Obousměrné dálnici vzájemného obchodu vládne zatím dovoz

foto Obchodní kontejnerová loď míjí mrakodrapy v čínském městě Čching-tao. Ilustrační foto.

Obchodní bilance s Čínou se postupně zlepšuje, dovoz je však stále osmapůlkrát větší než vývoz českého zboží. Nejvíce poptávanými položkami jsou na obou stranách telefony.

Fotogalerie

České výrobky a technologie se v loňském roce vyrobily a na zahraničních trzích uplatnily v objemu 4,2 bilionu korun. Šlo o nejlepší výsledek vývozu v historii republiky vůbec, zasloužila se o něj především dlouhodobě příznivá situace na evropských automobilových trzích a přísun zahraničních zakázek. Vyššího objemu exportu se ještě nikdy dosáhnout nepodařilo. V roce 2003, před vstupem do EU, činil vývoz 1,3 bilionu korun, vývoz za rok 2010 se rovnal 2,5 bilionu korun. „Hodnota 4,2 bilionu korun reprezentuje vývoj, kompetence a konkurenceschopnost českých firem,” uvedlo letos na jaře ministerstvo průmyslu a obchodu.

Tabulka: Mezi deset nejžádaněších položek loňkého českého vývozu patřilo:

Do Číny, tedy na jeden z největších trhů světa, se loni vyvezlo zboží a technologií za 56,2 miliardy korun. To představovalo meziroční nárůst o téměř 20 procent a historicky rekordní český vývoz do Číny, která platí za jeden z nejnáročnějších regionů vůbec. V přepočtu jde o pouhé 1,3 procenta. V ostrém kontrastu s tímto údajem je naopak objem čínského dovozu, který dosáhl 475,6 miliard korun a postaral se při obratu o negativní saldo 419,4 miliardy korun (tento ukazatel se meziročně prohloubil o 34,3 miliardy korun).

Za perspektivní obory pro český export je možné označit civilní letecký průmysl, důlní, těžební a ropný průmysl, energetiku, informační a komunikační technologie, strojírenství, železniční a kolejovou dopravu, zdravotnictví a farmacii, zemědělský a potravinářský průmysl, sklářství, keramiku a luxusní zboží a služby. Tuto poptávku určuje růst životní úrovně obyvatel Číny, stárnoucí populace se bude zase zajímat o zdravotnické a farmaceutické potřeby včetně specifických zařízení a pomůcek.

Tabulka: Deset nejvýznamnějších položek čínského dovozu v roce 2017

Statistiky podle čínských zdrojů uvádějí pak český vývoz za 80,6 miliardy korun, dovoz za 191,7 miliardy a zápornou bilanci -111,1 miliardy korun. Důvodem těchto rozdílů jsou podle expertů například odlišné náklady na dopravu, způsob jejich zapracování či rozdílná účetní práce s reexporty. Pokud jde o pozici obchodu s Čínou v kontextu celkového obchodu České republiky, v roce 2003 byla v exportu 23. a v importu 3., v letech 2010‒2011 se Čína vytáhla na dosud nejlepší 17. pozici (import byl 3.), loni byl opět 17. a v importu druhá. Podíl Číny na českém vývozu vzrostl z úrovně 0,4 procenta na necelých 1,5 procenta, což je podíl odpovídající vývozu zemí V4. Tento ukazatel má dlouhodobě rostoucí tendenci, rekordem za rok 2017.

Co se týče podílu českého vývozu na hrubém domácím produktu, jsou statistiky následující: v České republice představuje podíl exportu na HDP zhruba 80 procent. U větších ekonomik je to zpravidla méně – v Německu asi 47 procent. Reexport do Číny přes Německo dělá 116 procent přímého exportu; reexport polských firem do Číny přes Německo činí 49 procent, maďarských 54 procenta a slovenských 82 procenta.

Jedním z historicky největších dodavatelských akcí do Číny byl projekt konsorcia firem, vedeného ŠKODAEXPORT a.s., Praha. Šlo o dodávky dvou elektrárenských bloků po 500 MW pro tepelnou elektrárnu Šen-tchou. oba jsou v pro vozu, záruční doba skončila v roce 2006.

Dalším významným investičním projektem z české strany bylo v roce 2007 zahájení výroby automobilů Škoda Octavia (Octavia Ming Ruei) v Šanghaji, v průběhu let následovaly další modely. Nejlépe prodávaným českým vozem v Číně je Škoda Octavia, nová Octavia byla na trh uvedena v květnu 2014. Škoda auto má v plánu dále investovat do výroby SUV, CUV, hybridních a elektrických automobilů, a to v hodnotě 2,1 miliardy eur do roku 2020.

Další úspěšnou firmou je společnost ERA, která tam působí od roku 2005. V roce 2014 byla ERA vybrána v mezinárodním tendru jako dodavatel sledovacího systému pro šanghajské letiště pudong. v roce 2015 era podepsala další významnou smlouvu pro dodání sledovacího systému na letiště Čchank-ša, následoval kontrakt na letiště Čeng-čou Xinzheng International Airport.

V letectví se dále podařilo Aircraft Industries prodat v březnu 2016 čínské firmě Shihezi Citi Government of Xinjiang Uygur Autonomous Region 20 kusů letadel v hodnotě 111 milionů eur. Dále se plánuje výroba na 18-30 letadel ročně v Číně se subdodávkami z Česka.

Úspěšné projekty hlásí závod na výrobu obráběcích strojů tos Kunming (provincie Jünan) s účastí TOS Varnsdorf, nebo Skoda Kingway s účastí Škoda Electric. Firma PPF provozuje spotřebitelské financování Homecredit v Šen- -čenu, v únoru 2010 získala licenci na založení nebankovní společnosti ve městě Tchien-ťin. Na konci roku 2014 měla více než 18 tisíc zaměstnanců a působila ve více než 150 čínských městech. Ravak, největším výrobce sanitárního vybavení v Česku, vyrábí v továrně u Šanghaje vany a sprchové kouty.

Zdroj: MPO

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

6°C

Dnes je pátek 17. ledna 2020

Očekáváme v 17:00 2°C

Celá předpověď