Obchodní centra se dnes otevřela, ale bez restaurací

foto Obchodní dům IKEA v Praze na Černém Mostě se 11. května 2020 opět otevřel zákazníkům.

Praha - Tuzemská obchodní centra nad 5000 metrů čtverečních se dnes znovu otevírají téměř v plném provozu. Uzavřeny v nich nadále zůstávají stravovací provozy. Fungovat mohou také obchody nad 2500 metrů čtverečních. Platí přísná hygienická a bezpečnostní pravidla. Lidé si mohou zkoušet po dezinfekci rukou oblečení i obuv. Oděvy, které přinesou z domu k výměně či reklamaci bude muset obchodník na 24 hodin uložit odděleně od ostatního sortimentu. Po uplynutí této doby je může znovu prodávat.

V obchodních centrech v Praze lákaly obchody s obuví či kosmetikou

V pražských obchodních centrech, která se dnes kromě stravovacích zařízení znovu naplno otevřela, zákazníky nejvíce lákaly prodejny s obuví, kosmetikou, sportovním zbožím či elektrem. Mnoho nakupujících bylo vidět také v hypermarketech a lékárnách. Naopak poměrně málo zákazníků bylo vidět v klenotnictví, prodejnách spodního prádla, ale také v řadě obchodů s oděvy. Podle manažera značky Pietro Filipi Ladislava Pštrose si zákazníci nejsou jisti, zda si mohou oblečení zkoušet. Vyplývá to ze zjištění ČTK.

Do pražských obchodních center dnes zamířili zástupci všech generací. Přišli rodiče s malými dětmi i s těmi v kočárcích, na nákupy vyrazily mladé i starší páry. Nakoupit přišlo i velké množství mužů. Fronty se netvořily, v centrech se lidé neshlukovali. Obchodníci pro zákazníky připravili slevy většinou kolem 20 procent, některé byly až 70 procent.

Nejvíce zákazníků bylo podle zpravodajky ČTK na místě v obchodech s obuví - velkých řetězců i menších, specializovaných na konkrétní značku. Ženy bylo vidět v prodejnách s kosmetikou i parfumeriích. Větší počet zákazníků byl patrný v prodejnách se sportovním oblečením a vybavením.

Plné byly i prodejny mobilních operátorů, stejně jako kadeřnictví a holičství. Nejvíce lidí se však pohybovalo v hypermarketech a také lékárnách. V prodejnách s oblečením byli většinou jen jednotlivci. "Za poslední dva týdny, kdy mohly být otevřené prodejny mimo obchodní centra do 2500 metrů čtverečních, jsme zaznamenali pokles obratu o 70 procent oproti loňsku a pokles návštěvnosti o 70 procent. Čísla jsou bohužel alarmující a vypadá to, že první dny či týdny budou podobné. Jedna z překážek za poslední dva týdny bylo, že si zákazník nemohl zboží vyzkoušet. Ode dneška se může v prodejnách oblečení zkoušet, ale jelikož to zákazníci stále moc neví, tak nízká návštěvnost stále trvá," uvedl manažer značky Pietro Filipi Ladislav Pštros.

U vstupů do obchodních center a také do každé prodejny je k dispozici dezinfekce na ruce. Prodejci upozorňují na její využívání a dodržování dvoumetrových odstupů. Využívají k tomu interní rozhlas, plakáty a samolepky na podlaze.

Většina prodejen v obchodních centrech byla kvůli zamezení šíření koronaviru od 14. března uzavřená. Mimo provoz i nadále musela zůstat stravovací zařízení v nich. Znovu otevřít budou moci od 25. května.

Obchodní centra na jižní Moravě hlídají, aby se lidé neshlukovali

Obchodní centra, která se dnes na jižní Moravě otevřela, chtějí, aby návštěvníci měli stejný komfort jako před tím, než se před dvěma měsíci uzavřela. Zároveň je však na spoustě míst upozorňují na doporučená opatření proti šíření covidu-19. Především na dvoumetrové rozestupy. Například v OC Dornych v Brně budou pracovníci upozorňovat i na nutnost rozestupů a dohlížet na dodržování podobně jako v outletovém centru Freeport Fashion Outlet u Znojma. K dispozici je také na mnoha místech dezinfekce, vyplývá z tiskových zpráv a vyjádření pro ČTK.

Video: V Praze se dnes otevřely zahrádky, obchodní centra i kadeřnictví
11.05.2020, 17:00, autor: ČTK/Kateřina Sýkorová, zdroj: ČTK

Otevřít se dnes mohou kompletně celá centra, zavřené zůstávají zatím občerstvení a restaurace, které lze otevřít až 25. května. Zatím nikdo nehlásí, že by některé obchody vůbec neotevřely. Podle odborníků se ekonomický pokles projeví se zpožděním, protože mezi lidmi bude méně peněz a nelze zatím odhadnout dopad předpokládané nižší spotřeby domácností.

Mnohé obchody také zahájí slevovými akcemi. Například prodejcům oblečení zůstalo ve skladech jarní zboží, přitom nyní už budou zákazníci shánět letní. "Od prvního dne budou probíhat významné slevy u řady obchodů, konkrétně mohu jmenovat například značky jako Adidas, Nike, Wellensteyn či Tom Tailor. Všechny obchody budou mít dodatečné slevy 30 procent z outletových cen," uvedl ředitel outletového centra Jan Procházka. Ztráty z dvouměsíčního uzavření podle něj zatím nelze vyčíslit. Navíc budou narůstat, protože zhruba polovina zákazníků přijíždí ze zahraničí, což zatím není možné.

Provozovatelé všechny obchody před otevřením důkladně dezinfikovali. Například v Avion Shopping Parku a nákupním centru IKEA v Brně, stejně tak na Dornychu použili prostředek, který vytváří trvanlivý polymerový film ničící viry a bakterie. "Při každém vstupu do centra a u hypermarketu Tesco jsme instalovali dávkovače dezinfekcí a jejich obsah denně doplňujeme. Dezinfekce je umístěna i na toaletách, v kojicí místnosti a na dalších místech," uvedl ředitel OC Dornych Petr Navrátil.

Na opětovné otevření OD IKEA na Černém Mostě stáli lidé frontu

Na opětovné otevření obchodního domu (OD) IKEA v Praze na Černém Mostě stáli dnes lidé frontu. Desítky nedočkavých zákazníků se řadily půl hodiny před zahájením prodeje před hlavním vchodem, další lidé čekali na parkovišti v autech. Zhruba po půl hodině provozu v obchodním domě nakupovalo přes 300 lidí, zjistila ČTK na místě. IKEA bude počet zákazníků regulovat, na Černém Mostě je kapacita stanovena na maximálně 1200 nakupujících lidí najednou.

IKEA na Černém Mostě byla na prvotní zákaznický nápor připravena, před vchody postavila kovové zábrany. "Čekali jsme to, možná i trochu víc lidí. Za normálních okolností je rozdíl v tom, že je otevřená restaurace o půl hodiny dřív než obchodní dům, lidé si tam dají snídani a po deváté se přesunou na nákupy," řekl ředitel OD Ivan Jančo.

IKEA instalovala v OD počítací kamery, které zajistí, aby najednou nakupoval jen stanovený počet 1200 zákazníků. Podle Janča je to pro tuto prodejnu dostatečná kapacita. Není to ale jediné specifikum prodejny. "Obchodní dům Černý Most je jediný v České republice, který používá žlutou nákupní tašku. Dokážeme zajistit hygienu i karanténu. Po použití každou dáváme na 72 hodin do karantény a poté ji vrátíme zpět do provozu," uvedl dále Jančo.

U vstupu a výstupu, ale také na mnoha místech v prodejně jsou pro zákazníky připraveny dezinfekce na ruce. U informačních stanovišť také dezinfekce na povrchy. Pracovníci, kteří přijímají od zákazníků zboží a manipulují s penězi nosí rukavice. Prodavači, kteří potřebují přijít se zákazníkem do kontaktu bližším než dva metry, mají k dispozici ochranný štít. IKEA ale instalovala například do plánovacích studií nebo k reklamacím plexiskla. Interní rozhlas každých 15 minut informuje o základních pravidlech bezpečnosti a hygieny. U pokladen či reklamací jsou značeny dvoumetrové rozestupy.

IKEA Černý Most se na otevření podle Janča připravovala zhruba týden. Při uzavření fungovala jako distribuční centrum e-shopu. "Zaznamenali jsme v internetovém prodeji obrovské nárůsty. V celé České republice to bylo o 260 procent, konkrétně na Černém Mostě dokonce o 380 procent. Museli jsme se této nové realitě přizpůsobit," řekl Jančo. Někteří prodejci tak byli přesunuti na práci pro e-shop, IKEA také spustila online plánování kuchyní a ložnic, o což byl podle Janča velký zájem. V OD IKEA Černý Most je zaměstnáno 550 lidí.

IKEA je švédská nábytkářská firma. V ČR působí od roku 1996, má tu čtyři obchodní domy, dva v Praze, další v Brně a Ostravě. V uplynulém finančním roce, který trval od 1. září 2018 do 31. srpna 2019, v tuzemsku meziročně zvýšila tržby o 6,3 procenta na 10,7 miliardy korun. Obchodní domy navštívilo přes deset milionů lidí, kteří nakoupili přes 61 milionů výrobků. Čeští zákazníci utratili v obchodním domě v průměru 1745 korun. V e-shopu průměrná útrata činila zhruba 9186 korun.

Budějovické Igy centrum je bez front, multikino láká desítky lidí

Desítky až stovky lidí byly dopoledne v českobudějovickém obchodním centru Igy, největším na jihu Čech, kde dnes po uvolnění koronavirových opatření otevřela většina prodejen. Fronty se netvořily, v obchodech s botami či textilem byli spíše jednotlivci. Odpočinková místa, kde zvlášť mladí lidé běžně sedávají, jsou ohraničená červenobílou páskou a nepřístupná. Zavřené jsou i kavárny či prodejna řetězce McDonald’s. Řada obchodů nabízí slevy. Na místě to zjistila ČTK.

Ode dneška je v Igy otevřené i multikino CineStar, v provozu jsou dvě pokladny ze čtyř. V neděli spustilo kino online prodej vstupenek, na dnešní představení se jich k 12:00 prodalo zatím okolo třiceti. ČTK to dnes řekla generální manažerka multikina Svatava Kopečková.

V centru Českých Budějovic byly dopoledne plné mnohé zahrádky náležející k restauracím i kavárnám. Venkovní nezastřešené posezení s malým výčepem zřídila i restaurace Masné krámy, která za normálních okolností zahrádku nemá. Ke stolku si tam sedl i generální manažer hokejového klubu ČEZ Motor Stanislav Bednařík. Hosté postávali i před podniky bez zahrádek: dva muži třeba popíjeli pivo před restaurací Perla na Pražské třídě.

V Igy se dopoledne nárazově tvořily fronty do deseti lidí jen u prodejců mobilních operátorů. Do obchodů s obuví mířili jednotlivci, nával v nich nebyl ani ráno, zjistila ČTK. Na sportovní boty se do jednoho z obchodů zašly dopoledne podívat i dvě městské strážnice. Z občerstvení zůstávají otevřené Potrefená husa a KFC, které vydávají jídla přes okénko. Zavřené jsou restaurace, jež nemají vlastní vchod z ulice a nemohou vydávat jídla s sebou, nefunguje ani dětský koutek.

CineStar v Igy dnes promítne 12 filmů. V neděli spustil prodej online. "Je vidět, že lidé se rozhodují. Jsou opatrní, zatím tu nejsou (v Igy) žádné návaly. Ale nabízíme stovkové vouchery, v celé síti (CineStar) se jich prodalo okolo 10.000, to je velký úspěch," řekla Kopečková. V zájmu o filmy může hrát roli i to, že se v kině nesmí prodávat občerstvení.

V Igy byly po celou dobu vládních omezení otevřené prodejny Albert, drogerie, trafiky a vinařství. Řada obchodů nabízí slevy, jak v tiskové zprávě informovala marketingová manažerka Igy Šárka Gramanová.

Igy prostory pravidelně uklízí a dezinfikuje. Zvláštní péči věnují pracovníci toaletám, uvedla ředitelka Igy Petra Suchá. Zákazníci mohou při nákupech využít jednorázové rukavice nebo použít dezinfekci. Igy také zavedlo automat na roušky, ústenka v něm stojí 60 korun.

Obchodní plocha Igy centra zabírá přes 29.000 metrů čtverečních. Je v něm 120 obchodů, multikino s devíti sály, kavárny, restaurace a 700 parkovacích míst. Centrum patří skupině CPI Property Group, kterou ovládá miliardář Radovan Vítek.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

20°C

Dnes je neděle 12. července 2020

Očekáváme v 17:00 21°C

Celá předpověď