Nový systém výběru mýta první den dopravu nezkomplikoval

foto Provoz na česko-polském hraničním přechodu Náchod na snímku pořízeném 1. prosince 2019 po zavedení nového mýtného systému.

Praha - Na českých dálnicích začalo od nedělní půlnoci fungovat nové satelitní mýto. Spuštění systému neprovázely první den podle provozovatele systému, policistů, celníků ani silničářů dopravní komplikace, netvořily se kolony na hranicích ani fronty u výdejních míst. Ostrým zatěžkávacím dnem bude zřejmě až pondělí, problémy se čekají například u Bohumína na česko-polské hranici nebo na česko-slovenském přechodu v Lanžhotě. První poplatek v systému zaplatil kamion na dálnici D52 u Rajhradu sekundu po půlnoci. Do 13:00, od kdy mají v neděli kamiony zákaz jízdy, se vybraly na mýtném čtyři miliony korun.

Systém, jehož provozovatelem je konsorcium CzechToll/SkyToll, nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch. Do systému satelitního mýtného bylo do dnešního večera zaregistrováno zhruba 315.000 vozidel z očekávaných asi 458.000, aktivních bylo bezmála 214.000 palubních jednotek, řekl ČTK ve 23:00 Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Počet aktivních jednotek rostl poté, co řidiči přerušili povinné přestávky a mohli znovu vyrazit na cesty. "Aktuálně je všude plynulý provoz, nikde se netvoří fronty na obchodních místě ani na silnicích," uvedl.

Kamiony mají v neděli podle údajů policie v České republice až na výjimky zákaz jízdy od 13:00 do 22:00. V Německu takový zákaz platí celou neděli až do 22:00, stejně tak i v Rakousku a na Slovensku. Naopak v Polsku mohou kamiony, pokud není státní svátek nebo prázdniny, v neděli volně jezdit.

Mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková ČTK řekla, že celníci zatím naznamenali výrazné problémy s přechodem na nové systémy. Odhalili do deseti případů, v nichž řidiči porušili pravidla nového mýtného systému. "Většinou šlo o zahraniční řidiče, kteří nebyli registrování do nového systému," uvedla večer. Podrobnější data bude mít celní správa k dispozici v pondělí.

Většina prodejních míst byla využita na méně než polovinu své kapacity. Výjimkou bylo podle údajů společnosti CzechToll prodejní místo nedaleko Bohumína na polské straně hranic s využitou kapacitou 85 procent.

Žádné dopravní problémy v souvislosti s novým mýtným systémem zatím nejsou podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla hlášeny. Hlavní nápor by měl přijít v noci na pondělí, kdy by se mohly tvořit kolony na hraničních přechodech do Česka, protože část zahraničních dopravců ještě nemá palubní jednotku pro satelitní systém. "I pro celní správu, která přešla na nový systém, vše proběhlo hladce. Neznamenali jsme jediný problém," uvedla Kaňková.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

10°C

Dnes je neděle 8. prosince 2019

Očekáváme v 11:00 8°C

Celá předpověď