Sněmovna opět zachovala nulovou toleranci k alkoholu u cyklistů

foto Kontrola cyklistů, policisté na cyklostezce, bezpečnostní akce - ilustrační foto.

Praha - Pro cyklisty bude i nadále platit nulová tolerance k alkoholu. Sněmovna dnes odmítla pozměňovací návrh Senátu, který by jim umožnil jezdit s nejvýše 0,5 promile alkoholu v krvi na cyklostezkách, místních a účelových komunikacích. Odpovídá to zhruba dvěma decilitrům vína nebo dvěma desetistupňovým pivům. Senátoři chtěli návrh vložit do novely zákona o silničním provozu, která má hlavně liberalizovat pravidla taxislužby ve prospěch alternativních služeb. Sněmovna ji stvrdila v původně přijatém znění. Nyní ji dostane k podpisu prezident.

Pro senátní návrh hlasovalo 55 přítomných poslanců, ale zapotřebí jich bylo alespoň 72. Pro prolomení nulové tolerance hlasovali poslanci ODS, Pirátů, část poslanců SPD, někteří komunisté, poslanci TOP 09 a STAN.

Senátní návrh rozpoutal mezi poslanci spory. Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) návrh Senátu na toleranci alkoholu u cyklistů odmítl. Podle něj by mohlo jít o takzvaný přílepek, tedy nesouvisející změnu zákona, a mohl by být i protiústavní. Ministerstvo s ním podle Havlíčka nesouhlasí, protože by přinesl velmi negativní dopady na bezpečnost silničního provozu. Navrhovaný limit půl promile alkoholu je nepřijatelný, uvedl Havlíček. S tím, že jde o přílepek, však nesouhlasil například Mikuláš Ferjenčík (Piráti).

Miroslav Kalousek (TOP 09) řekl, že cyklista s půl promile alkoholu v krvi na rozdíl od řidiče motorového vozidla svému okolí nebezpečný není. Podle Petra Pávka (STAN) je zavedení nulové hranice alkoholu nástrojem totalitních režimů; hranice je podle něj nevymahatelná a neuskutečnitelná.

Obdobný senátní návrh, který prolamoval nulovou toleranci u cyklistů Sněmovna neschválila už loni v září. Neprosadila tehdy novelu, která povolovala alkohol u vodáků a do níž chtěl Senát přidat i toleranci u cyklistů.

Podle schváleného znění novely zákona o silničním provozu už vozidla taxi nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči Uberu nebo Boltu (dříve Taxify). Budou muset být vybavena evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů. Díky používání navigací se ruší i zkoušky z místopisu.

Novela ruší povinnost vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by vozy mohly využívat mobilní aplikace.

Místo povinné střešní svítilny s nápisem TAXI budou muset být nově všechny vozy taxi označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místní dopravní úřad za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro řidiče taxi, jejichž služby si zákazníci budou objednávat elektronicky. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé zastaví na ulici.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

22°C

Dnes je úterý 2. června 2020

Očekáváme v 21:00 16°C

Celá předpověď