Na trase Brno-Bohumín bude nově jezdit RegioJet, uspěla i Arriva

foto Ilustrační foto - Vlak společnosti RegioJet.

Praha - Vlaky mezi Brnem a Bohumínem bude od prosince příštího roku za 2,01 miliardy korun na dalších osm let provozovat soukromý dopravce RegioJet. Na dalších čtyřech dálkových linkách, které dnes přiděloval resort dopravy, uspěla Arriva. V tiskové zprávě o tom dnes informovalo ministerstvo dopravy. Oba dopravci tak na tratích vystřídají České dráhy, které na nich dosud jezdily.

"O dopravu na lince R8 Brno - Bohumín v uplynulých měsících projevili zájem ještě dopravci Leo Express a České dráhy. Nejvýhodnější nabídku pro stát ve výši 251 milionů korun ročně podal Leo Express, dopravce však nesplnil zadávací podmínky, proto byl ze soutěže vyřazen," řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Nabídka vítězného RegioJetu je tak o milion korun ročně vyšší než nabídka Leo Expressu. Konkurenční tlak snížil podle ministerstva původní nabídku z letošního jara o 50 milionů korun ročně. Stávající dopravce České dráhy neuspěl s nabídkou na osmileté provozování linky v celkové výši 2,22 miliardy korun.

Na dalších čtyřech rychlíkových linkách, které ministerstvo přidělovalo v rámci jednoho balíku, pak uspěla společnost Arriva, která bude od prosince 2019 následující tři roky jezdit na linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Příbram-České Budějovice. Arriva dostane za provoz vlaků celkem 731 milionů korun, což je o 200 milionů korun méně, než požadovaly České dráhy. Ostatní dopravci se o tyto linky neucházeli.

"O tyto čtyři rychlíkové linky jsme měli velký zájem, podle dnešního otevírání obálek jsme ministerstvu dopravy nabídli s cenou 119 korun a 60 haléřů za kilometr nejvýhodnější podmínky," sdělil ČTK mluvčí Arrivy Roman Herden.

Společnost na tratě nasadí motorové vozy, které používá na lince z Prahy do Nitry. Vlak bude přístupný i pro vozíčkáře a bude mít speciálně upravenou toaletu pro handicapované cestující na vozíku. "Předpokládáme, že pořídíme pro tyto čtyři dálkové linky 27 motorových vlaků, abychom měli dostatečnou provozní zálohu," dodal Herden.

Podle ministra dopravy České dráhy loni vykázaly za provoz těchto linek ztrátu 299 milionů korun. Díky vítězné nabídce Arrivy by tak měl stát ušetřit asi 55 milionů korun ročně.

Už ve čtvrtek ministerstvo rozhodlo o dopravci na dalších dvou dálkových linkách, které si objednává stát v rámci zajištění veřejné služby. Na tratích Praha-Luhačovice a Praha-Žilina uspěly České dráhy, které za devítiletý provoz obou linek dostanou celkem 3,85 miliardy korun. Stát na nich tak oproti současnému provozu ušetří 153 milionů korun ročně. O linky se neúspěšně ucházel také RegioJet. Dráhy dříve uspěly i na trase mezi Pardubicemi a Libercem, kterou budou provozovat za cenu 97,95 koruny za kilometr, což je téměř o 30 korun na kilometr méně než dosud.

Ministerstvo se rozhodlo vybírat provozovatele objednávaných linek formou přímého přidělení. Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případné alternativní návrhy jiných dopravců. Pokud nedostane ministerstvo jiné nabídky, pak bude jednat o přímém zadání pouze s ČD.

Vedle dálkových linek, které objednává stát, vedou železniční dopravci jednání o regionálních linkách s kraji. Stávající smlouvy krajů se státním dopravcem vyprší v příštím roce.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je středa 21. srpna 2019

Očekáváme v 19:00 21°C

Celá předpověď