Na bezemisní budoucnost jsou prý připravené jen Volvo a VW, nejhůř je na tom Toyota

foto Volkswagen na elektřinu

Podle nové analýzy společnosti Transport & Environment (T&E) jsou Volvo Cars a Volkswagen jedinými velkými výrobci automobilů, kteří jsou připraveni přejít na elektrický pohon v souladu s evropským cílem nulových emisí osobních automobilů.

Vlivná bruselská organizace Transport & Environment (T&E), sdružující největší evropské neziskové organizace zabývající se dopravou, zveřejnila žebříček připravenosti 10 hlavních evropských výrobců automobilů na přechod na elektrický pohon do roku 2030. Ukazuje, že mezi jejich deklarovanými plány skutečně reálnými a připravovanými kroky jsou velké rozdíly.

Ekologové jako nejvíc připravené hodnotí značky Volkswagen a Volvo. Ostatní, jako například Ford, mají ambiciózní cíl postupného přechodu na elektrickou energii, ale chybí jim solidní plán, jak k němu dojít. Nejhůře pak hodnotí Toyotu. O moc lépe připravené nejsou podle T&E koncerny Stellantis, Daimler, BMW a Jaguar Land Rover. Údajně jim chybí ambiciózní cíle pro postupné vyřazování spalovacích motorů, jasná průmyslová strategie přechodu na elektromobilitu a BMW, Daimler a Toyota jsou příliš závislé na hybridech.

Julia Poliscanová, vrchní ředitelka pro vozidla a emobilitu v T&E k tomu uvedla: „Výrobci automobilů se zoufale snaží ukázat své ekologické vlastnosti, ale ve skutečnosti je většina z nich na míle daleko od toho, kde by měla být. Dokonce i těm ambiciózním chybí vhodná strategie, jak toho dosáhnout. Výrobci automobilů již dříve nesplnili své sliby, kdo říká, že tentokrát to bude jiné?“

Graf vyjadřuje připravenost automobilek na přechod k elektromobilům. Čím je značka víc vpravo, tím je na tom lépe.

Závěry ekologů se ale jeví poněkud ukvapené. Například Daimler má v nabídce pět nových elektromobilů během následujících čtyř let investovat do eletromobility 70 miliard eur. Toyota snižuje emise dlouhodobě, z tradičních výrobců se dlouhodobě umisťuje na čele žebříčku značek s nejnižšími průměrnými emisemi CO2. Navíc dosáhnout uhlíkové neutrality je podle ní možné prostřednictvím široké škály technologií, z nichž si budou moci vybrat všichni zákazníci. Odmítá soustředění zdrojů na jediné řešení, čistou elektromobilitu. Vyvíjí také vozy na vodíkový pohon a nehledá cesty ke snižování emisí jen na výfuku, ale napříč celým životním cyklem výroby, přepravy, provozování, tankování či nabíjení, respektive recyklování nebo likvidace vozidel.

Ekologové z T&E ale nevidí budoucnost jinak než v elektromobilech a když to nejde po dobrém, má to jít po zlém. Julia Poliscanová na toto téma řekl: „Již není pochyb o tom, že budoucnost bez fosilních paliv a plně elektrická je možná. Ale vzhledem k tomu, že pouze dvě automobilky jsou blízko tomu, kam se Evropa potřebuje dostat, nemohou politikové nechat na automobilkách, aby se tam dostaly samy. Cíle je třeba postupně zpřísňovat, aby se výrobci automobilů nejen zavázali k postupnému vyřazení fosilních paliv, ale aby vypracovali strategii, která je k tomu včas dovede."

Autonaelektřinu.cz

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je středa 4. srpna 2021

Očekáváme v 3:00 15°C

Celá předpověď