Mostů ve špatném stavu přibývá, zavřený je i železniční most v Praze

foto Krejcarovu lávku přes Ohři v Sokolově (na snímku ze 14. prosince), která je dlouhodobě ve špatném technickém stavu, bude stržena a nahrazena novým mostem za téměř 50 milionů korun. Město v posledních dnech dostalo příslib meziresortní komise, že na výstavbu nové lávky dostane od státu peníze z prostředků na zahlazování následků důlní těžby. V současné době už je hotová projektová dokumentace, samotná výstavba by mohla začít v následujících dvou letech.

Brno - Mostů, které jsou v neuspokojivém stavu, přibývá rychleji, než se daří mosty obnovovat a přestavovat. Jednou z příčin je nedostatek finančních prostředků, chybějí i kvalifikovaní stavebníci a specializované firmy s odpovídajícím vybavením a zkušenostmi. Uvedla to v tiskové zprávě Unie mostařů České republiky. Ode dneška se uzavírají lávky pro pěší a cyklisty na železničním mostě mezi Vyšehradem a Smíchovem. Jsou v havarijním stavu a budou se opravovat. Preventivně zavře lávku pro pěší přes řeku i Kroměříž. Je postavena podobnou technologií jako lávka v Troji.

Podle unie, která má kolem 90 členů z řad odborníků, je nyní na silnicích a dálnicích v Česku 108 mostů v havarijním stavu, posledních letech jejich počet mírně roste. Za velmi špatný unie označila stav dalších 827 mostů.

"Na základě vlastních zkušeností jsme přesvědčeni, že správa většiny mostních objektů má nedostatky, a to především z hlediska personálního obsazení a vybavenosti správních organizací. Správce nemá dostatečné pravomoci a také status k důležitým rozhodovacím krokům ohledně údržby, například při uzavření provozu," uvedla Unie mostařů ve své zprávě.

Mnohé mosty, lávky a propustky prý nemají jasně určeného správce. Vlastník tedy o svých povinnostech vůči zmiňovaným objektům mnohdy vůbec neví. Údržba mostů se navíc provádí v minimálním rozsahu a je přímo závislá na schválených rozpočtech.

Závěry a doporučení z hlavních, mimořádných, ale i běžných prohlídek jsou sice správcem akceptovány, ale vzhledem k rozpočtovým a personálním možnostem a bohužel mnohdy i z důvodu zahlcenosti, není téměř možné některé závady odstranit v doporučovaném časovém horizontu, uvedla Unie.

Řada mostů podle ní není projektována autorizovanými mostními inženýry, ale pouze statiky či dokonce projektanty pozemních staveb. Most by měl být podle unie navržen tak, aby počítal s lidským faktorem při výstavbě i s přirozeným chátráním, a umožňoval snadnou pravidelnou kontrolu všech důležitých nosných prvků.

"Ze zkušeností víme, že ne všechny opravy se provádí podle přesně stanovených technologických postupů, z důvodu šetření nákladů zhotovitele s cílem vytvořit zisk při dodržení nejnižší cenové nabídky," dodali zástupci Unie.

Stav mostů je nyní v centru pozornosti poté, co se 2. prosince odpoledne zřítila trojská lávka v Praze. Zraněni byli čtyři lidé. Příčiny havárie zatím nejsou známé.

Pro chodce a cyklisty se ode dneška uzavírá železniční most

Lávky pro chodce a cyklisty na železničním mostě přes Vltavu, který spojuje Vyšehrad a Smíchov, se dneškem uzavírají. Důvodem je jejich havarijní stav. Lávky se budou kompletně předělávat příští a přespříští rok v létě. Spojení mezi oběma břehy bude zajišťovat přívoz. Uvedla to Technická správa komunikací, která má pražské mosty a lávky na starosti.

Lávky budou uzavřeny do odvolání. Rekonstrukce připadne na letní období, protože je možné až po odstávce plynovodu umístěného na konzolách lávek. Oprava proto není možná v topné sezoně, která končí v květnu a začíná koncem září. Jako první bude příští rok v létě opravena jižní lávka, v roce 2019 severní.

Pod železničním mostem bude během uzavření lávek v provozu přívoz na trase Císařská louka - Kotevní - Výtoň. V zimě bude jezdit v pracovní dny od 07:00 do 19:00, o víkendu od 08:00 do 19:00. Na jaře se provozní doba začne prodlužovat. Základní interval bude 20 minut, ve špičkách deset minut. Přívoz bude bezbariérový, převáží i cyklisty s koly. Na přívozu platí standardní tarif, přístup je bezbariérový a možný je i převoz kola.

V Praze se předminulou sobotu odpoledne zřítila trojská lávka, ze čtyř zraněných byli dva ve vážném stavu. Praha kvůli pádu začala prověřovat další lávky a mosty. Na týden byla uzavřena lávka v Černošicích, která je majetkem Prahy.

Kroměřížská radnice uzavřela lávku pro pěší, v lednu ji prověří

Kroměřížská radnice dnes nechala preventivně uzavřít lávku pro pěší přes řeku Moravu. Důvodem je mimořádná kontrola, ke které město hodlá přistoupit po nedávném zřícení lávky v Praze - Troji. Obě lávky byl postaveny podobnou technologií. V první polovině ledna se uskuteční diagnostická kontrola kroměřížské lávky. Dokud nebudou známy její výsledky, zůstane lávka spojující oblast kolem nádraží se sídlištěm Oskol uzavřena. ČTK to řekl starosta Jaroslav Němec (ANO). K přecházení řeky Moravy musí chodci využít most Karla Rajnocha, který je od lávky vzdálen asi 500 metrů.

"Bezpečnost obyvatel i návštěvníků města je pro nás prioritou. Chceme si být jisti, že zřícení lávky nehrozí. Věřím, že lidé omezení pochopí," uvedl Němec.

Odborníci minulý pátek lávku přes řeku Moravu geodeticky zaměřili a v tomto týdnu se na ní uskutečnila mimořádná prohlídka. "Přední tuzemský odborník na mosty Jan Tomek lávku prohlédl a pořídil soupis drobných vad," řekl vedoucí odboru správy majetku města a služeb Lambert Hanzal.

Podle mluvčího kroměřížské radnice Jana Vondráška odborníci následně na jednání v Brně stanovili další postup mimořádné kontroly. "Následovat bude zmíněná diagnostika lávky. Při ní bude betonová konstrukce lávky v nejzatíženějších místech navrtána, abychom mohli prozkoumat zejména stav nosných a předpínacích lan," uvedl Vlastimil Foltýn z odboru správy majetku města a služeb. Termín prací zatím nebyl přesně stanoven, záležet bude i na počasí.

Nyní dělníci na povrchu lávky opravují drobné trhlinky. I proto byla lávka uzavřena. "Z preventivních důvodů není vhodné, aby se na lávce pohybovaly větší skupiny lidí, což by mohlo nastat například při silvestrovských oslavách," dodal Němec.

Podle Vondráška zajišťují odborníci každoročně běžnou prohlídku lávky. "V delších intervalech ji stejně jako další mosty ve správě radnice čeká prohlídka hlavní. Lávka jí prošla naposledy v roce 2014, další je plánována na příští rok," řekl mluvčí. V roce 2015 navíc podle něj lávka podstoupila statickou zatěžkávací zkoušku.

Lávka byla postavena v roce 1984. Je dlouhá 76 metrů, délka nosné konstrukce je 63 metrů. Lávka odolala rozsáhlým povodním v roce 1997. Na čas z ní však muselo být odstraněno zábradlí, aby nezachytávalo naplavené větve a stromy. Po záplavách bylo zábradlí nainstalováno zpět a lávka byla zkontrolována. Bez úhony přežila i povodně v letech 2006 a 2010.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

2°C

Dnes je středa 12. prosince 2018

Očekáváme v 5:00 1°C

Celá předpověď