Mezi hlavními modernizačními projekty české armády pro nejbližší období patří pořízení nových mostních automobilů pro ženijní jednotky. Ty používají mostní systémy, které pamatují ještě dobu Československé lidové armády. Jejich náhrada je tedy více než žádoucí.
U ženijních jednotek české armády slouží už od 70. let minulého století mostní vozidla AM-50, postavená na letitých podvozcích Tatra řady T 813. Ty jsou morálně a technicky zastaralé a svými parametry neodpovídají potřebám moderní armády. Armáda bude proto postupně přecházet na nové typy pozemní techniky, které budou – kvůli vysokým požadavkům na odolnost – mnohem těžší.
Z Ingolstadtu do Brna
Mezi společnostmi, které reagovaly na žádost ministerstva obrany o informace z oblasti produkce mostních vozidel, byla i šternberská Excalibur Army. Ta má několik let ve svém portfoliu moderní mobilní most AM-50 EX, s nímž zaznamenala několik exportních úspěchů. V současnosti dokončuje vývoj nového mobilního mostu AM-70 EX, jehož první exemplář se nyní podrobuje náročným zkouškám, například ve Vojenském technickém ústavu pozemního vojska ve Vyškově nebo v klimatické komoře Evropského testovacího centra Praha.
Vojenským specialistům se prototyp poprvé představil na odborném průmyslovém dni aliančního ženijního centra v německém Ingolstadtu v prosinci minulého roku. Tam vzbudilo nové vozidlo velký zájem. Široká odborná a laická veřejnost v Česku bude mít možnost AM-70 EX poprvé spatřit na letošním veletrhu IDET 2019.
Nový AM-70 EX, přesněji řečeno jeho mostní systém, vychází principem fungování a nasazení z ideového konceptu AM-50. Zachovává nůžkový most s plnou mostovkou a odpojitelnou podpěrou. Ta slouží jako pilíř pro spojování více mostovek k překlenutí i velmi širokých překážek. Jde o nově vyvinuté technické řešení, které je osazené na moderním vojenském podvozku z produkce kopřivnické společnosti Tatra Trucks.
Nový je nejen podvozek, ale také vlastní mostovka, podpěra, pokládací zařízení, elektroinstalace nebo hydraulický systém. Při vývoji vycházeli konstruktéři a technici Excalibur Army ze zkušeností nabytých při vývoji, výrobě a provozu mobilního mostu AM-50 EX. Jde proto o vylepšení tohoto úspěšného vozidla, zaměřené hlavně na zvýšení únosnosti mostu.
Moderní podvozek s různými kabinami
Základem je podvozek modelové řady Tatra Force se znakem náprav 8x8, který slouží ve výzbroji Armády hned v několika variantách. Pořízení AM-70 EX by zjednodušilo servisní úkony, logistiku a unifikaci ženijních mostních vozidel s ostatním armádním vozovým parkem. Není tajemstvím, že údržba vozidel Tatra T 813, která se už několik desítek let nevyrábějí, je stále obtížnější, nemluvě o dostupnosti náhradních dílů.
Podvozek Tatra Force systému AM-70 EX je vybaven osvědčeným tatrováckým osmiválcovým, vzduchem chlazeným motorem T3C-928.90 o maximálním výkonu 300 kW. Díky němu dokáže na silnici vyvinout rychlost až 90 kilometrů v hodině, v terénu pak 40. Dojezd vozidla bez přídavných nádrží přesahuje 500 kilometrů, je schopno přebrodit vodní toky bez přípravy do hloubky 1,2 metru a s přípravou do 1,5 metru. Umí překračovat zákopy o šířce až dvou metrů, bez radlice zdolá kolmé překážky do výšky 0,5 metru. Celková hmotnost AM-70 EX činí 33 tuny při rozměrech 12 metrů na délku, 3,65 metru na šířku a 3,9 metru na výšku.
AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami na základě potřeb a operačních požadavků zákazníka. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina, pancéřovaná krátká a dlouhá kabina s úrovní odolnosti až do stupně 2 dle STANAG 4569. Podle veřejných vyjádření velení armády bude chtít armáda u nových mostních automobilů zodolněné kabiny s přepravní kapacitou čtyř vojáků. Tento požadavek AM-70 EX, stejně jako všechny ostatní avizované parametry, na něž bude armáda při výběru nových mostních vozidel klást důraz.
AM-70 EX je navíc možné přizpůsobit i v dalších aspektech. S mostním systémem se dá volitelně manipulovat pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání. Vozidlo může být opatřeno manuální nebo automatizovanou převodovkou, kabinu je možné osadit střešní lafetou pro kulomet, na příď vozu lze instalovat radlici pro zemní práce a podobně.
Osvědčený koncept v nové podobě
Mobilní most AM-70 EX je určen k zabezpečení pohybu jednotek za pomoci rychlého přemostění suchých i vodních překážek. Nosnost mostu odpovídá zatěžovací třídě MLC 70 podle STANAG 2021, tedy zhruba 70 tunám. Umožňuje tak provoz těžké obrněné techniky, kterou mají ve výzbroji země NATO a která se postupně objeví i ve vybavení české armády. AM-70 EX disponuje skládacím mostním polem nůžkového typu se čtyřnosníkovou konstrukcí o celkové délce 13,5 m, kterým je možné překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole se dají za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, hloubka překážky může dosahovat až šest metrů. Tato unikátní schopnost a zároveň použití plné mostovky, oproti kolejovému řešení, jež je typické pro mostní tanky a zahraniční řešení mostních automobilů, předurčuje AM-70 EX jak pro vojenské použití, tak účinnou podporu civilních záchranných operací.
Není bez zajímavosti, že už přes 10 let se v armádní výzbroji nachází jediný prototyp mostního vozidla typu AM-70 na podvozku Tatra T 815-7, které mělo ambici nahradit systémy AM-50. Řešením se od starších mostních automobilů liší, což platí i ve vztahu k novému AM-70 EX. Většího rozšíření, i kvůli technické složitosti a vysoké ceně, se však AM-70 nedočkal a ministerstvo obrany hodlá vypsat výběrové řízení na nová vozidla.
AM-70 EX z dílny Excalibur Army zachovává ve srovnání s AM-70 princip fungování mostního systému použitého u provozovaných AM-50. Základem AM-70 EX jsou spolehlivé a ověřené mechanické prvky pro pokládání a zvedání mostovky. Navíc je u AM-70 EX použit mnohem jednodušší, vůči poruchám odolnější hydraulický systém. Jeho provoz je levnější a údržba a opravy snazší. Podstatnou výhodou AM-70 EX oproti AM-70 je výrazně rychlejší pokládka mostovky, kterou zvládne i dvojčlenná obsluha, a kompatibilita se staršími mostními systémy. Další předností AM-70 EX je o 30 cm širší mostovka s odolnou a odlehčenou čtyřnosníkovou konstrukcí. Disponuje zesílenou mechanicky výsuvnou podpěrou s elektrohydraulickým ovládáním, která má větší rozsah – od 2 m do 6 m oproti 5,65 m v případě AM-70.
Moderní elektroinstalace, kamera pro řidiče
Šternberský mobilní most AM-70 EX může být vybaven různými pancéřovanými kabinami do už zmiňované úrovně 2 dle STANAG 4569, rám vozidla je navíc zesílený. V případě poruchy ovládacích prvků vozidla během pokládky mostu nebo v nouzových situacích je možné propojit dva vozy AM-70 EX a dokončit instalaci mostního dílu na požadované místo. Konstruktéři vybavili AM-70 EX jednodušší a modernější elektroinstalací odpovídající současným i budoucím požadavkům na její kapacitu a výkon. Doplňuje ji sestava čidel a snímačů, která ulehčuje ovládání mostního systému a zároveň ho monitoruje pro větší bezpečnost při manipulaci a rychlejší identifikaci možných závad. Tomuto záměru odpovídá i moderní ovládací skříňka s displejem. Řidič má k dispozici zadní přehledovou kameru, která pomáhá pohybu vozidla, stejně jako LED osvětlení mostu pro usnadnění provozu v noci. Pro jeho napájení se používá odpojitelná solární USB power banka.
Šternberská společnost Excalibur Army má kapacity na sériovou výrobu AM-70 EX, servisní služby po celou dobu životnosti systému (minimálně 25 let pro dodržování pokynů) a praktické zkušenosti se zaškolováním a výcvikem obsluh a posádek. Specialisté a technici Excalibur Army navíc zajistili v nedávné době opravy několika T 813 s AM-50 z výzbroje armády. Mají s tímto druhem techniky dlouholeté zkušenosti a jsou schopni udržet ji provozuschopnou do jejich plánované náhrady moderními mostními automobily.