České e-shopy čeká úspěšné období. Popularita online nakupování neustále roste a Češi obvykle vybírají zboží v domácích internetových obchodech, díky tomu nejspíše tempo růstu hodnoty českého trhu e-commerce v následujících letech překoná ostatní evropské země.
Češi preferují tuzemské e-shopy
Český online trh patří v Evropě k těm menším, v roce 2018 dosáhl hodnoty 4,4 mld. EUR (tj. přibližně 112 mld. Kč), což je pouhých 0,8 % z celkové hodnoty evropského trhu e-commerce. Avšak nejnovější studie J.P. Morgan věnovaná světovým platebním trendům českému trhu e-commerce pro následující dva roky předpovídá 16% roční růst. To je nejvyšší tempo mezi evropskými zeměmi. Toto pozitivní očekávání vyplývá především z relativní nevyzrálosti českého online prostředí a z poměrně velké neochoty Čechů k objednávání zboží ze zahraničí.
Doma totiž máme z čeho vybírat, počty a rozmanitost místních e-shopů neustále rostou a pro zahraniční obchodníky je tedy složité těm místním úspěšně konkurovat. Koncem roku 2018 a začátkem roku 2019 jsme měli v Česku okolo 43 000 českých e-shopů. V Česku tedy máme nejvíce e-shopů v přepočtu na obyvatele, co se týče Evropy. Alespoň jednou ze zahraničních e-shopů objednalo jen 15 % z českých zákazníků a tyto objednávky tvoří pouze 7 % trhu. V české pětce top online obchodníků se tak z těch zahraničních nachází pouze čínský AliExpress. Z těch českých je to pak Alza, Mall, Notino a Datart.
Nízká popularita zahraničních obchodníků souvisí například s tím, že si čeští zákazníci potrpí na rychlé dodání zboží a neradi za dopravní služby připlácejí.
Online nakupuje 67 % mladých Čechů, vedou mobilní zařízení
V Česku je internetové nakupování záležitostí především mladších generací, které by také měly stát za jeho dalším rozvojem. Z Čechů ve věku 25 až 34 let online nakupuje 67 %. Ve věkové kategorii nad 65 let je to pouhých 8 %. Na vyzrálejších evropských trzích, jako je například Spojené království nebo Francie, mezi generacemi takový rozdíl nenajdeme. S oblíbeností internetového nakupování u mladých lidí souvisí také objem objednávek zadaných na mobilních zařízeních. Z celkových 4,4 mld. EUR objednávky přes mobily tvoří 2,4 mld. EUR, což je 54 %, tedy největší podíl ze všech evropských zemí. Za námi je pak Spojené království (51 %), Irsko (42 %), Švédsko (41 %) a Norsko (39 %). Například Srovname.cz z mobilních zařízení zaznamenává celkem 52 % přístupů.
Trend nakupování na tabletech a chytrých telefonech navíc ještě zesílí, J.P. Morgan očekávají, že v Česku bude v následujících dvou letech celková hodnota mobilních objednávek růst o 21 % ročně až na 5 mld. EUR v roce 2021. To je rychlejší růst, než jaký by měl zaznamenat Český online trh celkově. Mobilní nákupy českých zákazníků jsou téměř rovnoměrně rozloženy mezi objednávky v aplikacích a objednávky zadávané v internetových prohlížečích chytrých zařízení. Obchodníci tento trend sledují a dlouhodobě pracují na vývoji vlastních nákupních aplikacích i na mobilních verzích svých webů.
Mezi platebními metodami u nás vede dobírka
Tak trochu kontrastem k technologicky pokročilému nakupování prostřednictvím mobilních zařízení je v Česku stále velká oblíbenost plateb na dobírku. V roce 2014 platbu na dobírku volilo 39 % zákazníků, v roce 2015 to bylo 38 % zákazníků a o rok později pak 35 % zákazníků. Dnes, v roce 2019, ve světě kreditních karet a digitálních peněženek tuto platební metodu volí 41 % zákazníků, to potvrzují i pravidelná data o doručování od Balikobot.cz. V rámci Evropy jde o kuriozitu, kterou můžeme částečně vysvětlit tím, že bankovní účty má pouze 81 % české populace, což je v porovnání s ostatními zeměmi poměrně nízké číslo.
Popularita dobírky však s velkou pravděpodobností bude klesat s postupným přechodem zákazníků k platbám kartou. Kartami je aktuálně hrazeno 13 % objednávek, ale do roku 2021 by se toto číslo mělo zvýšit na 17 %. Na prvním místě dobírku nejspíše nahradí aktuálně druhá nejvyužívanější platební metoda, což jsou bankovní převody, kterými je hrazeno 29 % objednávek. Digitální peněženky, jako je například Apple Pay, Google Pay nebo Mobito, zatím využívá pouze 7 % zákazníků, ale toto číslo se v budoucnu zvýší společně s dalším růstem oblíbenosti mobilního nakupování, v roce 2021 by skrze tyto aplikace mělo být hrazeno přibližně 11 % objednávek.
Popularita digitálních peněženek i platebních karet poroste
Český trh e-commerce pro domácí i zahraniční prodejce a zprostředkovatele plateb představuje zajímavé příležitosti i výzvy, má své zvláštnosti, ale rozhodně má nakročeno k solidnímu růstu a projevují se na něm všechny hlavní předvídatelné trendy evropské e-commerce, mezi které patří již zmiňovaný rozvoj mobilního nakupování, rostoucí popularita platebních karet a digitálních peněženek a dále také sílící zájem o časově omezené slevové akce. Češi se sice začali více zajímat o kvalitu a od nákupů pouze ve slevách upouštějí, což se projevuje i rostoucí průměrnou výší online objednávek, ale podobně jako ostatní Evropané si rozhodně nenechají ujít výhodné nabídky v rámci populárního Black Friday nebo Cyber Monday.