Mercedes představil nejúspornější elektromobil

foto Koncepční elektromobil Mercedes EQXX.

Koncepční elektromobil Mercedes EQXX, který právě německá prémiová značka představila, se stává držitelem několika světových rekordů. Jednak se pyšní dojezdem přes tisíc kilometrů, čehož dosahuje rekordně nízkou spotřebou elektřiny potřebnou na ujetí sta kilometrů a jednak má nejlepší aerodynamiku ze všech osobních vozů. Koeficient součinitele odporu vzduchu cx je pouze 0,17. Nový vůz je sedan s karosérií dlouhou 4,6 metru. Má tedy podobnou velikost jako například současná generace Škody Octavie.

Fotogalerie

Dojezdu přes tisíc kilometrů konstruktéři dosáhli s relativně běžnou velikostí baterie, která má využitelnou kapacitu menší než 100 kWh. (Přesnou hodnotu zatím Mercedes nesdělil).

Tvůrci auta se soustředili kromě výše zmíněné aerodynamiky rovněž také na snížení hmotnosti. Celý vůz má hmotnost 1 750 kilogramů, což je sice více než v případě podobně velkých spalovacích vozů, ale již jen přibližně o 200 kilogramů.

Například právě baterie má hmotnost nižší než 500 kilogramů. Přitom stejný prvek s podobou kapacitou použitý v sériovém voze Mercedes-Benz EQS váží o dvě stě kilogramů více. Zvýšení energetické hustoty se docílilo použitím jiného chemického složení anody a také “kompaktnějším” zabalením článků.

Vůz pohánní motor s relativně nízkým výkonem 150 kW, což samozřejmě také přispívá k úspoře elektřiny při provozu. Dále se dbalo na to, aby vzduch z venkovního prostředí chladil baterii a další součástky jen tehdy, když je to skutečně zapotřebí. Příslušné otvory v karosérii se tedy střídavě otevírají a zavírají.

Na střeše je instalován solární panel, který je však zatím určený pouze k napájení palubní elektroniky a třeba klimatizace. I tak to prý ale prodlouží dojezd o 25 kilometrů.

Výsledná spotřeba se tak pohybuje v řádu jednotek kilowatthodin na sto kilometrů, zatímco v případě současně nabízených sériových elektromobilů je obvyklý úbytek energie z baterie cca 15-25 kWh na sto kilometrů.

Čtyřmístný vůz se nebude sériově vyrábět, přestože vznikne několik exemplářů schválených do běžného silničního provozu, ale jednotlivá technická řešení využitá při jeho vzniku se využijí v dalších modelech značky s třícípou hvězdou.

Autonaelektřinu.cz

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

29°C

Dnes je úterý 16. srpna 2022

Očekáváme v 19:00 24°C

Celá předpověď