Lidem pomáhá online test na covid-19

foto

Cílem testu je nejen pomoci všem zájemcům správně vyhodnotit symptomy možné nemoci a poradit s dalším postupem, ale také uchránit přetížené zdravotníky před zbytečným náporem lidí.

Možnost rizika nákazy koronavirem umožní odhalit indikativní test Covid-19, stačí mu k tomu tři minuty. Test, který je přístupný online na www.koronavirustest.online, byl dosud proveden téměř 90 tisíckrát, využilo jej skoro 75 tisíc unikátních uživatelů. Z dosavadního testování vyplývá, že kolem 11,5 procenta lidí, kteří si ho dosud dělali, mělo závažné symptomy nemoci.

„Indikativní test Covid-19 má ambici a schopnost otestovat celou Českou republiku během pár dnů, usilovně tedy pracujeme na maximálním rozšíření tohoto testu mezi lidi. Pracujeme také na zlepšení testu a nyní začínáme připravovat možnost nahrání výsledků testů z laboratoří, protože v tuto chvíli nefunguje dobře zpětná vazba k pacientům a často se výsledky opozdí, nebo i ztratí. V minulém týdnu jsme spustili test na Slovensku, kde sbíráme první výsledky. Současně připravujeme verzi testu i v Maďarsku,“ říká Jindřich Lenz, šéf online životního pojištění Mutumutu. Tato společnost je jednou z firem, které test vyvíjely.

Síly spojily firmy a ministerstvo

Indikativní test Covid-19 vyvinuly v rekordně krátkém čase české technologické firmy spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu a linkou 1212. Test vychází z metodiky Světové zdravotnické organizace (WHO) i českého ministerstva zdravotnictví a byl spuštěn v rámci iniciativy Spojujeme Česko.

„Nová aplikace je dobrým informačním nástrojem pro občany, kteří se jednoduše potřebují zorientovat v informačním přetlaku panujícím kolem covid-19. Samozřejmě nemůže plnohodnotně nahradit diagnostiku lékařem, ale může pomoci, aby k lékařům doputovaly jen relevantní dotazy od pacientů,” komentuje přínos testu Robin Čumpelík, ředitel odboru komunikace ministerstva průmyslu a obchodu s pověřením realizovat a koordinovat Inovační strategii České republiky 2019–2030.

„Pracujeme na integraci dalších digitálních technologií, které by umožnily v rámci indikativního testu například rozeznávat kašel. Tento systém funguje podobně jako algoritmy, které rozeznávají hlasy. V rámci Inovační strategie ČR podporujeme nové technologie, které souvisí s posilováním eHealth ekosystému v České republice. Obrovskou příležitost vidíme také v posilování telemedicíny, bezkontaktního vydávání léků – podobné projekty nyní pilotujeme,“ dodává.

Pokud uživatelé indikativního testu zanechají svůj e-mail, mohou získat důležité dodatečné informace například o volných testovacích nebo zdravotnických kapacitách či instrukce, jak dále postupovat po uplynutí určité doby od online testu.

„Díky spolupráci našeho vlastníka – pražského company builderu Creative Dock – s polskou e-health technologickou firmou a partnerem jsme dokázali během tří dnů spustit online indikativní test pro všechny občany v tuzemsku. S testováním pomohla firma Teska Labs a ministerstvo nám pomohlo test uzpůsobit aktuálním místním pravidlům,” říká Jindřich Lenz z Mutumutu.

Nouze posílila využití digitálních technologií

Ministerstvo průmyslu a obchodu, které stálo u zrodu indikativního testu, od začátku nouzového stavu podporuje zavádění digitálních technologií. Aktuálně mají všichni zaměstnanci ministerstva k dispozici Microsoft Teams, který jim umožňuje koordinaci a řízení jednotlivých částí ministerstva, videoporady a sdílení informací. Dalším digitálním a velmi úspěšným projektem je zdarma dostupná mobilní digitální karta, kterou vyvinula společnost YourPass. Aktuálně ji využívá více než jeden milion lidí. Digitální karta pomáhá veřejnosti zorientovat se v záplavě informací souvisejících s koronavirovou pandemií. Přední strana karty obsahuje aktuální ověřené informace o počtu testovaných osob, nemocných, uzdravených a zesnulých pacientů, dále tzv. reprodukční číslo a pro lepší orientaci i denní nárůst v počtu infikovaných. Na zadní straně karty najdete souhrn praktických informací, odkazů na důležité pokyny v nouzovém stavu, telefonní kontakty na krizové infolinky, seznam odběrových center nebo integrovaného chatbota ministerstva zdravotnictví – virtuální sestru Anežku a známou aplikaci Záchranka.

Zvládnout pandemii koronaviru pomáhá také linka 1212. „Nyní je pro nás prioritou stabilizace linky 1212 a její udržení i po skončení nouzového stavu. Stále více se ukazuje její potřeba, kdy na linku volají tisíce lidí denně. Linka je primárně vytížena pro informace ke zdraví a poskytování aktuálních informací pro podnikatele. Pracujeme teď na novém konceptu informační linky, která má být základem komunikaci s občany k novým dotačním nástrojům. Zároveň se ukazuje, že je zajímavým nástrojem v digitalizaci veřejné správy,“ zdůrazňuje Robin Čumpelík z MPO.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je úterý 2. června 2020

Očekáváme v 9:00 16°C

Celá předpověď