Lidé z některých příbramských částí se obávají hluku z obchvatu

foto Kolona automobilů na silnici - ilustrační foto.

Praha - Lidé z příbramských částí Zdaboř a Žezice se obávají zvýšeného hluku po výstavbě jihovýchodního obchvatu města. Žádají zastupitele, aby se zasadili o instalaci protihlukových stěn. Starosta Příbrami Jan Konvalinka (za ANO) uvedl, že radnice o této věci již jedná s projektanty. Město je podle něj ochotno se na výstavbě stěn podílet. Jiný pohled mají lidé z Březových Hor, kteří na novou silnici netrpělivě čekají. Obchvat jim má ulevit od nadměrné dopravy, a jsou tudíž proti každé změně projektu, která by mohla stavbu zdržet.

Obyvatele Zdaboře, Žežic, Červené, Brodu nebo Tisové překvapilo, že obchvat je navržen téměř bez protihlukových opatření. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle osadního výboru Zdaboř vychází z normy a tvrdí, že protihlukové stěny nejsou potřeba. "Norma znamená, že dva metry od stěny domu v okolí obchvatu může hluk dosahovat až 60 decibelů, což odpovídá soustavně spuštěné sušičce prádla," uvedl obyvatel Zdaboře Petr Šedivý.

Hlukový limit se přitom vztahuje na místa do dvou metrů od stěny domu. Ostatní části nemovitosti mohou být zatíženy podstatně vyšším hlukem. "Protihluková opatření nejsou pouze o plnění stanoveného limitu, jak se snaží ŘSD argumentovat, ale o přijatelném komfortu žití v okolí zdroje hluku, což musí být hlavním záměrem i cílem města a dotčených občanů," míní Šedivý.

Osadní výbory Zdaboře a Žežic, Sdružení přátel a občanů Zdaboře a Sbor dobrovolných hasičů Zdaboř napsaly zastupitelům dopis s žádostí o pomoc. "Požádali jsme zastupitele, aby pomohli při jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR nebo se zasadili o to, aby město začalo spořit na budoucí protihluková opatření," uvedl předseda zdabořského výboru Tomáš Plechatý. Dopis navrhuje i řešení - další jednání s ŘSD, vytvoření rezervy v rozpočtu pro stavbu protihlukové stěny v režii města, výpočet nákladů či prověření možnosti získat peníze z dotačních programů.

Předseda osadního výboru Březové Hory Tomáš Mosler dnes ČTK řekl, že požadavkům lidí ze Zdaboře a Žezic rozumí. "Nemáme s tím problém, ale na druhou stranu nechceme, aby se oddalovala realizace. To je naše jediná výhrada," uvedl. Podobně věc vidí i Moslerův předchůdce v čele výboru František Stoklasa. "Naše stanovisko je, že výstavba jihovýchodního obchvatu by měla začít tak, jak bylo stanoveno," uvedl.

Radnice si podle Konvalinky uvědomuje nutnost výstavby obchvatu s ohledem na dopravní situaci ve městě. V souvislosti s plánovanou trasou podle něj vyvstává vcelku legitimní obava lidí z osad dotčených výstavbou. "S projektanty jednáme o možnostech realizace protihlukových opatření, a to přímo v rámci stavby nebo bezprostředně po jejím dokončení. Jako město jsme odhodláni na výstavbě protihlukových opatření participovat, abychom zajistili přiměřenou kvalitu života obyvatel osad, kolem nichž jihovýchodní obchvat v budoucnu povede. Úleva jedné části města nemůže znamenat přitížení části druhé," uvedl starosta.

Výstavba obchvatu bude rozdělena do dvou etap a vyžádá si téměř 1,9 miliardy korun. Stavět by se mělo v letech 2023 až 2026. K projektu je na 21. června svoláno veřejné projednání.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

23°C

Dnes je pondělí 19. srpna 2019

Očekáváme v 21:00 19°C

Celá předpověď