Praha - Lidé na den svatého Valentýna stále častěji objednávají květiny on-line, nejoblíbenější jsou růže, tulipány a pivoňky. Vyplývá to z odpovědí prodejců, které ČTK oslovila. Lidé ale chodí pro květiny i do kamenných obchodů, obchodníci evidují větší prodeje oproti běžným dnům až o třetinu. Květiny podle nich letos převážně zdražily.
V květinářstvích Belles Fleurs dnes zaznamenávají meziroční pokles v počtu zákazníků na prodejnách zhruba o čtyři procenta. "On-line prodej je vyšší než prodej v kamenné prodejně," uvedla jednatelka Jana Vyhnalová. Větší zájem o rozvoz potvrdili také v Květinách Expres, osobní odběr jim tvoří jen zhruba deset procent prodejů.
Ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba tvrdí, že on-line prodej květin na Valentýna se za posledních šest let ztrojnásobil. "Tento trend je typický zejména ve velkých městech, kde tato služba funguje jako překvapení případně jako tradiční dárek na poslední chvíli," podotkl Huba.
Za květiny lidé při příležitosti svátku zamilovaných utratí od několika stovek korun až po tisíce. V Květinách Expres letos činí průměrná útrata 1200 korun, podobně jako loni, růže jsou ale zhruba o deset procent dražší.
V Belles Fleurs je průměrná útrata na prodejnách 520 korun, přes web lidé nakupují květiny dražší, průměrně za 1600 korun. Nejčastěji zákazníci nakupují červené růže, oproti loňsku podle Vyhnalové květiny zdražily o 30 až 40 procent.
Zájem o doručení květin vzrostl také kurýrní firmě Wolt, proti loňsku byly prodeje v předvalentýnském období větší o 86 procent. "Již v ranních hodinách dnešního dne bylo doručeno přes 300 objednávek," řekla mluvčí Woltu Jana Jarošová. Největší objednávka zatím podle ní dosáhla hodnoty 23.516 korun, průměrně se ale pohybuje kolem 900 korun, loni to bylo zhruba 930 korun.
Květiny lidé nakupují i v supermarketech, například Lidl uvedl, že roste zájem o zajímavější a bohatší kytice na úkor levnějších variant. V řetězci Billa nakupují lidé až o třetinu více květin oproti běžným dnům. Zájem je i o takzvané lego květiny, velkou poptávku potvrdil řetězec Tesco nebo Kaufland.
Podle některých prodejců lidé letos častěji objednávají ke květinám různé doplňky, třeba pralinky, vína, nebo přidávají osobní vzkaz. On-line supermarket Košík.cz sice eviduje větší zájem o kytice, podle mluvčího Františka Brože je ale v oblíbenosti poráží sladkosti.
"Je to dáno nejen tím, že květiny kupují nejčastěji muži pro své partnerky a sladkostmi se obdarovávají oba partneři vzájemně, ale také tím, že valentýnské dárky stále častěji dostávají i děti," uvedl Brož.
Také on-line supermarket Rohlík.cz tvrdí, že i přes nárůst prodejů květin oproti běžnému období jsou větší prodeje čokolád. "Na paty jim však šlapou řezané květiny, jejichž obliba každým rokem stoupá. Letos očekáváme nárůst až o 30 procent," uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová.










