Kamionem v EU: podmínky řidičů se zlepší

foto Před hraničním přechodem do Rakouska v Dolním Dvořišti na Českokrumlovsku se vytvořila 16. dubna 2020 více než šestikilometrová kolona.

Nová pravidla na úrovni Evropské unie, takzvaný silniční balíček, mají garantovat příznivější pracovní podmínky pro řidiče kamionů. Paří mezi ně například maximální doba jízdy a minimální čas odpočinku.

Způsob vysílání řidičů na zahraniční cesty, doba jejich odpočinku a přísnější pravidla pro kabotáž – na těchto třech klíčových prvcích celá reforma stojí.

Poslance čeká nyní hlasování na plénu poté, co změnu pravidel pro silniční nákladní dopravu odsouhlasil dopravní výbor. S rozsáhlou reformou souhlasí i členské státy. Zpravodajkou směrnice o o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy, která je součástí balíčku mobility, je česká europoslankyně Kateřina Konečná. Zpravodajkou stanoviska výboru pro zaměstnanost byla Radka Maxová a v předchozím volebním to byla jiná česká europoslankyně, Martina Dlabajová.

Přestože EU kamionovou dopravu reguluje dávno, v jednotlivých národních zákonech jsou pořád nesrovnalosti, které způsobují obtížné vymáhání pravidel. Nový balíček proto celý soubor zastřeší a ucelí.

Parlament bude o těchto pravidlech hlasovat na plénu 8. července. Pokud neprojdou žádné pozměňovací návrhy a balíček tak jak je předložen schválí absolutní většina poslanců (minimálně 353 hlasů pro), vejdou pravidla v platnost.

Víc odpočinku a času doma

Řidičům by nová pravidla měla přinést především víc klidu na cestě. To znamená delší odpočinek a také víc času stráveného doma. Zaměstnavatel také bude muset řidičům zajistit vhodné ubytování, aby neodpočívali a nespali jen v autě – pokud doba jejich odpočinku přesáhne 45 hodin za týden.

Jako kontrola dodržování tohoto nařízení poslouží chytré tachografy, schopné zachytit například i přejezdy hranic.

Už z podstaty silniční nákladní dopravy je potřeba lépe prosazovat pravidla specifická pro tento sektor a najít rovnováhu mezi svobodou pro dopravce, kteří poskytují přeshraniční služby, a zajištěním dobrých pracovních a sociálních podmínek pro řidiče.

Řidiči zpravidla nejsou na zahraniční cesty vysíláni na základě dlouhodobé služební smlouvy, jak to funguje v jiných oblastech – jejich vysílání se v každé zemi může řídit jinými pravidly a záleží na zemi, ze které řidič vyráží.

Revidovaná pravidla sjednotí přístup jednotlivých členských zemí a zajistí řidičům férové podmínky. Budou se týkat jak mezinárodní dopravy (vyjma tranzitní), tak dopravy mezi dvěma zeměmi, kdy řidič zboží veze do jiného státu a pak se vrací.

Férové podmínky v nákladní dopravě

Společné kontroly dvou nebo více národních institucí a jednodušší spolupráce a výměna informací mezi členskými státy. To vše má vést k lepšímu monitorování kabotáže - vnitrostátní přepravy zahraničním vozem.

Aby se autodopravci neschovávali za krycí společnosti, které narušují férovou soutěž a přístup na trh a aby se podmínky řidičů reálně zlepšily, budou nová pravidla po dopravních společnostech vyžadovat doložení reálné činnosti v těch zemích, kde jsou registrovány. Řidič bude také povinen se každých osm týdnů vrátit do sídla své společnosti.

Nejen na klasické kamiony se budou nová pravidla vztahovat – nově zahrnou i lehčí vozidla těžší než 2,5 tuny. Tachograf, čili zařízení, které snímá, co se s vozem děje (například vzdálenost, kterou auto urazilo, jeho rychlost, dobu jízdy a dobu odpočinku řidiče), tak budou muset mít i dodávky. V současnosti je tachograf povinný ve všech vozech nad 3,5 tuny.

Co je kabotáž

Nastává ve chvíli, kdy kamion poté, co do zahraničí přivezl zboží, na území jiné země bezprostředně dál jezdí s vnitrostátními dodávkami. Kamionům šetří „prázdnou” cestu bez nákladu i palivo. Poprvé byla zavedena v roce 1990 na základě kvót.

Pravidla EU umožňují tři kabotážní operace během sedmi dní následujících po mezinárodní přepravě. Aby se předešlo takzvané "systematické kabotáži", bude nově povinná čtyřdenní pauza, než stejný kamion bude moci znovu realizovat další kabotáž ve stejné zemi. V roce 2017 se téměř polovina všech evropských kabotáží děla v Německu – z toho bezmála 40 procent dopravců bylo polských.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

31°C

Dnes je čtvrtek 13. srpna 2020

Očekáváme v 13:00 31°C

Celá předpověď