Kaligrafické lavičky v areálu EXPO 2020 představí arabštinu

foto

Návštěvníci světové výstavy EXPO 2020, která má být zahájena letos v říjnu v Dubaji, si v jejím areálu budou moci odpočinout na speciálně vytvořených lavičkách inspirovaných arabštinou. Padesátka laviček ve tvarech arabského písma znázorní slova jako láska, mír nebo štěstí, napsal list Spojených arabských emirátů The National.

Lavičky ve tvaru trojrozměrné kaligrafie jsou výsledkem spolupráce renomovaného britského architekta Asifa Khana a libanonské designérky žijící v Amsterdamu Lary Captanové. Slova, která mají znázorňovat, pro ně vybrali lidé na sociálních sítích EXPO 2020. Pořadatelé výstavy je vyzvali, aby navrhli ty výrazy, jaké podle nich nejlépe vystihují světovou výstavu a její témata: příležitost, mobilita a udržitelnost.

Autoři laviček věnovali mimořádnou pozornost každičkému detailu, včetně významu slov na mezinárodní a regionální úrovni, 3D tvaru slov nebo tomu, v jaké tematické části má být ta která lavička umístěna. Stranou nezůstal ani materiál. Tak například lavička ve tvaru slova vize je průhledná, zatímco lavička pro slovo sen je tvořena z několika houpacích sítí.

A nejen to, autoři chtějí poskytnout útočiště různě naladěným návštěvníkům. Některé lavičky mají být tvořeny protáhlými slovy, která lidi vábí k posezení o samotě v tichém rozjímání. Jiné se mají rozmístit do kratších, kruhových formací s cílem rozpoutat konverzaci a podnítit lidi k vzájemné interakci.

Na každé z laviček bude umístěna plaketa s vysvětlením výrazu, použitá slova budou zdobit řady oděvů EXPO 2020.

„Představte si, že procházíte tímto prostranstvím a usednete na lavičku. Propojíte se se slovem, na němž sedíte, a jeho poselstvím. Všechno je interaktivní,“ uvedl Asif Khan. Některá slova nás podle něho vybízejí k přátelskému chování a komunikaci s lidmi, zatímco jiná podněcují spíše k rozjímání nebo snění.

Areál výstaviště se rozprostírá na 600 hektarech. Je na něm přes 10.000 stromů a rostlin. „Veřejné prostranství znamená vše, co vidíte, po čem chodíte a čeho se dotýkáte. Je to tmel, který spojuje celou výstavu dohromady, “ řekl Khan.

Jakkoli jsou tyto projekty často považovány za vedlejší a jsou mimo hlavní pozornost, Khan upozornil, že generální ředitelka EXPO 2020 Rím Hášimíová vždy hovořila o veřejném prostranství jako o největším pavilonu výstaviště. „Je to skutečně domácí pavilon. Místo, kde bychom měli ukázat něco, co je inspirováno regionem, inspirováno geografií, inspirováno místními příběhy, jazykem i materiály,“ vysvětlil Khan.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

29°C

Dnes je pátek 14. srpna 2020

Očekáváme v 5:00 20°C

Celá předpověď