Jízd historických vlaků letos kvůli pandemii ubude

foto Ilustrační foto - Historický vlak s parní lokomotivou 1. června 2018 před odjezdem z nádraží Střekov v Ústí nad Labem.

Praha - Historických a nostalgických jízd po české železnici letos kvůli pandemii koronaviru ubude. I přesto mohou železniční nadšenci během sezony očekávat desítky akcí. Jednou z největších je návrat parní lokomotivy, tzv. Čtyřkoláku, která je po tříleté rekonstrukci. Celkově je v Česku udržováno a provozováno několik stovek historických vlaků, jejichž údržba stojí desítky milionů korun ročně.

Zřejmě největší část těchto strojů mají ve správě České dráhy v Centru historických vozidel. Jde o parní, motorové i elektrické lokomotivy, dále motorové či elektrické vagony a jednotky, a to pro osobní i nákladní dopravu. Dráhy většinu svých historických vozů parkují v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka a v Olomouci. Provozní vozidla jsou i na dalších místech, například ve Veselí nad Moravou nebo v Šumperku. Vedle toho se údržbou a provozem historických železničních vozidel zabývají také další organizace a jednotlivci v zemi, mnoho vozů má například Národní technické muzeum.

Část historických vozidel je stále provozuschopná a využívá se při tzv. nostalgických jízdách. Ty mají různý charakter od pravidelné nabídky během sezóny, jako je například jízda "motoráčku" do Lednice nebo provoz "Bobinky" na trati do Bechyně, po události, které se občas opakují. Sem patří například jízdy parních vlaků kolem řeky Berounky, po tzv. Pražském semmeringu a další jednorázové jízdy.

K prvním letošním akcím patří pražské okružní jízdy souprav tzv. Rybáků, které poveze parní lokomotiva "Čtyřkolák". Souprava pojede dvakrát dnes i v neděli ze Smíchova přes Rudnou u Prahy, Hostovici, Zličín a zpět na Smíchov. Další akcí tohoto víkendu je prohlídka železničního muzea v Lužné u Rakovníka spojená s projížďkou parním vlakem k hradu Křivoklát a do povodí Berounky. Vedle nostalgických jízd jsou pořádány i další akce spojené s prohlídkou vlaků a jejich ukázkových jízd.

Kromě jízd pro železniční fanoušky jsou historické vlaky využívány i k jiným účelům, jako je například filmování. Je rovněž možné si nostalgický vlak objednat pro různé soukromé události.

České dráhy v minulosti uvedly, že je údržba a provoz historických vlaků znevýhodňuje proti konkurenci při některých soutěžích o provoz státem objednávaných linek. Ročně to pro ně má znamenat ztrátu až 40 milionů korun.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je čtvrtek 6. srpna 2020

Očekáváme v 13:00 24°C

Celá předpověď