Italové vyšetřují pád mostu, kritika padá na provozovatele

foto Pohled na zřícený dálniční most v Janově na severu Itálie.

Janov - Italské úřady vyšetřují pád části dálničního mostu, při kterém v úterý v Janově na severu země zahynulo nejméně 39 lidí. Vláda požaduje, aby rezignovalo vedení firmy Autostrade per l'Italia, která most provozovala. Chce jí odebrat koncesi a vymáhat finanční postih až 150 milionů eur (3,9 miliardy Kč). Janovský prokurátor Francesco Cozzi řekl, že mrtvých už je 42 a že za katastrofou je lidská chyba, nikoli nešťastná náhoda. Inženýr Antonio Brencich tvrdí, že stavba byla problematická od samého začátku. Premiér Conte pro Ligurii 12měsíční výjimečný stav. Oznámil také plán vzít koncesi firmě, která spravuje dálnici A10.

Na rušné dálnici A10 v Janově se zřítila část mostu v délce zřejmě až dvou set metrů. Z výšky 45 metrů spadlo zhruba 35 osobních aut a několik kamionů, včetně českého, jehož řidič přežil a podle českého ministerstva zahraničí není v ohrožení života.

Italská agentura ANSA s odvoláním na ministerstvo vnitra napsala, že mezi oběťmi jsou i tři děti ve věku osm, 12 a 13 let. Podle médií jsou mezi mrtvými i tři mladí Francouzi, tři Chilané a dva Albánci. Deset ze 16 zraněných je v kritickém stavu, informovala televize RaiNews24.

Most "se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože nebyla provedena údržba", myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, předseda vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). "Ti, kteří nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to (společnost) Autostrade per l'Italia," uvedl Di Maio. "Autostrade měla provést údržbu, ale neučinila tak. Vybírala jedno z nejdražších mýtných v Evropě a platila jedny z nejnižších daní, navíc v Lucembursku.

Di Maiova strana se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice - někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S přirovnává hrozbu zřícení mostu k "pohádce pro děti", dnes z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.

Vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu, a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie. Salvini je zároveň předsedou euroskeptické Ligy.

Zpravodajský server BBC upozornil, že zatímco v roce 2006 Itálie vyčlenila na silnice přes 14 miliard eur (359,7 miliardy Kč), po finanční krizi v roce 2008 částka klesla pod čtyři miliardy eur (102,8 miliardy Kč).

"Jakmile skončí pátrání po obětech a pohřešovaných, začne vyšetřování a budou se analyzovat všechny aspekty projektu, realizace a údržby mostu," upozornil janovský prokurátor Francesco Cozzi. Nejprve se podle něj zjistí, jaká údržba se na mostě prováděla a co se přesně stalo v úterý, tedy zda zřícení mostu něco spustilo. Posléze prokuratura patřičně zakročí proti zodpovědným úřadům a společnostem.

Most vybudovaný v letech 1963 až 1967 podle návrhu tehdy oslavovaného architekta Riccarda Morandiho byl problematický už od samého počátku, tvrdí inženýr Antonio Brencich. První údržbu musel podstoupit už asi 20 let od zprovoznění. U stavby se od samého začátku projevovalo rychlé chátrání použitého materiálu - předpjatého železobetonu. Most byl "špatně koncipován, špatně navržen a patrně i špatně postaven", řekl Brencich serveru RaiNews.

Připisovat pád mostu bouřce je čiré šílenství," reagoval architekt na dotaz, zda mohl při katastrofě hrát nějakou roli déšť. Stejně skepticky se staví ke zprávám, že do mostu udeřil blesk a že právě to bylo příčinou neštěstí.

Hasiči dnes odpoledne varovali, že jeden z pilířů mostu se naklání a že zajišťují jeho stabilitu. Kvůli tomu bylo přerušeno odstraňování sutin a hledání mrtvých i přeživších v korytu řeky Poncevera, která vede pod mostem. Starosta Janova uvedl, že domy v ulici Fillak pod pilířem nepůjde zachovat, protože most bude patrně stržen.

Conte: S odebráním koncese správci dálnice nelze čekat na justici

Kvůli úternímu pádu části Morandiho mostu v Janově dnes italský premiér Giuseppe Conte vyhlásil v regionu Ligurie na žádost místní správy 12měsíční výjimečný stav. Na tiskové konferenci po mimořádné schůzi s ministry také oznámil, že úřady nebudou čekat až na ukončení trestního vyšetřování a brzy rozhodnou, zda správce dálničního úseku přijde o licenci. Firma se hájí, že své závazky vždy dodržovala.

"Zahájíme proces vedoucí ke zrušení koncese firmě Autostrade (per l'Italia)," řekl Conte. "Nemůžeme čekat na justici," dodal. Po odebrání licence už dnes volal italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Autostrade per l'Italia prý nedostála svým závazkům vyplývajícím ze smlouvy o provozování Morandiho mostu. Toninelli také mluvil o pokutě, která by mohla dosáhnout až 150 milionů eur (3,9 miliardy Kč).

Správce dálnice reagoval prohlášením, podle něhož monitorování viaduktu v Janově a jeho údržba odpovídaly "nejlepším mezinárodním standardům". "Autostrade per l'Italia pevně věří, že bude schopna dokázat, že vždy řádně dodržovala povinnosti vyplývající z pozice koncesionáře," uvedla společnost, která spravuje zhruba polovinu 6000 kilometrů italských dálnic.

Podle firmy v tuto chvíli nelze přinést jakékoli důvěryhodné vysvětlení příčin pádu části viaduktu. Premiér Conte uvedl, že takováto tragédie je "nepřijatelná v moderní společnosti", a slíbil, že vláda udělá vše pro to, aby se podobná událost neopakovala. Vláda bude podle něj při udělování nových koncesí stanovovat správcům dálnic "mnohem přísnější" podmínky.

Kromě výjimečného stavu ohlásil italský premiér také den státního smutku, který "bude korespondovat se dnem pohřebních obřadů pro zesnulé". Předseda vlády potvrdil, že úřady v tuto chvíli evidují 39 obětí a 16 zraněných, z nichž devět zůstává ve vážném stavu.

Italská vláda také vyčlenila na počáteční operace na místě pádu mostu pět milionů eur z národního krizového fondu. Předseda vlády Conte vyzval k rychlému odstranění trosek mostu z koryta řeky Polcevera, aby se předešlo hrozbě záplav.

Autostrade per l'Italia ve svém prohlášení také uvedla, že "horlivě" pracuje na projektu rekonstrukce viaduktu, "který by byl zkompletován za pět měsíců od úplného zpřístupnění oblasti". Starosta Janova Marco Bussi přitom dnes naznačil, že zbývající segmenty Morandiho mostu budou strženy.

Zraněný český řidič kamionu zůstane v nemocnici v Janově týden

Zraněný řidič kamionu pražské dopravní společnosti SPED-IT zůstane v nemocnici v italském Janově pět až sedm dní na pozorování. Má zlomených pět žeber a pohmožděné plíce, ale cítí se dobře. ČTK to dnes řekl jednatel společnosti SPED-IT Václav Zázvůrek. Kamion spadl v úterý z Morandiho mostu na frekventované dálnici na severu Itálie poté, co se část mostu zřítila.

Kamion se zřítil z výšky 45 metrů. "Určitě ho zachránil bezpečnostní pás. Možná také to, že je to nové auto, nová generace Mercedesu. A měl i štěstí, že se mu asi odpojil návěs," řekl Zázvůrek.

Podle řidiče byla před tunelem drobná nehoda, která zpomalila provoz. "A pak si jenom pamatuje, jak se to zhouplo a propad dolů. Nic víc si už nepamatuje," dodal Zázvůrek.

Odhadovaná škoda na soupravě je zhruba 2,5 milionu korun. Řidič, který u firmy pracuje osm let, vezl zboží na vykládku poblíž Janova. O tom, že kamion havaroval, se firma dozvěděla díky sledování polohy vozidla prostřednictvím GPS. Těsně před polednem se souprava podle GPS zastavila v inkriminovaném místě.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

12°C

Dnes je úterý 25. září 2018

Očekáváme v 19:00 9°C

Celá předpověď