Index: Průměrná cena povinného ručení v říjnu stoupla na 6460 Kč

foto Rozbité zpětné zrcátko u spolujezdce osobního automobilu - ilustrační foto.

Praha - V říjnu průměrná cena povinného ručení dosáhla 6460 Kč, což je o 50 korun více než v září. Za tuto částku bylo možné podle Broker Consulting POVIndexu sjednat povinné ručení pro vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, 85 kW, tedy typický vůz, kterým jezdí české domácnosti.

Průměrná cena pojistného v povinném ručení v letošním roce zatím podle České kanceláře pojistitelů stoupla o 2,9 procenta, zatímco za celý loňský rok to bylo o 4,5 procenta. Proti tomu trend minulých let v růstu průměrné škody stále pokračuje, když se v roce 2020 zatím zvýšil o 5,2 procenta. Průměrná škoda na majetku nyní dosahuje 44.000 Kč a průměrná újma na zdraví téměř 380.000 Kč.

"Česká asociace pojišťoven připomněla krátkodobý pokles škod na jaře 2020. V dubnu to bylo o třetinu a o čtvrtinu v březnu a květnu. Další měsíce se již na počty řešených škod neliší. Nouzový stav nijak výrazně neovlivnil počty nehod vzniklých z důvodu nepřiměřené rychlosti nebo nesprávného předjíždění s následnými tragickými následky," uvedl analytik neživotního pojištění Broker Consulting Jiří Váchal.

Druhá vlna pandemie nemá podle něj za následek propad využívání individuální dopravy. Očekává se spíše tlak na její využití namísto veřejné dopravy, a tak i pravděpodobnost vzniku škod. Dochází tak k pokračování rozevírání nůžek mezi cenou pojistného a finanční náročností škod. "Růst pojistného zcela neodpovídá růstu škod. Pokud by pokračoval stávající trend růstu škod, lze očekávat reakci v podobě velkého zvýšení cen povinného ručení," podotkl.

Pojišťovny upozorňují na pokračující vysokou inflaci u majetkových i zdravotních škod. Tento růst souvisí s navyšující se cenou práce v autoservisech, s rostoucí cenou náhradních dílů a projevuje se i technicky složitější a nákladnější oprava vozidel. Nelze zapomínat ani na škody na zdraví. Jde o dlouhé výplaty v případě trvalých následků, ztrátě na výdělku, nákladech následné péče, ošetřování, asistence zraněnému atd.

Většina pojišťoven sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

1°C

Dnes je čtvrtek 3. prosince 2020

Očekáváme v 13:00 1°C

Celá předpověď