Ford Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV) - fleetový vůz do města

foto Ford Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV)

Ve Spojených státech je Ford druhým největším výrobcem hybridních automobilů, z montážních linek jich tam vyjelo na 400.000. Před koncem loňského roku zahájila automobilka produkci nového Mondea Hybrid - prvního hybridního modelu, který se vyrábí a prodává v Evropě. Spojuje výhody pohonu na elektřinu a benzín, vyniká příznivou spotřebou a dojezdem, zároveň je dynamický a komfortní.

Fotogalerie

Mondeo se začalo prodávat už v roce 1993 a od té doby jich zákazníci nakoupili téměř pět miliónů. V závěru loňského roku měla premiéru jeho nová generace a v naší republice ihned slavila úspěch. Mondeo zvítězilo v hlasování veřejnosti v kategorii střední a vyšší střední třída ankety Auto roku 2015.

Ford Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV)

Podle představitelů automobilky prý jde o technicky nejpokročilejší automobil, jaký kdy uvedli na evropské trhy. Zasloužil se o to zejména novou funkcí Pre-Collision Assist, díky níž systém detekce chodců rozpoznává osoby a snižuje závažnost nehod při rychlostech do 80 km/h. Pokud systém zaznamená před vozem chodce a vyhodnotí riziko srážky jako závažné, upozorní řidiče zvukovou a vizuální výstrahou. Když řidič nereaguje, systém zkrátí dobu potřebnou k zastavení tím, že zmenší vzdálenost mezi brzdovými kotouči a obložením. Pokud řidič stále nereaguje, začne systém automaticky brzdit, aby snížil rychlost vozidla před srážkou. Detekce chodců zaznamená nejrůznější lidské postavy ve všech možných podmínkách.

Ford Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV)

Nové Mondeo může použít automatické brzdění i k tomu, aby zabránilo srážce s vozidlem jedoucím vpředu nebo alespoň zmírnilo následky nehody. Systém Active City Stop funguje v rychlostech do 45 km/h, ve vyšších pak pracuje systém Pre-Collision Assist, jenž prostřednictvím radaru a kamery sleduje prostor 200 metrů před vozidlem. Automaticky dokáže aktivovat brzdy až do úrovně maximálního brzdného účinku. Radarová technologie přináší také novou funkci měření odstupu a technologii adaptivního tempomatu. Přední kamera slouží také systémům udržování v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek.

Ford Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV)

Připomeňme si také, že nový Ford Mondeo je na trhu k dispozici jako pětidveřový liftback, speciálně pro Evropu vyvinuté kombi, i jako čtyřdveřový sedan. Ve velké míře využívá sofistikované materiály a výrobní technologie, které znamenají vyšší pevnost a bezpečnost ve spojení s nižší hmotností. Skelet je z 61 % tvořen vysokopevnostní ocelí. Další významnou novinkou Mondea je rozšířená paleta motorizací. Řada úsporných technických opatření včetně aktivní masky chladiče má zvyšovat hospodárnost všech agregátů, spotřeba paliva prý mezigeneračně poklesla až o 14 %.

Ford Mondeo Hybrid Electric Vehicle (HEV)

A nejnověji se letos v nabídce poprvé objevil hybridní model. Pořídit ho můžete v jediné výbavě, té nejvyšší, Titanium, a pouze s karoserií sedan. Mezi hlavní prvky výbavy tedy patří mj. 16“ kola z lehkých slitin s 10 paprsky, automatická dvouzónová klimatizace, CD stereorádio s 4,2palcovým barevným displejem, bluetooth handsfree a ovládání na volantu, systém SYNC s hlasovým ovládáním s funkcí Applink a automatickým nouzovým voláním Emergency Assist, startování bez použití klíče tlačítkem v přístrojové desce, prémiové osvětlení interiéru LED diodami s možností volby barevného provedení, přední sportovně tvarovaná vyhřívaná sedadla, automatické stěrače s dešťovým senzorem, automatické světlomety a přepínání dálkových světel, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, elektronická parkovací brzda, systém monitorování tlaku v pneumatikách, apod. Z výbavy na přání mělo testovací auto třeba adaptivní LED světlomety, systémy KeyFree, hlídání mrtvého úhlu Blis, airbagy v zadních bezpečnostních pásech, 8palcový barevný dotykový displej.

Ale už k tomu hlavnímu, nové čtyřdveřové Mondeo Hybrid není plug-in hybrid, baterie se tedy nedobíjejí z vnějšího zdroje, ale zejména rekuperací. Je poháněno kombinací speciálně zkonstruovaného atmosférického zážehového motoru 2.0 iVCT (ostatní Mondea mají výhradně přeplňované agregáty) s dvojicí elektromotorů a lithium-iontovou baterií o kapacitě 1,4 kWh. Výrobce u něj uvádí spotřebu paliva ve městském cyklu 2,8 l, mimo město 5,0, v kombinovaném 4,2 l/100 km, emise CO2 99 g/km, výkon 140 kW/187 k, nejvyšší rychlost 187 km/h.

Všechny tři hnací jednotky se vzájemně stýkají v hybridní šestistupňové převodovce s označením eCVT, jejímž základem je jednoduchý planetový převod. Ke klasickému D je na voliči i pozice L pro využití při sjíždění dlouhých svahů, kdy je vyšší požadavek na brzdění motorem. Po nastartování neslyšíte vůbec nic. Na otáčkoměru si však nic nezkontrolujete, protože před vámi není, v zorném poli máte jen rychloměr. Po přidání plynu se připojí benzínový motor, který už uslyšíte, leč je také mimořádně tichý. K nejúspornějšímu provozu je tak hybridní Mondeo předurčeno pro pohyb ve městě. Systém start/stop funguje v tomto případě optimálně, při popojíždění jedete čistě na elektřinu. Funguje to tak ale nejvýše na tři kilometry, pak se nějakou chvilku zase musí akumulátory rekuperací dobíjet. S autem jsme ve smíšeném provozu najeli 575 km, z toho podle palubního počítače na EV 289 km. Průměrná spotřeba se ustálila na 5,0 l/100 km, předpokládaný dojezd měl být ještě 331 km.

Je to sice chvályhodný výsledek, ale k dosažení ještě příznivějšího by bylo třeba se při delší zkušenosti naučit lépe využívat všechny dané možnosti a vypilovat spořivou techniku jízdy na patřičnou kvalitu. Vzhledem k zástavbě hybridního pohonu za zadními sedadly se zavazadlový prostor hybridního Mondea zmenšil z 525 na pouhých 383 l, objem palivové nádrže pak z 62,5 na 53 l. Prostor pro cestující je na všech sedadlech nadstandardní, ten zavazadlový se však nedá více nafouknout vzhledem ke zvolené podobě sedan a jakémusi schodovitému uspořádání podlahy následkem umístění akumulátoru. Třeba kolo tam rozhodně neprostrčíte. Z uvedeného je nabíledni, že doménou vozu je městský a příměstský provoz, v němž dosahuje výjimečně úsporných provozních nákladů. Není určitě primárně stavěný pro rodinné výlety, ale může být zajímavý jako firemní vůz na časté kratší popojíždění.

Nový Ford Mondeo Titanium HEV pořídíte za 762.990 korun, cena testovaného auta s výbavou na přání dosáhla na 848.490 Kč.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

15°C

Dnes je neděle 2. října 2022

Očekáváme v 17:00 13°C

Celá předpověď