Fond podpořil 20 miliony osm koprodukcí, nejvíc dostal Šulík

foto Režisér Martin Šulík na tiskové konferenci 27. února 2018 v Praze, kde tvůrci představili novinářům česko-slovensko-rakouský film Tlumočník v hlavní roli s Jiřím Menzelem.

Praha - Státní fond kinematografie podpořil osm filmových koprodukcí s minoritní účastí českých tvůrců a rozdělil mezi ně 20 milionů korun. Největší podporu 4,5 milionu korun získal slovensko-český hraný snímek Spisovatel režiséra Martina Šulíka. Ten aktuálně sklízí úspěchy se svým filmem Tlumočník v hlavních rolích s Jiřím Menzelem a Peterem Simonischekem, známým z oscarového snímku Toni Erdmann. Hned tři podpořené koprodukční filmy cílí na děti a mladší diváky. ČTK dnes o rozdělení podpory informoval mluvčí fondu Jiří Vaněk.

Radní uvádějí, že by rádi podporovali filmy určené právě pro děti a mládež. V jejich tvorbě byla ČR historicky velmi úspěšná, v posledních letech však tato tvorba procházela krizí. "Proto určitě potěší podpora tří projektů určených pro dětské a mladší publikum, tedy hraných filmů Čaroděj Kajtek, Černý mlýn i krátkého animovaného snímku Kolotoč," uvedl Vaněk.

Největší podporu získala slovensko-česká koprodukce, která je projektem scenáristy Marka Leščáka a režiséra Martina Šulíka. Sleduje dva hlavní hrdiny filmu Miroslava Krobota a Oldřicha Kaisera v příběhu o vyprázdnění, sebereflexi a hledání nového tvůrčího a životního nadechnutí stárnoucího spisovatele. "Vynikající scénář plný ironie a hloubky je vedle skvělého tvůrčího i hereckého týmu důvodem, proč se rada rozhodla tento projekt podpořit," uvedli radní.

Vybírali z 25 přihlášených projektů a 14 z nich překročilo bodové hodnocení nutné k dosažení podpory. Vzhledem k výši peněz, kterou měla rada k dispozici, podpořila osm projektů. Mezi přihlášenými projekty byla jedna žádost o podporu animovaného filmu, pět o podporu dokumentárních filmů, zbylé projekty žádaly peníze na výrobu hraných filmů.

Předseda rady fondu Petr Vítek připomněl, že dobře připravené koprodukční projekty mohou poté uspět u mezinárodního fondu Eurimages, což přinese peníze i českým producentům a zvýší konkurenceschopnost české kinematografie v mezinárodním měřítku. Vyzdvihl také to, že nastal posun od koprodukcí servisního charakteru k propracovanějším schématům, kde zahraniční producenti nehledají u českých partnerů jen zajištění postprodukčních prací a členy štábu, ale kreativní spolupráci.

Z výzvy je patrné, že čeští producenti navazují i nadále na spolupráci se zahraničními producenty například z Polska, Francie nebo z pobaltských republik a zároveň budují nové koprodukční vztahy.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2018 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je středa 17. října 2018

Očekáváme v 5:00 9°C

Celá předpověď