Experti: Dodávky čipů pro autoprůmysl se budou vracet do normálu až příští rok

foto Ilustrační foto - Na letišti v Hradci Králové skladuje automobilka Škoda Auto vozy (na snímku z 12. října 2021), jejichž výrobu nemůže kvůli chybějícím polovodičům dokončit. Do vyrobených aut automobilce chybějí čipy, kterých je celosvětový nedostatek.

Brno - Propad v dodávkách polovodičů, který zasáhl automobilky v celé Evropě, bude vrcholit na konci letošního roku, v příštím roce by se situace měla narovnávat. Očekávají to experti i šéfové některých dodavatelských firem, kteří dnes vystoupili na brněnské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu. Firmy budou usilovat o změny v dodavatelských řetězcích, budou preferovat dodavatele, kteří jsou jim blíže.

"Pro letošek bude propad v Evropské unii i v České republice hlavně na konci roku. V příštím roce očekávám, stejně jako automobilky, které jsem měl možnost sledovat, že by se situace měla narovnávat," řekl ČTK Tomáš Kozelský z oddělení ekonomických a strategických analýz České spořitelny.

Stejný vývoj očekává i předseda představenstva kroměřížské společnosti Plastika Michal Nosek. "Očekáváme konsolidaci řetězce v polovině roku 2022. Naše tržby tvoří z 85 procent automotive, asi třetina tržeb pochází ze Škody Auto. Situaci musíme řešit pružně, protože o odstávkách se dozvídáme ze dne na den," řekl Nosek. Firma využívá řadu různých nástrojů, jak se s následky odstávky jednoho z největších odběratelů vypořádat.

Současná situace má kořeny už loňském pandemickém roce, kdy celosvětově vzrostla poptávka po elektronice. Lidé v lockdownech začali ve velkém nakupovat elektroniku a továrny na mikročipy nestíhaly poptávku uspokojovat. Spolu s poklesem výroby v automobilkách se automobilový průmysl dostal u výrobců čipů na druhou kolej, výrobci upřednostnili dodávky výrobcům elektroniky.

Výpadky ale netrpí všechny automobilky stejně. Zatímco Škoda Auto omezila výrobu na konci června a znovu od pondělí, automobilka Toyota si od roku 2011 vytváří zásoby mikročipů. Bez omezování výroby funguje i automobilka Hyundai v Nošovicích, jak dnes uvedl její zástupce Petr Michník. "Plán ze začátku letošního roku pro letošek počítal s růstem výroby o 15 procent, zatím se ho daří držet, nemuseli jsme rušit ani jednu směnu. Ale situace je velmi napjatá, poptávka je velmi vysoká a mohli bychom vyrábět i mnohem více," řekl Michník.

Odborníci se shodují, že zkušenost se současnou situací povede automobilky k tomu, aby přehodnotily své dodavatelské řetězce. "Věřím, že pro některé firmy to bude impulz k zamyšlení v kontextu posílení strategické soběstačnosti Evropy, abychom nebyli závislí na dodávkách z jiných zemí," řekl europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09), který se na konferenci připojil na dálku z Bruselu. Odklon od globalizace trhu očekává i Tomáš Kozelský. "Ze strany výrobců bude nejspíš snaha mít větší kontrolu nad tím, kdo mi dodává, jak rychle a zda počítá s mou poptávkou i s půlročním předstihem," podotkl Kozelský.

Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

2°C

Dnes je pondělí 29. listopadu 2021

Očekáváme v 21:00 1°C

Celá předpověď