Expert: Virtuální prostředí spotřebuje nejvíc potenciálu 5G sítí

foto Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček s brýlemi zobrazujícími 3D realitu na brněnském výstavišti, kde začal 7. října 2019 Mezinárodní strojírenský veletrh (MSV) a veletrhy Envitech a Transport a Logistika.

Brno - Virtuální a rozšířená realita spotřebuje nejvíc potenciálu 5G sítí, řekl na strojírenském veletrhu v Brně Martin Kotek z Asociace virtuální a rozšířené reality. Plnohodnotné virtuální 3D prostředí je totiž extrémně náročné na data a právě 5G sítě zajistí výrazně rychlejší přenos mnohem většího objemu dat než dosavadní sítě. Dnešní konferenci o zavádění 5G sítí v Česku pořádala Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj.

"Abychom se pohybovali v 3D virtuálním prostředí, které bude odpovídat našemu reálnému světu, bude to extrémně náročné na množství dat. Bez optických sítí nebude v tomto technologickém světě fungovat a telekomunikační síť se stává stejně důležitou jako energetická," uvedl Kotek.

Kromě virtuální reality, kdy člověk nevidí nic z reálného prostředí, existuje i rozšířená realita, kdy se v reálném prostředí pohybují virtuální předměty. A existuje i mix těchto dvou realit.

Využití je podle Kotka široké a mnozí lidé si je ani nedokážou představit. Dosud se s virtuální realitou právě kvůli nedostatečně rychlému přenosu velkého objemu dat setkávají spíše jen nadšenci. "Například v autech bude možné využít díky mikrooptickým polím okno jako monitor a vlastně všechna okna tak bude možné využít," řekl Kotek.

Na předním skle lze promítat informace pomáhající řidičům. V některých autech už lze promítat navigační mapu, v závodních autech si lze zobrazit na okruhu auto jiného závodníka. "Ale také díky tomu, že v ostatních autech jsou kamery, je možné v reálném čase zobrazovat překážky, které jsou v realitě schované za ostatními auty," popsal Kotek.

Pomocí rozšířené reality bude možné mít také takovou navigaci, která pomůže zorientovat se i těm, kteří nemají příliš vyvinutý orientační smysl. "Bude možné si také zajistit pro každé město, pro každou ulici, pro každou budovu speciálního průvodce," uvedl Kotek. Virtuální realita v éře 5G sítí také výrazně promění herní průmysl.

Další využití je podle Kotka v internetových obchodech. "Profesionální fotografie dnes stojí stejně jako vysoce kvalitní 3D sken zboží. Aby bylo možné si takový sken prohlížet, je potřeba rychlý internet," poznamenal.

Testují se i záležitosti, jako je ovládání důlního stroje na dálku pomocí dotykové obrazovky, což omezí riziko práce člověka v dole.

Brzy může nastat i spolupráce lidí ve virtuální realitě. "Zatím totiž naše naskenované dvojče umí nanejvýš trochu pohnout čelistí, ale chystají se 3D brýle, které budou umět přenášet pohyby mimických svalů i pohyby očí, čímž dostaneme do virtuální reality nonverbální komunikaci. Pak se v ní budu moct stýkat s babičkou i se studenty," nastínil budoucnost Kotek. Zatím se člověk do virtuální reality dostává pomocí speciálních brýlí, ale vyvíjí se i bionická čočka.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je pátek 18. října 2019

Očekáváme v 19:00 16°C

Celá předpověď