EP se postavil proti povinnému ručení na elektrokola či segwaye

foto Ilustrační foto - Elektrokolo na mezinárodním sportovním veletrhu Sport Life v Brně 4. října 2012.

Štrasburk - Poslanci Evropského parlamentu se dnes vyslovili proti návrhu Evropské komise, aby povinné ručení nově platili i majitelé zahradních traktůrků, elektrokol či segwayů. Novela směrnice, kterou europoslanci dnes v jiných bodech podpořili, by měla mimo jiné zlepšit postavení obětí dopravních nehod či majitelů vozů, kteří se přestěhují do jiné členské země EU. Rozhodující slovo v dalším osudu směrnice budou mít nyní členské státy Unie.

Evropská komise původně chtěla, aby povinné ručení platili majitelé všech motorových vozidel určených primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.

Proti tomu se postavili poslanci Evropského parlamentu již v lednu při projednávání ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO). Dnes jim za pravdu dala na plenárním zasedání i naprostá většina jejich poslaneckých kolegů.

"Vztahovat povinné ručení automaticky na každé vozítko, které má motor či motorek, je nesmysl," řekla česká europoslankyně Dita Charanzová, která je zpravodajkou daného materiálu a bude o něm nadále jednat s členskými státy. "Vyhráli jsme teď bitvu, nevyhráli jsme válku," zdůraznila Charanzová (za ANO) v rozhovoru s ČTK a ČRo. "Pevně věřím, že tak jak jsem přesvědčila tady kolegy, tak se mi to samé podaří se členskými státy," dodala.

Europoslanec Jiří Pospíšil (TOP09) uvítal schválení návrhu směrnice včetně vyjmutí elektrokol, elektrokoloběžek a segwayů. "Nebude tedy bráněno rozvoji stále oblíbenějších alternativních způsobů dopravy v centrech měst, ani nebude ohroženo pořádání nejrůznějších motoristických soutěží," zdůraznil s tím, že by se povinné ručení nemělo vztahovat ani na motorová vozidla, která se účastní motoristických závodů.

"Hlavní výhodou, proč nová pravidla podporuji, je spravedlivé odškodnění poškozených v případě nehody," upozornila v reakci na dotaz ČTK také další členka výboru IMCO Olga Sehnalová z ČSSD. Oběti dopravních nehod by měly totiž na základě směrnice napříště získat plnou kompenzaci i v případě, že je pojistitel insolventní. V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje už od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Nová evropská pravidla mají ale zaručit, aby se stejného zacházení dostalo občanům ve všech státech EU.

"Když se stěhujete v rámci Evropské unie s autem... a chcete si nárokovat nějaké lepší pojistné podmínky, ukazujete to, že jste třeba v Čechách deset let jezdil bez nehodovosti, tak ta pojišťovna nemá žádnou povinnost vám toto uznat," uvedla europoslankyně Charanzová další příklad, v čem by měla nová směrnice lidem pomoci. Pojišťovny by totiž do budoucna v jiné členské zemi měly mít povinnost nabídnout stejné podmínky všem občanům EU.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

19°C

Dnes je pondělí 22. dubna 2019

Očekáváme v 15:00 19°C

Celá předpověď