EP schválil svou pozici k normě zvyšující odpovědnost internetových firem

foto Ilustrační foto - Pohled do prázdného sálu Evropského parlamentu ve Štrasburku.

Štrasburk/Brusel - Evropský parlament dnes schválil svou pozici k návrhu normy, která má zvýšit odpovědnost internetových firem za legálnost zveřejňovaných příspěvků či prodávaného zboží. Europoslanci předložili několik stovek pozměňovacích návrhů a po dlouhých debatách se nakonec shodli na kompromisní verzi. O finální podobě pravidel budou v následujících měsících vyjednávat s členskými státy, proti nimž mají v některých bodech na velké digitální firmy přísnější požadavky.

Takzvaný akt o digitálních službách (DSA) předložila Evropská komise před více než rokem s cílem přizpůsobit téměř dvě desetiletí stará pravidla internetového provozu jeho rychlému vývoji. "DSA skoncuje s digitálním 'Divokým západem', kde si velké platformy tvoří vlastní pravidla a nelegální obsah se virálně šíří," komentovala schválení europarlamentního návrhu jeho zpravodajka Arba Kokalariová z nejpočetnější lidovecké frakce. Poslanci schválili návrh výraznou většinou 530 hlasů ze všech částí politického spektra. Proti bylo 78 zákonodárců, 80 se zdrželo hlasování.

Norma vychází z principu, že věci nelegální mimo internet by měly být nelegální i online. Podle návrhu, na němž se v principu shodují poslanci i členské země, budou poskytovatelé internetových služeb, kteří obdrží upozornění na nezákonný obsah, muset okamžitě reagovat. Internetové obchody zase budou muset mít lepší přehled o tom, kdo jejich prostřednictvím prodává zboží, aby mohly lépe zabránit nabízení nezákonných věcí či služeb.

"Za dvacet let od přijetí směrnice o elektronickém obchodu se mnohé změnilo. Online platformy jsou v našem každodenním životě stále důležitější, přinášejí nové příležitosti, ale také nová rizika," podotkla socialistická zpravodajka návrhu Christel Schaldemosová, podle níž Evropská unie nová pravidla naléhavě potřebuje.

Europoslanci také chtějí omezení cílené reklamy, kterou budou moci uživatelé internetu odmítnout stejně jednoduše, jako s ní vyslovit souhlas. Návrh zcela zakazuje cílenou reklamu vycházející z osobních údajů lidí mladších 18 let, i u dospělých má pak být zacílení reklam na základě specifických údajů omezeno. Pokud platformy povinnost nesplní, lidé budou mít právo na odškodnění.

Norma klade přísnější nároky na velké firmy jako Google, Meta či další, jejichž prostřednictvím se nejvíce šíří problematické příspěvky. Mimo jiné budou muset zajistit transparentnost algoritmů, které určují, jaký obsah se zobrazuje jednotlivým uživatelům. Jejich povinností bude také pravidelně provádět kroky ke zlepšení situace a provádět audity. V případě pochybení jim budou hrozit pokuty až do výše šesti procent jejich celosvětového obratu.

Řada europoslanců kritizovala některé detaily návrhu, například fakt, že se lidé při přihlašování na stránky pro dospělé budou muset identifikovat e-mailem a telefonním číslem, což podle kritiků může ohrozit bezpečí lidí poskytujících sexuální služby. Za problematické mnozí považují také ustanovení, podle něhož budou moci úřady přeshraničně smazat jakýkoli obsah, pokud bude v rozporu s jejich národními předpisy. To by například podle českých pirátských europoslanců mohly vlády s autoritářskými sklony zneužít proti svým kritikům .

Zástupci EP budou v příštích měsících debatovat o finální podobě normy s členskými státy. Francouzský prezident Emmanuel Macron by chtěl jednání završit během nynějšího půlročního francouzského předsednictví. Pokud se to Francii s ohledem na některé rozdílné postoje nepodaří, vyjednávání za členské státy povede od července Česko.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je čtvrtek 8. prosince 2022

Očekáváme v 19:00 1°C

Celá předpověď