eBay byl fenoménem e-obchodování, nyní je ve stínu Amazonu

foto Sídlo aukčního portálu eBay v americkém San Jose.

Praha - Portál eBay, který v těchto dnech slaví 25 let od svého založení, byl v době svého vzniku fenoménem elektronického obchodování. Shodli se na tom experti oslovení ČTK. Dávno před vznikem velkých služeb založených na principu sdílené ekonomiky eBay nabízel možnost online dražby na základě důvěry mezi prodávajícími a spotřebiteli. Nyní již je eBay ve stínu Amazonu, koronavirová krize ale firmě pomohla.

"eBay byl průkopníkem internetového obchodování, kdy začal čistě jako aukční portál mezi spotřebiteli. Postupně se zapojili i profesionální prodejci, V posledních letech ale začíná stagnovat a zůstává ve stínu Amazonu, přes který se dnes prodá desetkrát více zboží," řekl ČTK zakladatel služby Expando a expert na elektronický prodej Adam Kurzok.

Veleúspěšným byl vstup eBay na burzu v roce 1999, díky kterému se z jeho zakladatele Pierre Omidyare stal do několika měsíců dolarový miliardář. Dnes už ale těží především z gigantického počtu lidí, kteří zde historicky nakoupili a zaostává za ostatními velkými hráči.

Během prvních pěti let od založení se eBay prudce rozvíjel, v novém tisíciletí ale začal pomalu ztrácet. V roce 2003 vstoupil na čínský trh, ze kterého se po dvou letech stáhl. "Pravděpodobně neustál konkurenci vznikající platformy Alibaba. Dnešní platformy pro online nakupování fungují hlavně díky takzvaným marketplaces. Jsou to jakési multiplikátory prodejců, přičemž garanci za kvalitu a bezpečnost služeb drží provozovatel platformy," upozornil Kurzok.

Proti jiným platformám se musí každá položka na eBay listovat zvlášť, což je nepohodlné pro prodejce a nepřehledné pro nakupující. "I to je jeden z důvodů, proč eBay prohrává souboj o globální e-commerce," podotkl Kurzok.

Největší překážkou růstu eBaye se překvapivě staly technologie. "Tady měl eBay přitom obrovskou výhodu. Právě kvůli garanci bezpečného prodeje a dostupnosti služby v globálním měřítku vyvinul službu PayPal, kterou ale postupně vyčlenil a v letošním roce přechází na jiné způsoby platby," uvedl Kurzok. To, že eBay nezvládl vytvořit konkurenceschopný marketplace, bylo zřejmé už v roce 2008, kdy se přes Amazon prodalo dvakrát tolik zboží. Rozdíl mezi těmito službami se každým rokem prohlubuje.

Na eBay se dnes prodá 80 procent nového zboží, není tedy vyloženě sběratelskou platformou a online bazarem. V mnohém se ale eBay nemění. Od doby vzniku si zachovává konstantní desetiprocentní provizi za prodej a v posledních letech jeho prodeje stagnovaly. V posledním čtvrtletí 2019 zaznamenal tříprocentní propad proti předchozímu čtvrtletí.

Po sérii několika kvartálů nevalné výkonnosti eBay ve 2. letošním čtvrtletí díky koronavirové pandemii zaznamenal 18procentní meziroční nárůst tržeb, řekl ČTK makléř Wood and Company Vladimír Vávra. Objem prodaného zboží v rámci jeho platformy vzrostl o 26 procent na 27,1 miliardy USD a počet aktivních uživatelů stoupl na 182 milionů poté, co v předešlých kvartálech stagnoval kolem 174 milionů.

Není tedy podle něj divu, že akcie eBay během léta pokořily maxima na dosah 60 dolarů za akcii, od začátku roku si připisují 48 procent a stejně jako akcie ostatních rivalů v sektoru e-commerce svou výkonností významně překonávaly trh jako celek. Pozitivní trend vývoje eBay bude pokračovat a pravděpodobně setrvá až do konce roku. Zlom by mohl nastat v momentě normalizace spotřebitelských návyků v souvislosti s postupným odezníváním koronavirové krize, odhadl Vávra.

Portál eBay často překvapí i kuriozitami. "Loď, duch, tchýně, babička, sendvič s podobiznou Panny Marie je jen krátký soupis kuriozit, které se prodaly přes eBay. Je to přitom pochopitelné, ve vnímání lidí je eBay především sběratelská platforma, a to bude možná i jeho budoucnost. Velkými hráči elektronické komerce jsou nyní zcela jiné služby," uzavřel Kurzok.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

3°C

Dnes je čtvrtek 28. ledna 2021

Očekáváme v 3:00 0°C

Celá předpověď