Prodejci potvrdili rekordní tržby za letošní Black Friday

foto Zákazník si odnáší 27. listopadu 2020 zboží z výdejny obchodu Mall v Praze-Holešovicích. Tradiční slevová akce černý pátek neboli Black Friday, která se zrodila v USA, připadá právě na tento den.

Praha - Prodejci po zhodnocení letošní slevové akce Black Friday potvrdili své předpoklady, kdy vzhledem k uzavřeným kamenným obchodům a přesunu zákazníků na internet zaznamenali rekordní tržby. Meziročně byly vyšší o desítky procent. Lidé kupovali hlavně drobnou elektroniku, mobilní telefony, ale také hračky. ČTK to řekli zástupci tuzemských e-shopů a poskytovatele on-line plateb.

Fotogalerie

Internetový obchod Mall.cz, který spustil slevy v rámci černého pátku neboli Black Friday už v polovině října, za celou kampaň prodal zboží za 2,3 miliardy korun. Je to meziročně o zhruba čtvrtinu více. Největší zájem o nakupování měli lidé podle mluvčí e-shopu Pavly Hobíkové v pátek 27. listopadu, na který letos původní Black Friday připadl. Nejsilnější nákupní hodinou bylo ale 20:00 v neděli, kdy na webu Mall.cz bylo přes 65.000 uživatelů, dodala Hobíková.

E-shop CZC.cz podle svého obchodního ředitele Tomáše Pilského slevy Black Friday představoval postupně od začátku listopadu. Tržby za tento měsíc podle něj vzrostly proti loňsku o polovinu, lidé za objednávku utratili až o pětinu více než loni. "V pátek 27. listopadu jsme zaznamenali deset tisíc objednávek a rekordní tržby. Ty meziročně vzrostly téměř o deset procent. Největší zájem byl o chytré náramky Xiaomi Mi Band, bezdrátová sluchátka Apple AirPods, telefony Samsung Galaxy, herní periferie nebo také bezdrátové nabíječky. Celkově se na slevy přišlo podívat o pětinu více návštěvníků," uvedl Pilský.

V e-shopu Alza.cz mohli lidé v rámci Black Friday zboží nakupovat od 11. listopadu. Podle mluvčí prodejce Daniely Chovancové největší počet objednávek i největší obrat se uskutečnil v pátek 27. listopadu, druhým nejsilnějším dnem byla uplynulá neděle.

Objem on-line plateb uplynulý pátek podle poskytovatele finančních služeb PayU vzrostl meziročně o 64,6 procenta. Podle manažerky firmy pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Barbory Tyllové to byl nejsilnější den za listopad. Minulý týden byl podle ní nejsilnější za celý rok, podobně jako loni. Za celý týden byl meziroční nárůst plateb na internetu 68 procent. "Největší meziroční nárůst plateb jsme zaznamenali v sobotu, konkrétně o 81 procent," doplnila Tyllová.

Společnost Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů, před akcí předpokládala, že do letošního Black Friday se zapojí přes 550.000 českých zákazníků. Jejich útraty by mohly proti loňsku vzrůst o čtvrtinu a poprvé přesáhnout miliardu korun, odhadl Shoptet.

Reálné slevy e-shopů o Black Friday byly mezi 10 a 20 procenty

Reálné slevy tuzemských e-shopů během akce Black Friday dosahovaly v průměru mezi deseti a 20 procenty. Byly tak výrazně nižší než průměrně uváděných 30 procent a někdy až 80 procent. Vyplývá to z letošního zjištění služby Hlídač shopů.

Slevy se u těch největších e-shopů týkaly většinou jednoho až dvou procent veškerého nabízeného zboží, což znamená přibližně 10.000 produktů. Velcí prodejci již s cenami kvůli optickému zvýšení slev většinou nemanipulovali. Z reálných cen vycházeli při zlevňování velké e-shopy jako Alza.cz, Mall.cz nebo CZC.

"Loni jsme navázali spolupráci s Hlídačem shopů a letos nám pomohli udělat cenový audit jak pro náš srpnový, tak zejména listopadový Black Friday. Těsně před začátkem listopadového Black Friday jsme pak upravili výpočet tak, jak bude zanesen do českého právního řádu nejpozději v průběhu roku 2022. Sice jsme komunikovali nižší slevy, ale jsem přesvědčen, že zákazníci ocení transparentnost slev," uvedl místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.

I letos se ale našly obchody, které využily Black Friday ke klamání svých zákazníků. Zdražily produkty na několik dnů těsně před akcí, aby je pak mohly zlevnit. Například Okay podle Hlídače cen manipuloval s cenami, aby uměle navýšil slevu. Do Black Friday akce dal 8135 produktů, tedy polovinu celkové nabídky. U 770 z nich Hlídač cen zjistil navýšení referenční (přeškrtnuté) ceny těsně před a nebo v průběhu Black Friday. Jimi propagovaná sleva byla v průměru 44 procent, ve skutečnosti v průměru zlevnil jen o jedno procento. Manipulace s cenami našel Hlídač i v nabídce Datartu nebo Mironetu.

Kontroly tradičně prováděla také Česká obchodní inspekce (ČOI). Kolikrát prodejci při Black Friday porušili zákon, bude ale vědět až v dalších týdnech. Mnoho kontrol se uskutečnilo objednávkou na internetu a na zboží se ještě čeká, uvedl na dotaz ČTK mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Tuzemským e-shopům vzrostly během Black Friday tržby oproti loňsku v průměru o 42 procent, oproti letošními dennímu průměru pak až o 134 procent. Nejvíce rostl zájem o prodej hraček či elektroniky. Nápor na servery internetových obchodů se pak zvýšil zhruba dvojnásobně.

Pošta o Black Friday převzala proti loňsku dvojnásobek zásilek

Česká pošta během Black Friday a následného víkendu převzala do přepravy dvakrát tolik zásilek, co loni. V jednu chvíli měla ve své síti 1,08 milionu zásilek, zatímco loňský rekord byl půl milionu. ČTK to dnes řekl mluvčí pošty Matyáš Vitík.

"Česká pošta neomezila své služby ani v pobočkové síti, ani na podání balíků. Naše kapacity jsou na hraně udržitelnosti, ale příjem, zpracování a doručování balíků zvládáme. Obrovský dík patří všem našim zaměstnancům, kteří v této covidové době dělají nemožné ihned, zázraky do druhého dne," uvedl generální ředitel České pošty Roman Knap.

Česká pošta rozváží balíky i o víkendech. Od podzimu je možné využít síť 1800 externích výdejen balíků, tzv. Balíkoven, a k tomu je otevřená páteřní síť 3200 poboček.

Ve čtvrtek by se podle rozhodnutí vlády měly otevřít kamenné prodejny. "Je možné, že nerealizované tržby se maloobchod bude snažit dohnat rychlým výprodejem stávajících zásob, což přinese další potřebu rychlého zásobení ze skladu na prodejny. Logistické společnosti se na tuto situaci připravují, zvládnout takový souběh prudkého nárůstu e-commerce, předvánoční sezóny a případného skokového nárůstu potřeby přesunu zásob z centrálních skladů na prodejny bude pro všechny zúčastněné opravdovou výzvou," podotkl ředitel obchodu logistické firmy Gebrüder Weiss Jan Kodada.

Tuzemským e-shopům vzrostly během Black Friday tržby proti loňsku v průměru o 42 procent, proti letošnímu dennímu průměru až o 134 procent. Nejvíce rostl zájem o prodej hraček či elektroniky. Nápor na servery internetových obchodů se zvýšil zhruba dvojnásobně.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

-3°C

Dnes je neděle 17. ledna 2021

Očekáváme v 7:00 -7°C

Celá předpověď