Agentura CzechTrade, v reakci na zájem exportérů, připravila na tento týden druhé kolo celosvětových online konzultací se zahraničními kancelářemi na exportní témata. To první se uskutečnilo ve dnech 22. - 26. 6. 2020, konalo se během něj 851 exportních konzultací pro 1350 účastníků. Česká tisková kancelář (ČTK), která je mediálním partnerem této akce, publikuje počínaje dneškem - vždy večer a ráno - výstupy z rozhovorů s řediteli vybraných zahraničních kanceláří, kteří v těchto dnech komunikují s domácími vývozci. Jako první dostalo prostor exportně velmi důležité Německo.
Do Spolkové republiky, největšího trhu v EU, míří 32 procent českého vývozu. Z toho jedna polovina pokračuje dál jako reexport nebo nepřímý export. Z tohoto důvodu je pro tuzemské firmy dobrou zprávou, že německý vývoz - pandemii navzdory - roste pátý měsíc v řadě. „Je sice o 7,7 procenta nižší než letos v únoru, čili před krizí covid-19, ale pomalu začíná někdejší stav dohánět. Tomuto trendu pomáhá oživení poptávky v Číně,” konstatuje Adam Jareš, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Německu.
Momentální rozdíl mezi Českem a Německem spočívá v tom, že většina služeb a německý maloobchod běží dál. Od minulého týdne je zavřená gastronomie, školní výuka i docházka do mateřských škol pokračuje.
Jedním z nejvíce zasažených odvětví je automobilový průmysl. „Když si vezmeme počty v Německu vyrobených aut, jde o propad o 33 procent. To se pochopitelně týká i řady českých firem, které fungují jako dodavatelé různých dílů od plastů přes svítidla a kabely. Posiluje naopak segment elektromobilů. Automobilka Tesla, které šly prodeje raketově vzhůru, staví továrnu u Berlína, což by mohla být příležitost i pro české výrobce,” připomíná Jareš.
O „německé” konzultace v rámci E-MEET EXPORT 2020 #2 projevily zájem tři desítky českých podniků. „Po dva dny povedeme jednání s výrobci chemikálií, kompresorů pro metra a tramvaje, obalových materiálů, potravin, kosmetiky, zdravotnických potřeb či vývojáři softwaru. Je to pestrá škála, která zrcadlí diverzitu českých firem směřujících na německý trh,” popisuje Adam Jareš.
Tuzemským exportérům pracovníci CzechTrade radí, jak najít obchodního partnera, jak ho oslovit, upozorňují na aktuální trendy na trhu. „Vstupujeme rovněž do oboru e-commerce, minulý týden jsme měli dvouhodinový on-line seminář na téma digitální marketing pro německy mluvící země. Kapacita 100 firem byla okamžitě plná,” podotýká Jareš s ohledem na stoupající poptávku, obraty a změny ve struktuře zavedených obchodních modelů, které způsobil tlak na nakupování online. Pro velký zájem se seminář bude opakovat 2. prosince.