Francie je pro české exportéry bezesporu zajímavým exportním trhem. Nejen kvůli své velikosti (3. největší trh v EU a 2. bez Velké Británie), ale také díky velmi podobné struktuře francouzského a českého hospodářství. Tato země navíc generuje každým rokem deficit obchodní bilance v objemu kolem 70 miliard eur, což znamená, že podstatně více dováží než vyváží.
Francie zůstává například strojírenskou velmocí v oborou kolejové techniky, letecké techniky, energetických zařízení a automotive, což jsou obory, se kterými mají čeští výrobci zkušenosti. „V běžných dobách evidujeme poptávku například po komponentech do výše zmíněných oborů, na druhé straně je zde trh velmi saturovaný v oblasti luxusních výrobků, obecně potravinářství a kosmetice,” zdůrazňuje Vítězslav Blažek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Paříži a regionálního centra Severozápadní Evropa.
Během jara zažila Francie, kam směřuje 5,1 procenta českého exportu (4. místo), skutečný lockdown. Paralyzována byla v podstatě celá ekonomika. „Nyní při druhé vlně pandemie se vláda snaží udržet v chodu výrobní firmy, ale služby, maloobchod, cestovní ruch a jiné jsou opět zavřené. Ekonomika by měla v roce 2020 poklesnout celkem o cca 11 procent, a to se samozřejmě odrazilo ve všeobecné nižší poptávce a útlumu ve firemních investicích. Tento rok jsme registrovali spíše poptávku po zdravotnickém vybavení, návrat na předkrizovou úroveň můžeme čekat až někdy v letech 25/26,” očekává Blažek. Za určitý pozitivní signál pro české firmy považuje nicméně tendenci francouzských firem o snížení závislosti na asijských dodavatelích a koncentraci na dodavatele ve střední a východní Evropě.
Dotazů byla na dnešním jednání E-MEET EXPORT celá řada. „S firmami jsme probírali aktuální situaci v jednotlivých oborech ekonomiky, situaci konkrétních firem, platné francouzské vládní podpory ekonomiky. Dále jsme samozřejmě řešili aktuální formy pomoci, kterou můžeme v této situaci českým exportérům nabídnout,” líčí Vítězslav Blažek.
Pomoc kanceláře je silně daná přetrvávající jazykovou bariérou. „Dlouhodobě pomáháme českým firmám především s tržními průzkumy, identifikací potencionálních odběratelů, aktivní prezentací konkrétních výrobků a zjišťováním zpětných reakcí. Dále také českým firmám zprostředkováváme konkrétní francouzské poptávky,” popisuje Blažek.
Akce jako druhý letošní online E-MEET EXPORT #2 jsou podle ředitelova názoru důležité hlavně proto, aby si firmy mohly v reálném čase zmapovat situaci na trhu od zástupců, kteří v daných zemích dlouhodobě působí. "V dnešní omezené době jsou tyto video konzultace jediným možným prostředkem setkání a předávání informací. Díky tomu, že české firmy mají možnost se poradit se zástupci CzechTrade z několika trhů najednou, mohou se lépe rozhodnout kam nasměřovat úsilí a finance pro akviziční činnost,” shrnuje Blažek.
Na programu prvního dne podzimních rozhovorů zahraničních kanceláří (ZK) CzechTrade s podniky byla 281 konzultace, zapojilo se 90 firem. Zúčastnilo se 27 ZK, partnery jsou ČEB, EGAP a Klientské centrum pro export (KCE). Na špici zájmu jsou Německo, Skandinávie, Rakousko, Velká Británie a Francie.