E-MEET EXPORT #2: USA

foto Na loňském OTC v texaském Houstonu. Jde o největší veletrh zaměřující se na technologie v oblasti frakování, těžby plynu a ropy z mořského dna, těžby plynu a ropy obecně, energetiku a oceánografii v USA. Akce se mohou pouze zúčastnit výrobci a prodejci, které prošli schvalovacím procesem a jejichž účast a výrobky byly odsouhlaseny k vystavování.

Spojené státy jsou nejvýznamnějším exportním partnerem českých podniků mimo EU a jednou z nejdůležitějších exportních destinací z pohledu přidané hodnoty vyváženého zboží (letecké motory, zdravotnické zařízení, mikroskopy). A právě tato „vyšší přidaná hodnota” je klíčem k úspěchu, stejně jako potřebná administrativa pro vstup na zámořský trh. Když se tyto dva základní předpoklady sejdou, ideálně za pomoci tří tamních kanceláří CzechTrade, může být vlastní podnikání v USA snazší než v Evropě.

Fotogalerie

USA jsou považovány za region, v němž se odehrává největší konkurenční boj na světě. „Uplatnit se tady není jednoduché, jenom tak to zkusit jsou vyhozené peníze. Pracujeme s nováčky, stejně jako máme absolutní profesionály. Teď jsme například na E-MEET jednali s firmou, která spolupracuje dlouhodobě s NASA. Nejsme odborníci nebo vědci kovaní v jednotlivých disciplínách, zato známe zdejší poměry. Získáváme informace, radíme a vyřizujeme nutné záležitosti,” uvádí ředitel regionální centra CzechTrade v Chicagu Jan Kubata. Další dvě pobočky sídlí v New Yorku a San Francisku.

Současná pandemie nového typu koronaviru vyvolala na jaře v Americe zvýšenou poptávku po nedostatkovém, často hromadně vykoupeném zboží. Šlo o roušky, dezinfekce nebo toaletní papír. Na základním pravidle, že dveře otevírá kvalita výrobku, se nic nezměnilo. „České firmy se musí zaměřovat na high-tech, na věci, které na běžném trhu nejsou. Musí se profilovat na něčem specifickém, co Američany zaujme. Třeba v ICT a nanotechnologiích, které se promítají do výroby masek, jsou možnosti pořád,” zdůrazňuje Jan Kubata.

Platí současně pravidlo, že CzechTrade se věnuje malým a středním firmám. Pokud takováto součinnost vyjde a český podnik získá zakázku, nejde o obchod za desítky milionů dolarů. Přesto jsou to cenné úspěchy a zajímavé příběhy. „Povedlo se nám zapojit českou firmu do stavby hotelu v Las Vegas. Řešíme dovoz bot, které jsou celé z recyklovatelného materiálu, Zaměřujeme se na ty zájemce o USA, kteří nemají peníze na analýzu trhu, na právníky, na všechny certifikáty a registrace. Na radosti, když se nakonec zadaří, nic nemění ani menší objem kontraktu,” říká ředitel Kubata.

Dobré je také vědět, že americké společnosti obecně nerady nakupují zboží a služby ze zámoří. Je proto žádoucí - když se průnik povede -, mít v USA lokálního partnera, distributora či vlastního zástupce. Dělat byznys od stolu z Prahy nebo Brna nejde. „Američané chtějí mít jistotu, že když si koupí stroj, dostanou na něj servis do 24 hodin. Když takovou záruku nedostanou a budou hrozit prostoje v chodu stroje, a tím i v tržbách, vyberou si někoho jiného,” upozorňuje Jan Kubata.

Všechny tyto okolnosti přesto nejsou důvodem, aby se české podniky amerického trhu obávaly. „Mohou nám kdykoli zavolat, na E-MEET jsme měli vyhrazeny 2 dny, a bylo plno. Měsíčně děláme v průměru 10-15 konzultací. Máme v USA tři kanceláře, a i když se to zdá složité, je samotný byznys tady jednodušší než v Evropě. Moje rada zní: Máte-li kvalitní výrobek, pojďme do toho,” uzavírá Jan Kubata.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

6°C

Dnes je pátek 27. listopadu 2020

Očekáváme v 7:00 -2°C

Celá předpověď