E-MEET EXPORT #2: Polsko

foto Vstoupit na polský trh s prakticky jakýmkoli zbožím dnes znamená utkat se s obrovskou konkurencí. Experti se shodují, že je téměř nemožné představit si výrobek, který by na polském trhu nebyl dostupný nebo se tam nevyskytovala alespoň jeho náhražka.

Polsko je z pohledu statistik už po řadu let třetí destinací, kam směřuje nejvíce českého zboží a služeb. Tamní trh je proto možné považovat za jednu z důležitých exportních destinací. Největší naději na úspěch mají inovativní produkty.

Pokud jde o komoditní strukturu, převažují v českém vývozu do Polska silniční vozidla, (tvoří skoro 20 procent celkového exportu), chemikálie a různé průmyslové výrobky.

Ivo Šipl,ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Polsko
„Geografická blízkost má vliv například na obchodní centra v příhraničí, která se cíleně propagují a lákají na víkendový shopping v Čechách. Přímo na hraničních přechodech stojí billboardy jako třeba tento: 'V Česku máme otevřeno každou neděli’. Od roku 2018 platí totiž v Polsku novela zákona, která postupně omezuje nedělní prodej, výjimkami jsou lékárny, malé prodejny, které zaměstnávají rodinné příslušníky, benzínové pumpy, trafiky,” líčí vedoucí zahraniční kanceláře agentury CzechTrade pro Polsko Ivo Šipl.

V začátcích pandemie některé instituce jako například Evropská komise předpovídaly (chlubil se tím i polský premiér), že polská ekonomika bude jednou z nejméně postižených v Evropě. „Nikdo ale nepočítal s druhou vlnou, která se v Polsku v tuto chvíli děje v plné síle, takže finální dopad se dá jen těžko v tuto chvíli predikovat. Trpí stejné segmenty jako v České republice, to znamená vše, co se týká turismu a cestovního ruchu,” zmiňuje Šipl.

Polská společnost LOT byla v tomto roce nucena odstoupit od plánovaného převzetí letecké společnosti CONDOR. „Dále trpí gastronomický sektor, stejně jako zábavní průmysl. Pokud tedy česká společnost působí v Polsku v některém z těchto sektorů, který zamrzl, má to pochopitelně dopad i na firmu z Česka,” podotýká vedoucí zahraniční kanceláře Ivo Šipl.

Hlavní příležitost vidí šéf varšavského zastoupení v inovativních produktech. „Polský trh je z mého pohledu velmi konkurenční, a pokud existuje několik podobných výrobků, je velmi těžké se prosadit. Obzvláště v situaci, kdy i v Polsku běží kampaně jako 'Kupuj co Polskie’. Takže uspět mohou inovativní výrobky ze všech oborů nebo technicky náročné produkty tam, kde vstup konkurence je obtížný. Obecně jsou to různé průmyslové výrobky. Mám i informace, že se daří českým firmám i ze segmentu zdravé výživy,” líčí Ivo Šipl.

Směřování českých firem polským směrem potvrdil i současný E-MEET EXPORT #2. „Většina dotazů se týkala pomoci v nalezení distributora, případně obchodního partnera, který by dál pomohl budovat značku dané české firmy v Polsku,” shrnuje šéf varšavské zahraniční kanceláře CzechTrade Ivo Šipl.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je úterý 24. listopadu 2020

Očekáváme v 11:00 3°C

Celá předpověď