Maďarsko je 9. nejdůležitějším obchodním partnerem České republiky, ta je naopak v exportu „desítkou”. Maďarsko se často zmiňuje jako „honorární soused“ nebo „jediný soused bez společných hranic“. Šance na export tímto směrem stále existuje i v době druhé vlny koronavirové pandemie, logicky kromě odvětví jako turismus, pohostinství, kultura a určité typy služeb, které jsou stále v kritické situaci.
První vlna zasáhla takřka všechna odvětví maďarského národního hospodářství, ale od dubnového negativního rekordu propadu HDP bylo vidět konstantní zesilování ekonomiky. A to včetně jejího tahounu, tedy automobilového průmyslu. Na dně jsou naopak pořád typy služeb závislé na příchozích a turistech. „Turismus hlavního města je víc než z 90 procent závislý na zahraničních návštěvnících, jeho situace se od zářijového uzavření hranic postupně zhoršuje. Potravinářství nadále funguje, třebaže pomaleji, protože většina nákupčích je v home office,” hodnotí Dóra Egressy, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v Budapešti.
Poptávka se na jaře přesunula směrem k levnějším produktům, ale na podzim byl patrný opět zájem o kvalitní, regionální produkty a výrobky zdravé výživy. Stavebnictví, zejména DIY a domácí rekonstrukce prožili v důsledku pandemie naopak rozkvět (Ravak, Alukov, SAPHO), stejně tak jako maďarská pobočka Zásilkovny, Rohlíku nebo Alzy. „Uklidňující je i výsledek například právnických kanceláří (Peterka&Partners, Visegrad+ Legal). Jednoznačnými výherci jsou společnosti, které rychle převedly svoji přítomnost do online světa a vsadily na eshop,” podtrhuje Egressy. Podle průzkumů drtivá většina nových zákazníků, kteří začali nakupovat v eshopech v důsledku pandemie, u online nakupování také zůstane.
Včera dopoledne byly v Maďarsku vyhlášeny další restrikce platné na 30 dnů, podle kterých mimo jiné mohou od úterní půlnoci restaurace vydávat jídlo jen na rozvoz, hotely přijímat pouze cestující za obchodním záměrem. Všechny akce jsou zakázané, mezi osmou hodinou večerní a pátou ranní platí zákaz vycházení. „Důležité je, že hranice Maďarska jsou stále uzavřené, kromě pár výjimek, včetně obchodních cest, které je potřeba potvrdit trojjazyčným certifikátem Maďarské policie a zvacím dopisem,” doplňuje Dóra Egressy.
Jedna z nejčastějších otázek na konzultacích je jazyková bariéra. „Mohu však potvrdit, že se jazyková vybavenost v obchodním světě neustále zlepšuje, zejména v případě mladší generace. Na správné překlady je důležité dbát obzvlášť v případě daňových a právnických pojmů, protože doslovné překlady mohou vézt k fatálním chybám. Je nezbytné vyžádat si radu odborníka,” varuje Egressy. V Maďarsku cizojazyčné hovory moc nefungují, je praktičtější prvotně oslovit firmu emailem. Klientům se doporučuje zaslat email v angličtině.
„Myslím, že E-MEET se opravdu osvědčila jako náhrada za Meeting Pointy v této speciální době, kdy jsou osobní setkání omezena na minimum. Podle našich zkušeností jsou partneři na virtuální konzultace velice dobře připraveni, obrací se na nás s konkrétními otázkami týkající se legislativního prostředí, jazykových bariér, obchodních příležitostí v daném segmentu. Oceňují rady ohledně vstupní strategie, včetně postupu oslovení potenciálních partnerů,” uzavírá ředitelka Egressy. Setkání podniky často využívají i k pokračování v rozpracovaných či dříve odvedených asistenčních službách.