Jihoafrická republika platí za nejvyvinutější ekonomiku v subsaharské Africe. Její potenciál je obrovský, ať už jde o klasické obory jako vodohospodářství, energetika, těžební průmysl, IT sektor, nebo o nové technologie do všech průmyslových odvětví. Velký je rovněž potenciál spotřebního zboží, například kempovací vybavení, sportovní potřeby či oblečení.
Vzhledem k tomu, že jihoafrická vláda se snaží o soběstačnost v oblasti zemědělství, skýtá i tento sektor nesčetné možnosti pro české firmy. „Je potřeba pamatovat na to, že nejvhodnějším vstupem na jihoafrický trh je nalezení lokálního partnera, přičemž v této činnosti výrazně pomáhá naše zahraniční kancelář v Johannesburgu,” zdůrazňuje její ředitel Petr Haramul a dodává: „Stále platí, že JAR je branou do subsaharaské Afriky, a proto nelze opomenout potenciál okolních zemí, ve kterých má naše zahraniční kancelář také dobré obchodní vztahy.”
Kvůli náporu a dopadům pandemie podstoupila JAR jedny z nejtěžších restrikcích, ne-li vůbec nejtvrdších na světě. „Trvalo několik měsíců, než se ekonomika vrátila do po-dobných kolejích, jak tomu bylo před pandemií. V současné době jsou využívány především moderní technologie pro komunikaci s obchodními partnery, nelze opomenout ani platformy na chytrých telefonech,” líčí ředitel Haramul.
České firmy se i během tohoto období obracely na johannesburské zastoupení CzechTrade s poptávkou v různých oborech. „Lze říci, že pandemie pouze zpomalila proces v dobývání jihoafrického trhu. Největší překážkou byla nemožnost vycestovat do země, tedy setkat se s potenciálními partnery. I v tomto případě uměla naše kancelář v Johannesburgu lidi propojit, případně české firmy na schůzkách zastoupit,” připomíná Petr Haramul.
Většina dotazů v současném seriálu virtuálních konzultací E-MEET logicky směřovala na aktuální situaci na tamním trhu. „Z české strany přibyla řada nových společností, které projevily zájem o jihoafrický trh. Vidíme velkou možnost diverzifikace pro české exportéry a potenciál pro další roky. Zároveň se ozývají firmy, se kterými jsme už spolupracovali a mají zájem v expanzi pokračovat. Zajímavé je, že zájem o trhy v subsaharské Africe mají společnosti napříč různými segmenty,” shrnuje Haramul.
Hlavní devizou zahraniční kanceláře v Johannesburgu je podle jejího ředitele dlouhodobá vazba na ověřené lokální partnery. „Vzhledem k široké databázi kontaktů jsme schopni nabídnout českým společnostem příležitosti v mnoha oborech, včetně kontaktů do okolních zemí. Jsme v součinnosti s místní komorou JCCI. Všem českým partnerům doporučuji řídit se radami, které jsou uvedeny v Desateru na webových stránkách pobočky Johannesburg,” doporučuje Petr Haramul.
Potenciál je třeba vidět hlavně v dlouhodobé spolupráci. „Musíme si uvědomit 'African Time' - co je v Evropě zítra, v JAR může být až za týden.”