E-MEET EXPORT #2: Itálie

foto Milánská katedrála a náměstí Piazza Duomo. Prázdné prostranství bez turistů obsadili holubi.

Italská ekonomika se dlouhodobě pohybuje na 6.-7. místě ve rozložení českého exportu a podílí se na něm zhruba čtyřmi procenty. Díky poměrně malé geografické vzdálenosti proudí český vývoz do této země ze všech sektorů, velmi silně je zastoupen automobilový průmysl a strojírenství.

Marek Atanasčev, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Itálie v Miláně.  Itálie byla první silně zasaženou zemí EU, která se s koronavirem potkala a neměla šanci se lépe připravit. Dopad byl proto opravdu velmi tvrdý. Na jaře byla vládním dekretem vypnuta celá neesenciální výroba, tedy zhruba 85 procent ekonomiky, a to po dobu téměř dvou měsíců. "Nejhorší situace nastala v segmentu HORECA, kde neproběhla v plné délce zimní turistická sezóna a letní byla značně ochuzena o mezinárodní turismus. Samozřejmě toto má silný dopad například na potravinářství, ale i design, nábytkářství a skláře, protože lokální subjekty nemají nyní prostor a kapacitu na nákup. Podobná situace nastává v oblasti leteckého průmyslu, kdy byla silně ochromena letecká doprava," líčí Marek Atanasčev, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Itálie v Miláně.

S ohledem na vládní dekret a jarní období řada italských firem nemohla pokračovat v běžné činnosti. Zpožďovaly se dodávky a nastaly i větší problémy se splácením pohledávek. Začala se odsouvat i některá strategická rozhodnutí. "Pozitivní je, že Italové začali široce užívat pro komunikaci i on-line platformy, takže se obchodní schůzky odehrávají mnohem více on-line než v době před pandemií," vyzdvihuje Atanasčev.

Pro italské prostředí platí, že většina firem potřebuje podporu při dohledávání nových obchodních partnerů v Itálii. "Práce naší kanceláře se skládá z mapování trhu, kdy se snažíme dodat firmám relevantní informace a dohledáváme potenciální místní partnery. Kromě toho jim pomáháme z jazykového hlediska: překládáme materiály a tlumočíme jednání. Velká část naší práce je spojena s telefonováním do firem v italštině a aktivní propagací, tady angličtina moc nefunguje. Mrzí nás, že se množí žádosti českých firem o asistenci v případech, že jim italští partneři nesplácejí zboží," upřesňuje ředitel Atanasčev.

Nástroj E-MEET EXPORT považuje Atanasčev za nejefektivnější způsob, jak se dají rychle sdílet s firmami aktuální informace o dění v dané zemí a probrat vhodné kroky dalšího postupu při expanzi nebo řešení současných problémů na italském trhu. "Je vidět, že o tyto konzultace je zájem, dnes jsme měli na Itálii plno, tedy 14 půlhodinových konzultací během jednoho dne. Kromě žádostí o běžnou spolupráci zajímal firmy aktuální pandemický a ekonomicko-obchodní vývoj, podle kterého si časují vstup na trh nebo další aktivity. Zároveň upozorňujeme na možná úskalí, které jsou spojené se současnou situací primárně připomínáme zhoršenou platební morálku ze strany italských firem a menší zájem o rozšiřování portfolia," říká Marek Atanasčev.

Čtěte dnes: Velká Británie, Skandinávie

Čtěte zítra: Rakousko, Polsko

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je úterý 24. listopadu 2020

Očekáváme v 11:00 3°C

Celá předpověď