Dopravci: Nákladní dopravě hrozí zhroucení, firmy zvažují konec

foto Kolona kamionů na hraničním přechodu mezi Českou republikou a Polskem v Bohumíně na snímku z 16. března 2020. Přes přechod míří hlavně kamiony, protože pro přepravu zboží zůstaly hranice otevřené. Jinak na základě vládních opatření proti šíření koronaviru začal platit zákaz cestování českých občanů kamkoli do zahraničí. Také Polsko zakázalo vstup cizinců do země.

Praha - Nákladní dopravě na silnici hrozí podle firem zhroucení, což může ovlivnit i zásobování země. Dopravci kvůli koronavirové krizi přišli o polovinu dosavadních zakázek, navíc se zpožďují platby zákazníků. Většina firem proto zvažuje vyhlášení insolvence a konec činnosti. Uvedlo to sdružení dopravců Česmad Bohemia. Dopravci nyní vyzvali stát k okamžitému přijetí kompenzačních opatření, například dotace či odklad některých plateb.

"Autobusoví dopravci v příležitostné dopravě zaznamenali téměř stoprocentní pokles zakázek, po odstavení automobilového průmyslu hrozí bezprostřední zhroucení i nákladní dopravě," uvedlo sdružení.

Nákladní doprava v souhrnu přišla zejména po přerušení výroby v tuzemských automobilkách až o polovinu svých zakázek. Většina dopravních firem se proto podle sdružení v současnosti rozhoduje, zda velké ztráty, které se každým dne prohlubují, bude řešit vyhlášením insolvence, vrácením kamionových souprav leasingovým společnostem a propuštěním všech zaměstnanců. Následné oživení firem je pak podle nich kvůli stálým fixním nákladům nemožné. Tím navíc může být ohroženo zásobování země v současné krizi, protože jednotliví dopravci se nesoustředí na jeden druh přepravy.

"Zatím všem připadá automatické, že nákladní vozidla dovezou, co je třeba. Bohužel se to brzy může změnit. Chceme předejít situaci, kdy se doprava zastaví, protože kvůli souhře negativních dopadů dopravním firmám dojde likvidita a nebudou mít na mzdy řidičů ani na pohonné hmoty," řekl k tomu prezident sdružení Josef Melzer.

Dopravci proto vyzvali vládu k přijetí okamžitých opatření, které by firmám měly pomoci současný stav překlenout. Jde například o jednorázovou dotaci 120.000 Kč za každé velké vozidlo, 80.000 Kč za menší auto. Firmy dále žádají odklad odvodů zdravotního a sociálního pojištění zaměstnavatele o šest měsíců, refundaci části mzdy zaměstnanců a tzv.kurzarbeit pro firmy s poklesem zakázek o pětinu. Dále odklad placení záloh silniční daně do konce listopadu a zároveň zrušení silniční daně nebo snížení sazeb na minimum stanovené EU, pozastavení plateb za mýto nebo jejich odklad, neodvádění DPH z nezaplacených faktur, delší splatnost u faktur za naftu od velkých distributorů, dostupnost čerpání úvěrů programů COVID a odklad splátek leasingů a bankovních úvěrů až o pět měsíců.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je pondělí 30. března 2020

Očekáváme v 17:00 6°C

Celá předpověď