Dodavatel autodílů Vitesco používá při náboru virtuální realitu

foto Brýle pro virtuální realitu - ilustrační foto.

Frenštát pod Radhoštěm (Novojičínsko) 20. února (ČTK) - Testy ve virtuální realitě začal letos při přijímání nových zaměstnanců používat dodavatel automobilových dílů Vitesco Technologies Czech Republic z Frenštátu pod Radhoštěm na Novojičínsku. Firma, která dodává díly světovým automobilkám, tak chce lákat mladé zaměstnance a zároveň šetří čas. Novinářům to dnes řekli zástupci společnosti.

Podnik má zhruba 3200 zaměstnanců a každý měsíc nabírá okolo 30 nových lidí. Na pracovním trhu se ale hledají těžko. Firma už kromě českých pracovníků zaměstnává také okolo 300 Slováků a přes 400 Poláků. "Virtuální realita je pro nás neskutečně důležitým faktorem při přijímání nových operátorů, při oslovování mladé generace. Používáme ji i jako nástroj určitého lákání lidí, protože je to vysoce atraktivní prostředek pro nové zaměstnance," řekl Martin Pružinec, který má ve firmě na starosti vzdělávání zaměstnanců.

Na vytvoření virtuální reality firma spolupracovala s ostravskou společností Virtual Real Life, která pro ni vytvořila prostředí skutečné výrobní linky. Vývoj trval dva roky a podle personální ředitelky Ivety Nakoukalové se virtuální realita osvědčila. Počítačově vymodelovaný svět člověk sleduje speciálními brýlemi a prvky spouští ovladačem nebo speciálními rukavicemi.

"Berou nás jako příklad, že digitalizace funguje i v personální oblasti, kdy můžeme mladé generaci ukázat, kam naše společnost směřuje a jaké možnosti a technologie tady využíváme třeba i při přijímání uchazečů," řekla Nakoukalová. Firma do budoucna plánuje využití virtuální reality i při školení nebo vývoji nových produktů.

Využití virtuální reality zapadá do koncepce průmyslu 4.0 a digitalizace závodu, do které firma za poslední čtyři roky investovala více než deset milionů eur (přes 250 milionů korun). "Za zásadní věc považuji nasazení robotů a kobotů v rámci průmyslu 4.0. Dnes jsme na počtech okolo 100 kusů, které běhají v sériovém cyklu ve výrobě opravdu 24 hodin denně," řekl vedoucí odboru průmyslového inženýrství Lukáš Mildorf.

Koboti jsou roboti, kteří při práci s lidmi nemusí být odděleni bariérami. Vitesco roboty a koboty využívá pro různé úkony na automatizovaných linkách. Podle Mildorfa ale digitalizaci firem nelze považovat za poslední štaci lidí ve výrobě. "Lidé tam budou vždycky fungovat, ale budou se muset chtít naučit dělat něco jiného, něco možná více technického, ale prostor pro lidi tam bude pořád," řekl.

Roboty jsou dávány podle Nakoukalové na místa, kde zaměstnancům ulehčí práci. "Tím, že máme automatizaci a digitalizaci ve výrobě, nahrazujeme náročná pracovní místa, kde třeba je větší předpoklad pro vznik nemocí z povolání," řekla. Ne vždy ale podle ní může stroj člověka nahradit. "Myslím, že do budoucna bude větší potřeba techniků, kteří budou umět je obsluhovat, programovat, ale nikdy to není o tom, že nahradí všechny operátory, které ve výrobě máme," doplnila.

Vitesco Technologies je někdejší divize Powertrain koncernu Continental zaměřená na pohonné jednotky. Frenštátský závod vyvíjí a vyrábí například ovládací jednotky dveří a oken, sedadlové moduly, řídicí jednotky motorů nebo klíče na dálkové ovládání. Hlavními zákazníky jsou například automobilky Mercedes Benz, Volkswagen, BMW nebo Ford. Celý koncern Continental zaměstnává přes 243.000 lidí a předloni vytvořil tržby 44,4 miliardy eur (přes 1,1 bilionu korun).

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

2°C

Dnes je úterý 1. prosince 2020

Očekáváme v 3:00 -3°C

Celá předpověď