Letošní veletrh IDET v Brně se nese ve znamení celé řady novinek českého obranného průmyslu. Hned několik z nich pochází od firem holdingu Czechoslovak Group (CSG) a kopřivnické automobilky Tatra Trucks.
Kopřivnická novinka Tatra Tactic
Českou premiéru má nejnovější provedení vozidla Tatra Tactic 4x4, které kopřivnická automobilka přihlásila do soutěže o ocenění Zlatý IDET. Nová generace vozu Tatra Tactic se od té předchozí liší především novou tatrováckou kabinou a pohonným ústrojím. Jde o střední až těžký vůz s konvenčním rámovým podvozkem a portálovými nápravami Tatra Rigid. Je určený k převážení volně loženého, sypkého a upevněného kusového materiálu a k přepravě osob. Pohotovostní hmotnost valníku činí 7,5 tuny, užitečná hmotnost dosahuje hodnoty 5,5 tuny a celková hmotnost je 13 tuny. Jde o robustní vozidlo, které je možné nasadit v náročných podmínkách. Může být vybaveno podvozkem v konfiguraci 4x4 nebo 6x6.
Zcela nová trambusová kabina pojme čtyři osoby včetně řidiče a má společné unifikované prvky s řadou Tatra Force. Rovné geometrické tvary umožňují instalaci přídavného pancéřování. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou výškově i podélně stavitelná a vzduchem odpružená. Kabina je vybavena klimatizací, může mít nezávislé i závislé topení napojené na chladící okruh motoru.
Tatra Tactic je vybavena kapalinou chlazeným šestiválcem Cummins ISB 6.7 Euro 3 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu. Maximální výkon motoru o zdvihovém objemu 6,7 litrů je 210 kW. Převodovka může být plně automatická šestistupňová značky Allison s integrovaným hydrodynamickým měničem, nebo manuální ZF. Nová Tatra Tactic může dosahovat rychlosti 100 kilometrů za hodinu. Jízdní dosah překračuje 800 kilometrů, stoupavost vozu činí 100 procent.
TITUS ve vojenském provedení
Tatra Trucks vystavuje také vojenskou verzi vozidla TITUS. To kombinuje velmi odolné vozidlo kategorie MRAP s mobilitou a výjimečnými jízdními vlastnostmi podvozku Tatra. TITUS má široké využití a velkou míru modularity. Disponuje balistickou i protiminovou ochranou dosahující až stupně 4 podle norem NATO. Má také systémy eliminující účinky chemických, biologických a jaderných zbraní. To vše zajišťuje vysokou úroveň ochrany osádky.
Výjimečnou mobilitu poskytuje tomuto obrněnému vozidlu ověřený podvozek Tatra 6x6 s centrální nosnou rourou a s nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami. První a třetí náprava jsou řiditelné. Systém vzduchového odpružení umožňuje měnit světlou výšku vozidla za jízdy. K pohonu mohou být použity různé druhy motorů, ať už z produkce kopřivnické automobilky Tatra Trucks, nebo od jiných výrobců. TITUS na zpevněných komunikacích dosahuje rychlosti až 110 kilometrů za hodinu, dojezd činí až 700 kilometrů.
Výzbroj vozidla závisí na konkrétní konfiguraci. Většina dálkově ovládaných zbraňových stanic umožňuje instalaci kulometů ráže 12,7 milimetrů nebo granátometů ráže 40 milimetrů. Zvolit lze dálkově řízenou věž s rychlopalným kanonem ráže 20 milimetrů a kulometem ráže 7,62 milimetrů, které se běžně používají u bojových vozidel pěchoty.
TITUS může sloužit jako nosič zbraňových systémů, například protitankových nebo protiletadlových, případně jako minometné vozidlo a tak dále. Armáda ČR má v příštích letech do své výzbroje postupně získat 62 kusů těchto vozidel ve třech verzích – velitelsko-štábní, spojovací a verzi označovanou jako místo koordinace palebné podpory (MKPP).
Patriot II 4x4: obrněnec na podvozku Tatra
Společnost Excalibur Army premiérově předvádí nové pancéřované vozidlo Patriot II 4x4 APC. Nový Patriot II je postaven na podvozku Tatra a je osazen tatrováckým, vzduchem přímo chlazeným osmiválcem. Kabina je prostornější, širší a delší než u předchůdce. Přepracovaná je příď vozidla, vylepšeny jsou další části. Patriot II 4x4 je, stejně jako jeho předchůdce Patriot 4x4, vozidlo modulárního konceptu- Nyní spadá do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Patriot II se oproti předchozímu modelu zvětšil na délku a na výšku. Zároveň se prodloužil i rozvor. Kabina novinky disponuje větším prostorem pro osádku a je vybavena protivýbuchovými sedadly.
Díky své univerzálnosti a modularitě je vhodný pro bojové nasazení, hlídkové mise či průzkumnou činnost. Konstrukce vozidla umožňuje instalaci věží s ručně ovládanými zbraněmi do ráže 14,5 milimetrů, dálkově řízených zbraňových stanic s kanony do ráže 20 milimetrů nebo s granátomety. Vedle toho může být Patriot II vybaven řízenými střelami či minometem.
Nový vůz dostal výkonnější pohonné jednotky. K dispozici je motor Cummins ISL nebo Tatra T3C-928-90. Změny doznala odolnosti vozidla. Patriot II může mít balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b podle STANAG 4569.
V souvislosti s výrobními možnostmi společnosti Excalibur Army v oblasti obrněných vozidel se na letošním IDETu udehrála i další významná událost. Zástupci šternberského podniku podepsali ve středu 29. května memorandum o porozumění s představiteli izraelské firmy Elbit o možné spolupráci na výrobě bojových věží pro bojová vozidla pěchoty. Věže společnosti Elbit jsou nabízeny společně s platformou ASCOD 2 korporace General Dynamics European Land Systems v rámci tendru na nová pásová obrněná vozidla pro AČR.
Nový mostní automobil AM-70 EX
Tuzemskou má na IDETu mostní vozidlo AM-70 EX, další výrobek společnosti Excalibur Army. AM-70 EX nese skládací mostní pole nůžkového typu o celkové délce 13,5 metru. Jednotlivá mostní pole se dají do velkých celků na potřebnou délku. AM-70 EX spadá do třídy MLC 70. Nosnost mostu odpovídá přibližně 70 tunám. Může proto zabezpečovat i pohyb těžké obrněné techniky ve výzbroji členských zemí NATO.
Základem je podvozek modelové řady Tatra Force se znakem náprav 8x8, který je ve výzbroji Armády ČR zaveden v několika variantách. Vůz systému AM-70 EX je vybaven osvědčeným tatrováckým osmiválcovým, vzduchem přímo chlazeným motorem T3C-928.90 o maximálním výkonu 300 kW. Díky němu dokáže vozidlo vyvinout na silnici rychlost až 90 kilometrů za hodinu, v terénu až 40 kilometrů. Dojezd vozidla bez přídavných nádrží přesahuje 500 kilometrů, celková hmotnost AM-70 EX činí 33 tun.
AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina, stejně jako pancéřovaná krátká a dlouhá kabina s úrovní odolnosti až do stupně 2 podle STANAG 4569. S mostním systémem zvládne manipulovat dvojčlenná obsluha, a to volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání. Vozidlo může být opatřeno manuální nebo automatickou převodovkou. Kabinu lze osadit střešní lafetou pro kulomet, na příď vozu nainstalovat radlici pro zemní práce a podobně.
Inovace jménem KOVVŠ Pandur II CZ 8x8
Společnost Tatra Defence Vehicle uvádí na IDETu ve světové premiéře speciální velitelsko-štábní vozidlo KOVVŠ Pandur II CZ 8x8, které zkonstruovala na základě požadavků české armády podle zakázky z roku 2017. Tatra Defence Vehicle vyrábí pro vojsko celkem dvacet obrněných velitelských a spojovacích vozidel na bázi Panduru II CZ 8x8, který už v armádě slouží. Šest kusů bude v provedení kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní, 14 kusů kolové obrněné vozidlo spojovací. Všechna vozidla budou podle požadavků armády disponovat vyšší balistickou odolností než dosavadní pandury. Součástí dodávky je i šest pracovišť pro činnost štábu v poli, která budou funkčně propojena s velitelskými pandury.
Legendární UH-60 Black Hawk a další vrtulníky
Další člen holdingu CSG, společnost European Air Services (EAS), vystavuje na IDETu několik typů vrtulníků, které používá k výcviku pilotů nebo k letecké přepravě a dalším službám. Ve spolupráci s MSM Group, slovenskou větví CSG, otevřela EAS na podzim roku 2017 výcvikové centrum Slovak Training Academy v Košicích. Centrum má výcvikové kapacity až pro 70 pilotů a disponuje téměř 20 vrtulníky a leteckým simulátorem. Provozuje mimo jiné stroje UH-60 Black Hawk, Schweizer S-300 nebo MD-530G. Ty jsou nyní k vidění na brněnském výstavišti. European Air Services, potažmo holding CSG, je ve světě jediným komerčním provozovatelem legendárních strojů UH-60 Black Hawk mimo území USA.
Pardubický 3D radar ReGUARD
Součástí divize CSG Aerospace je pardubická společnost RETIA, která na veletrhu IDET ukazuje v české premiéře víceúčelový 3D radar ReGUARD. Je určen pro detekci a sledování pozemních cílů a pomalých nízkoletících objektů s malou odraznou plochou.
ReGUARD patří do kategorie pulsně-dopplerovských 3D radarů. Jeho koncepce je flexibilní a používá výhradně polovodičovou technologii. Univerzálnost radaru ReGUARD podtrhuje možnost jeho použití buď jako samostatného čidla, nebo jeho zapojení jako integrální součásti vyššího systému. V případě objektů s malou odraznou plochou (LSS) činí jeho dosah 18 kilometrů s výškovým pokrytím do tří kilometrů. V režimu pozemních cílů je přístrojový dosah rovněž 18 kilometrů. Nový radar umožňuje současné sledování pozemních i vzdušných cílů a dokáže zachytit široké spektrum objektů. Je vhodný k ochraně hranic nebo důležité infrastruktury. Dobře se uplatní v antidronových systémech při ochraně letišť a v systémech protivzdušné obrany.
ReGUARD pracuje ve dvou základních režimech. V sektorovém režimu je svazek radarových paprsků vychylován elektronicky v azimutu a elevaci. V celokruhovém režimu se radarová hlava senzoru otáčí na rotující základně rychlostí 15 otáček za minutu, elektronické vychylování svazku se používá především k vychylování v elevaci. ReGUARD je možné dodat v přenosné, statické nebo v mobilní konfiguraci. Součástí radaru ReGUARD je kompaktní výnosné pracoviště pro obsluhu a diagnostiku zařízení.