České dráhy zprovoznily v Č. Třebové simulátor pro strojvedoucí

foto České dráhy uvedly ve svém dopravně vzdělávacím středisku v České Třebové do provozu první ze dvou simulátorů pro výcvik strojvedoucích. Budou sloužit pro nácvik všech možných situací. Měly by pomoci snížit počet nehod na železnici, které se v poslední době nahromadily.

Česká Třebová (Orlickoústecko) - České dráhy dnes v České Třebové, významném železničním uzlu, uvedly do provozu první ze dvou simulátorů pro výcvik strojvedoucích. Budou sloužit pro nácvik všech možných situací. Měly by pomoci snížit počet nehod na železnici, které se v poslední době nahromadily, řekl novinářům generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Simulátory stály 30 milionů korun.

"Takto důležitá věc, jako je simulátor, může snížit pravděpodobnost vzniku mimořádných událostí. Vnímáme zařazení tohoto nástroje výcviku jako zásadní k tomu, abychom snížili pravděpodobnost, že se něco podobného na železnici nastane," uvedl Kupec.

Druhý simulátor bude Českým drahám sloužit od června v Praze - Vršovicích. Jde o první trenažéry svého druhu v Česku. Podnik zaměstnává 3500 strojvůdců, dalších asi 1700 pracuje v dceřiné společnosti ČD Cargo. Podle Kupce Českým drahám chybí až 150 strojvůdců, ročně absolvují výcvik zhruba dvě stovky zájemců o tuto práci, což pokrývá fluktuaci. Simulátory zatím budou sloužit jen Českým drahám, výcvik pro další dopravce neplánují. Všem železničním dopravcům v ČR chybí celkově 300 strojvůdců.

Video: České dráhy zprovoznily v Č. Třebové simulátor pro strojvedoucí
04.04.2019, 11:30, autor: ČTK/Josef Vostárek, zdroj: ČTK

Výcvik na simulátoru podstoupí jak zájemci o práci strojvedoucího, tak strojvedoucí současní. Ti absolvují toto školení dvě hodiny ročně, kromě toho mají každý rok 14 hodin dalších kurzů.

Trenažéry kopírují reálné prostředí kabiny se všemi ovládacími prvky. Lze na nich nasimulovat všechny situace, které mohou v provozu nastat, s některými z nich se strojvedoucí za celou kariéru nesetkají nebo se nedají v provozu nacvičit. Frekventanta výcviku sleduje z druhého pracoviště instruktor, který mu zadává modelové situace a může mu udílet pokyny.

Incidentů na železnici neubývá, v březnu jich inspekce řešila 119, nejvíc za letošní rok. Letos už se stalo 338 incidentů, meziročně o 28 procent víc. Výrazně v březnu stoupl i počet zraněných. Dráhy nedávno zavedly mimořádné kontroly strojvůdců. Podle podniku nezjistily systémové problémy, ve většině případů šlo o individuální selhání. Podnik ale kvůli nešťastným událostem na železnici rozšiřuje praktickou výuku strojvůdců.

K největším železničním nehodám uplynulých měsíců patří srážka dvou vlaků v Brně na hlavním nádraží, při které se zranilo 22 lidí. Na začátku března se vlaky srazily také u Ronova nad Doubravou na Chrudimsku, kde se zranilo šest lidí. Bez zranění se obešel incident na Vysočině, kde vlak ujel asi šest kilometrů bez strojvedoucího. Drážní inspekce tyto případy vyšetřuje, výsledky by měly být za několik měsíců.

Federace strojvůdců ČR tvrdí, že systém výuky strojvůdců nestačí. Podle ní jsou příčiny současných železničních incidentů systémové, strojvůdci se totiž musejí vyrovnávat s řadou nepříznivých faktorů, jež vedou k chybám.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

21°C

Dnes je sobota 25. května 2019

Očekáváme v 5:00 10°C

Celá předpověď