České dráhy kvůli nehodám zintenzivní kontroly a výcvik

foto Osobní a nákladní vlak, které se srazily 14. července večer na hlavní trati z Prahy na Kolín u Českého Brodu, se podařilo 15. července po osmé hodině ráno od sebe odtrhnout.

Praha - České dráhy zintenzivní kontroly práce strojvůdců, zároveň budou chtít zkvalitnit jejich výcvik a trénink. Dnes se na tom dohodlo představenstvo společnosti. Podobná opatření dráhy kvůli nehodám zavedly loni na jaře. V posledním týdnu se na železnici stalo několik vážných nehod, všechny se týkaly vlaků Českých drah. Společnost vyplatí poškozeným účastníkům nehod odškodnění. Strojvedoucí, kteří opakovaně nerespektují návěstidla a další bezpečnostní pravidla, zřejmě budou moci přicházet o licenci. Počítá s tím návrh Drážního úřadu.

"Zaměříme se na další zkvalitnění výcviku, průběžného tréninku a zvýšení četnosti kontrol výkonu povolání strojvedoucích. Těch jsme už loni provedli meziročně o 25 procent více než před rokem," uvedl šéf skupiny Václav Nebeský.

Dráhy zakomponují příčiny posledních nehod do svého povinného školení a připraví speciální trénink na simulátorech v Praze a České Třebové. Trénink bude zaměřen zejména na reakční schopnosti strojvedoucích při mimořádných situacích. Dráhy nyní pořádají pro své strojvedoucí více než 12týdenní výcvik a v průběhu povolání další školení. Jejich součástí je minimálně jednou za rok výcvik na trenažéru. Zintenzivnění kontrol doplní kontroly, které společnost provádí u každého strojvedoucího nejméně dvakrát do roka.

Další opatření se bude týkat regionálních tratí typu D3, mezi které patří i úsek u Perninku, kde se minulý týden čelně srazily dva vlaky. Tyto tratě jsou řízeny pouze lidmi. Dráhy tu zahájily přípravu systému na bázi GPS, který bude strojvedoucí během jízdy upozorňovat na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků. Zároveň by měl v případě pochybení upozornit i na blížící se vozidlo v protisměru. "Dokud nebudou tyto tratě zabezpečeny, může takové zařízení pomoci předejít fatálním událostem," podotkl Nebeský. Řízení tratí D3 upraví i Správa železnic, která na nich od 15. srpna zavede ohlašovací povinnost pro strojvůdce před odjezdem z dopraven, tedy stanic, výhyben a dalších míst.

Vedle toho společnost plánuje dál vybavovat svá vozidla zabezpečovacím systémem ETCS, který umožňuje zastavit vlak na dálku. Nové vlaky kupuje pouze s tímto systémem. Podle statistik z letošního dubna je systémem ale pokryto jen zhruba 255 kilometrů železnice, dalších přes 200 kilometrů je ve zkušebním provozu. Celkem je v Česku přes 9000 kilometrů železnic.

Dopravce také připomněl, že podporuje vznik systému na kontrolu dodržování povinného odpočinku v případech, kdy strojvedoucí zároveň pracuje u jiného dopravce. V současnosti to není možné kontrolovat. Na systému začal loni pracovat Drážní úřad.

České dráhy také v souvislosti s nehodami vyplatí cestujícím, případně jejich rodinám, odškodnění a náhradu hmotných škod. Podle mluvčí Vandy Rajnochové bude společnost přistupovat ke každému individuálně. Termíny a výše odškodnění budou záviset například na době léčení a dalších faktorech.

O aktuální situaci na železnici bude dnes v večer jednat také nová Bezpečnostní komise pro železnici, kterou ustavilo ministerstvo dopravy.

V uplynulých osmi dnech se stalo na tratích několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.

 Problémovým strojvedoucím zřejmě bude hrozit odebrání licence

Strojvedoucí, kteří opakovaně nerespektují návěstidla a další bezpečnostní pravidla, zřejmě budou moci přicházet o licenci. Počítá s tím návrh Drážního úřadu. Dalším opatřením je pak systém monitoringu licence strojvedoucího, kterým se bude ověřovat dodržování maximální doby řízení a odpočinku. Dříve připravovaný bodový systém naopak nebude. ČTK to řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Oba návrhy jsou nyní v legislativním procesu. V ČR je kolem 9500 strojvedoucích.

Nyní může úřad strojvedoucím odebrat licenci pouze v případě ztráty zdravotní způsobilosti. Návrh Drážního úřadu tak nově počítá s pozastavením nebo úplným odebráním licence i v případě problémových strojvůdců, úředně tedy pro ztrátu odborné způsobilosti. Opatření by mělo platit pro ty, kteří návěstidla nepovoleně projíždění opakovaně nebo porušují pravidla bezpečného provozu. Kolik takových porušení by bylo nutné k odebrání licence, úřad nespecifikoval.

Dalším opatřením, na kterém úřad začal pracovat už dříve, je monitoring licence strojvedoucího. Jeho pomocí bude možné sledovat, zda strojvedoucí dodržují maximální dobu řízení a dobu odpočinku. Systém by měl zamezit případům, kdy strojvedoucí místo odpočinku jezdí u konkurenčních dopravců, což vede k jejich únavě. Strojvedoucí smějí podle zákona pracovat maximálně 13 hodin, poté musí následovat minimálně jedenáctihodinový odpočinek. Za porušení těchto lhůt by pak dopravcům i strojvůdcům měly hrozit vysoké pokuty.

V minulosti úřad zvažoval také zavedení bodového systému pro strojvedoucí, u kterého by se inspiroval u silniční dopravy. Toto opatření ovšem nakonec nepoužije. "Po shodě mezi odborníky se dospělo k názoru, že nelze takový systém analogicky použít ve specifickém železničním provozu," uvedl Kolář.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

28°C

Dnes je pátek 7. srpna 2020

Očekáváme v 19:00 28°C

Celá předpověď