Do tradiční soutěže o ocenění Zlatý IDET přihlásili vystavovatelé celou řadu exponátů. Mezi nominovanými, kteří vystavovali minulý týden v Brně, uspěla i nejnovější provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard a středního pancéřovaného vozu Patriot II.
V expozici firem holdingu Czechoslovak Group (CSG) byla letos, vedle dalších zajímavých exponátů a novinek, vystavena i dvě vozidla, která výrobci přihlásili do tradiční soutěže Zlatý IDET. Šlo o lehké bojové vozidlo LRPV Gepard v nejnovější podobě a pancéřovaný vůz Patriot II 4x4, který měl na veletrhu světovou premiéru. Odborná porota ocenila konstrukční kvality i schopnosti a výkony obou vozů. Tvůrci převzali prestižní ocenění z rukou organizátorů IDETu během slavnostního večera na zámku ve Slavkově 29. května.
Patriot II 4x4 je výsledkem práce konstruktérů a techniků společnosti Excalibur Army patřící do holdingu Czechoslovak Group. Navazuje na Patriot 4x4 první generace, který se poprvé představil v roce 2017. Narostl ovšem co do velikosti, konstruktéři vylepšili i výkony a schopnosti. Patriot II je střední pancéřované vozidlo postavené na podvozku Tatra a patří do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Konstrukce vozu je modulární a umožňuje použití v nejrůznějších rolích, například jako bojové vozidlo, nosič zbraňových systémů, vozidlo velitelské, spojovací, komunikační, protichemické či zdravotnické atd. Najde také uplatnění u bezpečnostních sil a civilních složek, jako jsou policie, hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další.
Stejně jako předchůdce i Patriot II využívá podvozek Tatra s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol. Na výběr jsou dva motory, kapalinou chlazený Cummins ISL nebo vzduchem přímo chlazený Tatra T3C-928-90. Osmičlenná posádka má ve zvětšené kabině k dispozici klimatizační a filtroventilační systém i protivýbuchové sedačky. Patriot může být osazen různými dálkově řízenými zbraňovými stanicemi, tomu odpovídá i příslušné elektronické vybavení a zaměřovací systémy včetně digitálních zobrazovacích jednotek a kamer. Vylepšení doznala i odolnosti vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569.
Bojové vozidlo LRPV Gepard je výsledkem spolupráce plzeňské společnosti Dajbych, dále firem Tatra Defence Vehicle (TDV) a Excalibur Army (EA), patřících do holdingu CSG, a rovněž společnosti Optokon. Pro konstrukci vozidla Gepard použili čeští vývojáři z těchto firem použili osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser řady 70. Vytvořili stroj určený pro speciální a výsadkové jednotky, který má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji Armády České republiky.
Společnost Dajbych dodává do projektu bojových vozidel Gepard militarizované platformy a prvky pancéřové ochrany. TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj. EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému blackout, výrobu a montáž ochranných prvků. Optokon zajišťuje dodávky a implementaci systémů komunikace a jednotlivých stupňů velení.
Vývoj vozidla LRPV Gepard se odehrál na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a díky dvěma palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 litrů má velký akční rádius. Celková maximální hmotnost vozidla LRPV Gepard činí 5,8 tuny a užitečná nosnost 1,4 tuny.
Konstrukce LRPV Gepard dává možnost instalaci přídavného pancéřování. Vozidlo tak může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level 1 a tomu odpovídající protivýbuchovou ochranou podlahy vozidla. Osádka disponuje silnou výzbrojí v podobě těžkého kulometu a až čtyř lehkých kulometů. K vybavení patří lehké protitankové zbraně a minomet.