Barcelona či Madrid upravují části silnic pro cyklisty a chodce

foto Cyklisté na ulici v Madridu.

Barcelona - Současně s postupným uvolňováním omezení zavedených v březnu kvůli koronaviru začala tento měsíc některá španělská města měnit části silnic na stezky pro cyklisty a chodce. Vyhrazené úseky například v Barceloně označila radnice žlutými pruhy. Informoval o tom ve středu deník El Periódico. Cílem je pomoci zajistit dodržování bezpečné vzdálenosti mezi lidmi a zabránit tak nové epidemické vlně. Opatření pomůže i životnímu prostředí, ač v některých městech jsou tato omezení silniční dopravy jen dočasná.

K přeměně některých vozovek na stezky a cesty pro pěší přistoupily téměř čtyři desítky španělských měst, včetně Madridu, Barcelony, San Sebastiánu či Valencie. A zatímco v Barceloně jsou tyto pruhy funkční každý den od devíti ráno do devíti večer, v Madridu jsou upravené pruhy pro chodce v provozu jen o víkendech a svátcích.

Katalánská metropole plánuje upravit 51 ulic a celkem 33 kilometrů silnic, z toho 21 kilometrů pro cyklostezky a 12 kilometrů pro pěší. Madrid upravuje 36 silnic pro pěší v délce 29 kilometrů.

Barcelonská starostka Ada Colauová plánuje, že tyto úpravy v hodnotě 4,4 milionu eur (asi 119 milionů Kč) budou trvalé. Naopak madridská radnice slíbila naplnit plán cyklostezek pro léta 2020 až 2021, který počítá s asi 100 dalšími kilometry pro cyklisty.

Zlepšení životního prostředí pocítila kvůli omezení volného pohybu v nynější pandemii řada měst, podle španělských médií například Madrid a Barcelona zaznamenaly historicky nízké hodnoty oxidu dusičitého v ovzduší.

Španělská vláda vyhlásila omezení volného pohybu kvůli koronaviru v polovině března, odkdy mohli lidé z domu jen na nákup, k lékaři a do práce. S uvolňováním začala ke konci dubna nejprve tím, že povolila po šesti týdnech vycházky dětem a po dalším týdnu i vycházky a individuální venkovní sportování všem, ale pouze v daných hodinách podle věkových kategorií. Další uvolňování, které se týká zejména obchodů, kin či restaurací, je postupné podle regionů a má trvat ještě zhruba měsíc.

V souvislosti s pandemií covidu-19 ve snaze omezit cesty autem či veřejnou dopravou chystají více cyklostezek i další evropská města. Například Brusel chce v příštích týdnech zprovoznit 40 kilometrů nových cyklostezek a oddělených jízdních pruhů a od tohoto měsíce stanovil maximální rychlostní limit pro auta v historickém centru na 20 kilometrů za hodinu. Dočasné cyklostezky, které mají v době této pandemie ulevit MHD, zřídili například v Berlíně, kde na vozovku, obvykle v místě dosavadního možného parkování, namalovali žluté symboly jízdních kol. Zatím dočasné cyklopruhy začali vytvářet kvůli pandemii také v Paříži či Miláně.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

14°C

Dnes je pondělí 25. května 2020

Očekáváme v 21:00 11°C

Celá předpověď