Banán pohladí zvenku i zevnitř

foto Banánové smoothie

Také se vyhýbáte banánům kvůli tvrzení, že jsou příliš kalorické a způsobují nadváhu? Děláte velikou chybu. Banány sice opravdu mají vyšší energetickou hodnotu (398 kJ/ 100g), ale také mnoho minerálů a vitamínů. Z tohoto důvodu jsou součástí mnoha diet, včetně těch redukčních.

Banánovníky patří mezi nejstarší kulturní víceleté byliny. Ano, banánovník není strom, ale bylina. Jejich pravlastí je tropické pásmo jihovýchodní Asie. První zmínka o banánech je v buddhistických textech z let okolo 600 př.n.l. V roce 327 př.n.l. prý okusil tyto žluté plody při svém dobyvačném tažení po Indii Alexandr Veliký. Ale první banánový sad vznikl až v roce 200 v Číně. V roce 650 islámští dobyvatelé přenesli banán do Palestiny a arabští kupci je rozšířili po většině území Afriky. Do Ameriky se banán dostal s portugalskými kolonisty v 16.století.

Na náš stůl se dostávají jen banány, které byly sklizeny zelené a dozrály až ve speciálních kontejnerech během transportu. Zralé banány by totiž dalekou cestu v kondici "nepřežily".

Banánů existuje mnoho druhů různých chutí. Dělíme je na ovocné – dezertní a zeleninové – škrobové (plantainy). Zeleninové banány se musí před konzumací vařit, jinak jsou trpké a těžko stavitelné.

Banány obsahují důležité minerální látky, zejména draslík, sodík, hořčík, fosfor, vápník a další stopové prvky. Mají vysoký obsah vody, cukrů a organických kyselin. Jsou také zdrojem vitamínů, a to především provitamínu A a vitamínů B1, B2 a B6. Vitamínu C obsahují zhruba jako jablka.

Banány nám pomáhají vyrovnávat překyselení organismu. Draslík a hořčík mají příznivý vliv na krevní tlak a správnou funkci svalů a nervů. Koktejl vitaminů a minerálů také příznivě působí na popraskané rty, ranní únavu a vypadávání vlasů. Pro oživení pleti si dopřejte masku z čerstvých banánů. Banány také podporují spánek, zvyšují odolnost proti stresu, zlepšují náladu a dokonce podporují libido. Odborníky jsou banány doporučovány při žaludečních a střevních potížích.

Banány jsou pro svou sladkou chuť a snadnou stravitelnost podávány jako první tuhá strava našim nejmenším. I později je banán vhodnou svačinkou, protože je "v praktickém balení". Když vás nečekaně přepadne hlad, odpadá starost s jeho hygienickým umytím – stačí koupit, oloupat a je to.

V kuchyni dokážete z banánů vytvořit řadu pochoutek. Dělají se z nich chutné saláty, koktejly, krémy či pomazánky. Také receptů na bábovky, dorty či různé dezerty najdete na internetu desítky. Existuje i řada receptů na smažené, pečené a grilované banány. Nebojte se ani použití při přípravě slaného občerstvení. Výborně ladí třeba s křenovou pomazánkou. Ale protože banány rychle hnědnou, nepřipravujte tyto jednohubky příliš dopředu.

Se zeleninovými banány já osobně žádnou zkušenost nemám, ale občas je vídám v oddělení s exotickými plody.

Bojíte–li se experimentovat, povolejte do zbraně čokoládovou polevu a šlehačku – tuto kombinaci miluje snad každý. (Tedy kromě mých dětí, ty banány nejedí.) Stejně úspěšní budete při přípravě banánových koktejlů. Díky konzistenci vyzrálých banánů jsou koktejly krásně krémové, proto se jim říká smoothies (podle anglického slova smooth – hladký). Vyzkoušejte ten můj, třeba místo snídaně.

Banánové smoothie

Suroviny: 1 střední zralý banán, 1 kiwi (nesmí být moc pevné), šťáva z jednoho pomeranče, med, max 1 dl mléka nebo polévková lžíce jogurtu (záleží na měkkosti plodů)

Příprava: Banán a kiwi nakrájejte na plátky, z pomeranče vymačkejte šťávu. Suroviny vložte do šejkru a spusťte mixér. Zkontrolujte stav hmoty a ochutnejte. Teď přidejte mléko a med. Mléko přidávejte opatrně. Nápoj má být hustý a krémový.

Dobrou chuť!

TIP! Místo kiwi můžete zkusit jiné měkké ovoce jahody, meruňku, broskev, mango, apod. Mléko můžete nahradit trochou vody. Nemáte-li šejkr, použijte ponorný mixer.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2021 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je pátek 17. září 2021

Očekáváme v 5:00 13°C

Celá předpověď