Praha - Kvůli chybějícím čipům a navazujícím součástkám automobilky v únoru vyrobí o 20.000 až 25.000 aut méně. Odvětví tak bude mít výpadek tržeb nejméně deset miliard korun, z toho osm až devět miliard připadá na finální výrobce a zbytek na dodavatele. ČTK to dnes řekl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Situace se dotýká nejen finálních výrobců, ale i na ně navázaných dodavatelů a subdodavatelů. V praxi nastalá situace pro firmy znamená přeplánování výroby a přidělování práce zaměstnancům například na jiných zakázkách. Kolínská Toyota dnes ale například zcela přerušila na velkou část února výrobu a Škoda Auto zrušila v tomto týdnu některé směny.
"V tuto chvíli nemáme zprávy o propouštění kmenových zaměstnanců. V některých případech ale může docházet k regulaci počtu agenturních pracovníků," dodal Petzl.
Dobrou zprávou podle Petzla je, že objednávkové knihy domácích výrobců osobních vozidel jsou plné a management firem věnuje maximální úsilí tomu, aby prostřednictvím reorganizace výrob a směnných režimů mohly být výpadky ve výrobě nahrazeny a původní výrobní plány dodrženy.
Důvodem aktuální situace jsou podle automobilek zejména dozvuky pandemie covidu-19 v Číně, které způsobily uzavírky závodů z důvodu striktní proticovidové politiky. Svůj vliv mají i velmi napjaté dodavatelské a logistické řetězce.
V Česku se loni vyrobilo 1,218 milionu vozů, což je meziročně o desetinu více. Proti předcovidovému roku 2019 to však je stále o zhruba 200.000 vozů nižší produkce.