Na počátku letošního roku se Česká republika stala po USA a Rakousku třetí zemí na světě, kde se nové Audi Q7 představilo veřejnosti. Jeho předprodej byl zahájen před létem. Vedení automobilky očekává, že druhá generace tohoto bestselleru v kategorii velkých SUV se na trhu razantně prosadí. U nás už zaznamenal 136 % meziroční nárůst prodeje.
Nové Audi Q7 bývá označováno za nejhospodárnější a nejlehčí vůz ve své třídě. Faktem je, že základní verze má díky konceptu lehké konstrukce pohotovostní hmotnost pod hranicí dvou tun. V porovnání s předchůdcem je tak v závislosti na motorizaci až o 325 kilogramů lehčí. Při délce 5052 mm je mezi srovnatelně velkými vozy skutečně nejlehčí.
Vnější vzhled je impozantní, odráží stylistické prvky značky a modelů Q. Vpředu dominuje prostorově tvarovaná maska chladiče Singleframe s masivním rámečkem. Světla pro denní svícení s tvarem dvojitého šípu jsou součástí sériových světlometů LED a na přání dodávaných světlometů Matrix LED. Kola jsou zdůrazněna výrazně tvarovanými podběhy, zadní výklopné víko přesahuje střešní sloupky. Mezi nová řešení patří ozdobné lišty ve spodní části dveří.
Interiér na vás dýchne závanem luxusu a souladem barev a materiálů. Před sedadlem spolujezdce je nepřerušovaný pás výdechů ventilační soustavy napříč přístrojovou deskou. Dvoudílná ozdobná obložení jsou zasazena do decentních rámečků, za tmy jsou kontury zvýrazněny na přání dodávanými tenkými světlovody. Spínače a ovládací prvky jsou pro řidiče v optimálním dosahu. Všechna sedadla se dají nastavit tak, aby cestující našli nejvýhodnější polohu. Nové Audi Q7 má k dispozici mnohé varianty sedadel, včetně anatomického s nastavitelnými bočnicemi a funkcemi klimatizace a masáže. Sériově dodávaná třídílná opěradla sedadel ve druhé řadě jsou samostatně sklopná, na přání dodávaná sedadla ve třetí řadě mají nyní elektrické ovládání. Tím jsme prozradili, že vůz může být i sedmimístný. Tak byl uspořádán i testovací automobil. Měl kromě už tak velmi rozsáhlé základní výbavy rovněž velké množství prvků z příplatkové, a tak je do popisu auta navzájem promícháváme. Vedle ovládacího systému MMI (Multi Media Interface) s výbornou navigací je dalším prvkem výbavy na přání digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit. Jeho displej TFT s úhlopříčkou 12,3 palce se chlubí propracovaným grafickým zobrazením, ovládání zvládáte na multifunkčním volantu. V autě byl i průhledový displej HUD (Head Up Display), který promítá nejdůležitější informace na čelní okno. V pětimístném provedení se podle uspořádání pohybuje objem zavazadlového prostoru v rozmezí 890 až 2075 litrů, při obsazení všech sedmi sedadel nabízí objem 295 litrů.
Při zahájení prodeje bylo nové Audi Q7 na našem trhu k mání se dvěma rozsáhle modernizovanými třílitrovými motory V6. Velké SUV zrychlí s naftovou jednotkou 3.0 TDI o výkonu 200 kW/272 k a benzínovou 3.0 TFSI o výkonu 245 kW/333 k z 0 na 100 km/h za 6,3, resp. 6,1 sekundy. Výrobce uvádí, že turbodiesel, který byl i v našem voze, spotřebuje průměrně pouhých 5,7 l/100 km, což je o 23 % méně než u předchůdce. Nejvyšší rychlost je 234 km/h. Jeho běh je velmi kultivovaný, tichý a bez vibrací V současnosti se už dá objednávat i druhá ještě hospodárnější verze motoru 3.0 TDI s výkonem 160 kW/218 k, uváděnou spotřebou 5,5 l/100 km, zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy, nejvyšší rychlostí 216 km/h.
Pro Q7 prošla novým vývojem osmistupňová automatická převodovka tiptronic, umí vyladit běh motoru i na nízké otáčky pod hodnotu 1000. Vysoký počet stupňů umožňuje udržovat motor co nejčastěji v oblasti ideálních provozních otáček. Řidič může nechat pracovat převodovku v automatických provozních režimech D a S nebo může sám zasahovat do dění prostřednictvím nízké páky voliče na konzole středového tunelu nebo sériově dodávaných pádel na volantu. Z praktické zkoušky potvrzuji, že řazení je hladké, rychlé, spontánní. Ve skříni převodovky je uložen samosvorný mezinápravový diferenciál, srdce pohonu quattro. Za běžných provozních podmínek přenáší hnací sílu na přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Pokud ztratí přilnavost kola jedné nápravy, může být bez jakékoli prodlevy přeneseno až 70 % hnací síly na přední kola nebo až 85 % hnací síly na zadní kola. Jako doplněk pohonu quattro funguje systém rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola brzdnými zásahy s inteligentním softwarem. Do nijak extrémního terénu, ale s různorodým povrchem, jsme zavítali jen zkusmo. Auto si s ním poradilo v automatickém režimu zcela suverénně. Sériově nabízí Q7 také Audi drive select s režimy efficiency, comfort, auto, dynamic, individual a offroad. V kombinaci s adaptivním vzduchovým odpružením adaptive air suspension je navíc k dispozici i režim allroad a režim offroad je rozšířen na lift/offroad. Rozdíly v nastavení režimů jsou velmi patrné a dokážou tak vyhovět nejrůznějším jízdním podmínkám. Naprostou novinkou je také řízení všech kol, u něhož jsou zadní kola natáčena v závislosti na jízdní situaci o několik stupňů ve stejném směru jako přední kola nebo v opačném směru.
V popisu nejrůznějších vymožeností v nové Q7 by se dalo pokračovat dlouho, tak zachyťme alespoň telegraficky některé další, které byly v testovaném autě. Mezi nejnákladnější položky z příplatkové výbavy patřily mj. komfortní potahy v kůži Valcona, 21" kovaná kola s pětiramenným designem Turbina, panoramatická posuvná střecha s protisluneční clonou, nejrůznější asistenční systémy jako adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v dopravní koloně, pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání, pro vystupování, pro jízdu s přívěsem, nočního vidění, apod.
V naprosté spokojenosti, pohodě, obklopeni luxusem a nejmodernější technikou jsme absolvovali 701 km z valné části v dálničním provozu, ten městský se vešel do 100 km, drobně jsme dováděli v terénu. Na silnicích jsme se rozhodně neloudali, ale také nijak zvlášť nedivočili. Průměrná spotřeba se vyšplhala na 8,7 l/100 km, dojezd ukazoval 200 km. Spotřeba tedy byla o dost vyšší než deklarovaná, nicméně při nádrži o objemu 75 l se i tak dá spoléhat na dojezd kolem 1000 km. Za kvalitu a luxus u prestižní značky se řádně platí, a tak testované auto cílí na jedince z vyšších příjmových skupin.
Základní cena nového Audi Q7 v testované verzi je 1.699.900 Kč, s příplatkovou výbavou se vyhoupla na 2.884.900 Kč.