Analýza: Velikonoční pečení ze surovin v akci se proti loňsku prodraží

foto Ilustrační foto - V Hanáckém muzeu v Příkazech na Olomoucku uspořádali 16. dubna 2022 program s představením velikonočních tradic a řemesel. Návštěvníci mohli sledovat i vyzkoušet zdobení a malování vajíček, pletení pomlázek či pečení velikonočního pečiva. V prostorách hanáckého statku se konal také velikonoční jarmark.

Praha - Ingredience na velikonoční pečení letos v akčních letácích meziročně zdražily asi o 32 procent. Nejvíce narostla cena mléka, proti minulému roku o 98 procent, a cukru krupice, asi o 88 procent. Vyplývá to z průzkumu České distribuční, která je největším distributorem letáků v České republice. Zájem o dekorace a suroviny na velikonoční pohoštění v obchodech již také roste a zatím je srovnatelný s loňskem, zjistila ČTK od vybraných prodejců.

V akcích jsou letos dražší také vejce. Deset kusů velikost M vyjde na přibližně 44 korun, proti loňsku je to o 13 korun více, stojí v průzkumu. Cena kostky másla podle něj stoupla o 6,5 Kč na 43 korun, cena kilogramu polohrubé mouky pak o 2,3 Kč na 20,2 koruny. Celkově bude letos příprava velikonočního beránka nebo mazance ze surovin ve slevě stát 60 Kč, ve srovnání s minulým rokem je to nárůst o 15 korun, zjistila firma.

Průměrná sleva devíti sledovaných položek se podle České distribuční o Velikonocích pohybuje okolo 24 procent, minulý rok to bylo 26 procent. Společnost analyzovala letáky sedmi největších tuzemských řetězců z období před loňskými a letošními Velikonocemi.

Poptávka po surovinách na pečení a dalším pohoštění začíná již tři týdny před Velikonocemi, řekl ČTK mluvčí firmy Košík.cz František Brož. Pomlázky a malovaná vajíčka podle něj proti loňsku zdražily o 12 až 15 procent. Každoročně čím dál tím více nákupů firma o Velikonocích vozí na chaty a chalupy, doplnil. V prodejnách Globus mají zákazníci aktuálně největší zájem o čerstvé maso, jako je například jehněčí a králičí, nebo o velikonoční dekorace. Ve výzdobě podle mluvčí Anety Turnovské letos převládá žlutá, červená, zelená a modrá barva. Firma plánuje napéct 100.000 mazanců a 80.000 jidášů, tedy stejné množství jako loni, uvedla.

Největší nápor zákazníků v Penny Market očekávají v následujícím týdnu. "V tomto období roste počet velkých, takzvaných rodinných, nákupů a klesá počet těch běžných každodenních," řekl ČTK mluvčí Tomáš Kubík. S ohledem na ekonomickou situaci podle něj dodavatelé nenabízejí tolik novinek jako v předešlých letech.

Při přípravě pohoštění letos Češi příliš neexperimentují a drží se klasiky, uvedl mluvčí Tesco Michal Kuzmiak. Pomlázky, barvená vajíčka nebo velikonoční mazance jdou podle něj na odbyt už v těchto dnech. Na Rohlík.cz zákazníci naopak nejvíce žádají čerstvé bylinky, jako jsou medvědí česnek nebo kopřiva, řekla ČTK mluvčí Denisa Morgensteinová. Poptávka je podle ní také po bramborách, za které si Češi o svátcích rádi připlatí, doplnila. V nabídce má podle ní e-shop také máslo ve tvaru zajíce, nově letos zařadí pomlázky. Lidl svým zákazníkům přináší výběr čokoládových figurek, které má i ve veganské variantě, nebo alkoholu. V příštím týdnu firma zopakuje akční nabídku na suroviny na pečení, uvedl mluvčí Tomáš Myler.

Průměrné ceny vybraných položek v akčních letácích, Velikonoce 2022 a 2023:

Položka

Průměrná cena 2022

Průměrná sleva 2022

Průměrná cena 2023

Průměrná sleva 2023

Meziroční rozdíl (Kč)

Meziroční rozdíl (%)

Máslo (250 g)

36,57 Kč

29%

43,10 Kč

20%

6,53 Kč

18%

Vejce slepičí velikost M (10 ks)

31,23 Kč

15%

44,08 Kč

15%

12,85 Kč

41%

Prášek do pečiva (1 ks)

1,65 Kč

41%

2,69 Kč

28%

1,04 Kč

63%

Mléko polotučné (1 l)

10,90 Kč

31%

21,57 Kč

25%

10,67 Kč

98%

Vanilínový cukr (1 ks)

2,95 Kč

27%

2,99 Kč

25%

0,04 Kč

1%

Cukr krupice (1 kg)

13,23 Kč

25%

24,90 Kč

18%

11,67 Kč

88%

Mandle celé neloupané (100 g)

20,35 Kč

41%

19,72 Kč

46%

-0,63 Kč

-3%

Rozinky (100 g)

7,80 Kč

30%

8,97 Kč

25%

1,17 Kč

15%

Pšeničná mouka polohrubá (1 kg)

17,90 Kč

17%

20,23 Kč

30%

2,33 Kč

13%

Celkem

142,58 Kč

28%

188,25 Kč

26%

45,67 Kč

32%

zdroj: Česká distribuční

Dotykačka: Velikonoce jsou pro alkohol v pohostinství 2. nejdůležitějším obdobím

Velikonoce jsou v pohostinstvích po prosinci druhým nejdůležitějším obdobím pro konzumaci alkoholu. Vyplývá to z dat společnosti Dotykačka ze zhruba 8000 podniků v ČR, které představil ředitel rozvoje produktu a služeb společnosti Vladimír Sirotek. O Velikonocích podle něj mohou podniky zvýšit tržby až o desítky procent. Tržby jim letos rostly také na Valentýna, takzvaný suchý únor se pak nejvíce projevil v poklesu prodeje tvrdého alkoholu na vesnicích a v menších městech, plyne z dat.

Loni data ukázala, že tržby začaly stoupat v úterý před Velikonocemi, kdy firma zaznamenala růst o 20 procent oproti běžnému úterku. Ve středu to bylo již 28 procent. Největší nárůst byl na Zelený čtvrtek, kdy podnikům tržby stouply o 51 procent. Ve tento den jsou podle dat velké rozdíly mezi regiony - loni na vesnicích tržby vzrostly o 98 procent, v menších městech o 82 procent. V Praze to bylo jen 11 procent.

V podnicích se často objevují tematické nabídky jako zelené pivo nebo velikonoční jídla. Nárůst tržeb zaznamenala loni firma také na Boží hod velikonoční, kdy tržby rostly o 26 procent. Velikonoční pondělí je naopak z hlediska tržeb spíše pod úrovní běžných pondělků, protože otevírá zpravidla 65 procent podniků, uvedla společnost.

Podle statistik Dotykačky mají vliv na tržby pohostinství speciální období obecně. Například takzvaný suchý únor měl letos největší vliv na tržby v menších městech a na vesnicích, kde kterých prodeje tvrdého alkoholu klesly o více než 15 procent. Naopak v Praze stouply o 2,2 procenta.

Na prodejích piva se podle dat společnosti suchý únor nijak neprojevil, naopak zaznamenala drobný nárůst. U vína byl růst větší, což podle Sirotka souvisí s rostoucí oblibou perlivých vín. Podotkl, že dlouhodobě klesá podíl tvrdého na alkoholu na tržbách podniků, což způsobuje růst cen alkoholu. Letos se v únoru tvořil tvrdý alkohol 6,9 procenta tržeb gastronomických podniků, loni v únoru to bylo 7,5 procenta, uvedl.

Na tržby má podle Sirotka vliv také rozdávání pololetního vysvědčení, kdy se letos oproti běžnému období tržby zvedly o 13 procent. O třetinu se zvedly v segmentu hospod. "Spíše to tak bylo spojeno s oslavami, než s návštěvami cukráren," poznamenal.

Na svátek svatého Valentýna letos v gastronomii tržby rostly o 28 procent. Na rozdíl od jiných podobných speciálních období stouply zhruba stejně v Praze i v ostatních městech a nejmenších obcích. Pro podniky jsou podle Sirotka příležitostí také svatomartinské hody.

Reklama

Právě zveřejněno

Všechny zprávy

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2023 ČTK

Reklama

24°C

Dnes je středa 31. května 2023

Očekáváme v 21:00 16°C

Celá předpověď