AM-50 EX: tradice mostních automobilů na podvozku Tatra pokračuje

foto Nové mostní vozidlo AM-50 EX.

Společnost Excalibur Army vyprojektovala a postavila zcela nové mostní vozidlo nesoucí označení AM-50 EX. Jak už samo pojmenování naznačuje, nový mostní systém navazuje na dřívější typy AM50 A a AM-50 B, které jsou dodnes využívány řadou armád po celém světě.

Československá armáda měla k dispozici mobilní ženijní mosty jak na tankových podvozcích, tak také na kolových vozidlech. Zatím poslední variantou mobilních mostových systémů zavedených do výzbroje české armády je stále typ AM-50 na podvozku Tatra T813 či novějších variantách T815. Jeho vznik se datuje do 70. let minulého století, a přestože jde o stále unikátní řešení, rozhodli se ve společnosti Excalibur Army zkonstruovat zcela nový výrobek. V konstrukčním oddělení Excalibur Army pod vedením šéfa vývoje Miloše Němce a technického ředitele Josefa Tymla tak vznikl pokračovatel v podobě nového mostního vozidla na podvozku Tatra Force (T 815-7) s označením AM-50 EX.

Z původního a osvědčeného AM-50 A/B sice koncepčně vychází, ale jde o zcela nový ženijní systém. Má mimo jiné novou hydraulickou soustavu, elektrické řídící prvky a také přepracovanou konstrukci mostovky. K jeho výrobě je navíc použito moderních technologických postupů, nejde tedy jen o evoluci či modernizaci původního AM-50. Základem je nejnovější tatrovácký podvozek typu Tatra Force (T 815-7) se znakem náprav 8x8. Z taktického hlediska je velkou výhodou vozidla Tatra Force přepravitelnost vzduchem transportními letouny NATO, jako je například C-130 Hercules. Vozidlo má třímístnou klimatizovanou kabinu pro řidiče a dva operátory, také může být vybaveno radlicí určenou k úpravě terénu při nájezdu na instalovanou mostní konstrukci.

Mostní pole systému AM-50 EX může mít podle požadavků dvojí šířku: standardní 4 m nebo rozšířenou na 4,4 m, přičemž je zachována kompatibilita se staršími mostovkami. AM-50 EX sestává z jednoho mostního pole M50 EX o délce 13,5 m a nosnosti 50 t s jednou odpojitelnou výsuvnou podpěrou. Jedno pole mostu může překlenout překážku s délkou mezi 10 až 12,5 m a s hloubkou od 2 do 6 m. Zatížitelnost mostního pole M50 EX v souladu s MLC 50 podle STANAG 2021 dovoluje přejezd pásových vozidel a těžkých tahačů s přívěsem rychlostí až 20 km/h. Systém je vybaven poloautomatickým ovládáním pro nakládání mostu a autonomní diagnostikou.

Mostovky systému AM-50 EX umožňují spojení až osmi polí, díky nimž je možné překonat překážku v celkové délce 108 m. Tento parametr je unikátní, není mnoho mobilních ženijních mostních systémů, které by se s ním mohly srovnávat. Excalibur Army nabízí mostní vozidla AM-50 EX v setech po čtyřech kusech, mostovku o maximální délce tak lze sestavit pomocí dvou setů. Výjimečná je i schopnost pracovat za extrémních teplotních podmínek, rozsah činí od -32 až po +55 °C.

Mostní vozidlo AM-50 EX na podvozku Tatra Force měří na délku něco málo přes 11 m, šířka činí téměř 3,5 m a výška pak 3,8 m. Celá sestava dosahuje hmotnosti 30 t, přesto dokáže vyvinout maximální rychlost 85 km/h. K pohonu slouží osvědčený tatrovácký vzduchem chlazený osmiválec T3C-928-90 Euro 3. Jeho sílu na všechny kola přenáší převodovka Tatra 14 TS 210L.

Nový mostní systém AM-50 EX na moderním podvozku má velký potenciál do budoucna. Česká armáda, ale například i slovenská, indická či pákistánská, stále využívá staré mostní systémy AM-50 A a B, které brzy doslouží. Nový AM-50 EX přináší nejenom lepší schopnosti a moderní koncepci ovládání i údržby a logistiky, ale také koncepční návaznost na starší systémy. Navíc jde o domácí konstrukci, která je i v Česku vyráběna. Pro české ozbrojené síly by byl přechod na novou techniku velmi snadný a i finančně výhodný právě díky podobnosti koncepce mostního vozidla s dosud používanými typy. AM-50 EX však má šanci uplatnit se i u dalších armád NATO nebo spojeneckých ozbrojených sil, ale také u složek integrovaného záchranného systému.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2019 ČTK

Reklama

28°C

Dnes je neděle 25. srpna 2019

Očekáváme v 9:00 21°C

Celá předpověď