Aero vyhlíží dodávky desítek letadel do zahraničí

foto Stroj L-39NG Aera Vodochody

Na světě je jen devět zemí, které dokáží kompletně vyvinout a postavit vojenský proudový letoun, a Česká republika je díky Aeru Vodochody jednou z nich. Největší český letecký výrobce letos v září certifikoval svůj zcela nový cvičný letoun L-39NG, který je nástupcem legendárního stroje L-39 Albatros. Firma věří, že v příštích deseti letech vyrobí a dodá zahraničním zákazníkům přes 200 nových letadel.

Fotogalerie

Aero Vodochody bylo vždy světovým lídrem v segmentu lehkých proudových letounů určených pro výcvik vojenských pilotů i pro bojové mise. A je také jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Letouny se v Aeru vyrábí už od roku 1919 a do společnosti výrobců vojenských proudových letounů se Aero zařadilo v roce 1953. Za více než 100 let své existence vyrobilo přes 11 tisíc letounů, z toho více než 6600 proudových letounů vlastní konstrukce (L-29, L-39, L-59, L-159), které jsou nejproslulejší vizitkou českého leteckého průmyslu. Na úspěch předchozích modelů teď Aero navazuje novým letounem L-39NG, který firma nabízí stávajícím provozovatelům L-39 i zcela novým zákazníkům. Zemí, které používají L-39, je dnes stále několik desítek. Zájem o letoun ale mají i další země, které s českými proudovými letouny nemají předchozí zkušenost, například Senegal či sousední Rakousko.

Letoun L-39NG stihlo Aero certifikovat necelé dva roky od jeho prvního letu, což je v letectví obdivuhodně krátká doba. To ale zdaleka není konec, letoun se dále vyvíjí. Nyní firma směřuje své úsilí na vývoj vyzbrojené verze a také na rozjezd sériové výroby. Na projektu L-39NG se od počátku podílí další významná značka českého zbrojního průmyslu – společnost Omnipol, která je strategickým partnerem Aera a rovnocenným spoluinvestorem programu.

Dalším letounem z novodobé produkce Aera je lehký bitevník L-159, jenž spolehlivě slouží ve Vzdušných silách Armády ČR už 20 let a úspěchu dosáhl také ve službách Iráckých vzdušných sil, kde významně pomohl v boji proti takzvanému Islámskému státu. Americká společnost Draken International jej využívá při leteckém výcviku pilotů US Air Force a vzdušných sil dalších států.

Významným zdrojem zakázek Aera jsou také údržba a modernizace stávajících letounů. Letectvům, která provozují L-39, L-59 a L-159, poskytuje Aero generální opravy a modernizace těchto strojů a plní tak roli významného partnera vzdušných sil řady států.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci, jako jsou Airbus, Bombardier či Embraer, na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2020 ČTK

Reklama

4°C

Dnes je úterý 24. listopadu 2020

Očekáváme v 13:00 4°C

Celá předpověď