Letiště Praha loni vykázalo čistý zisk 283 milionů

foto Letiště Václava Havla v Praze-Ruzyni. Ilustrační foto.

Praha - Společnost Letiště Praha vykázala za loňský rok čistý zisk 283 milionů korun, když v roce 2021 firma skončila téměř v miliardové ztrátě kvůli pandemii covid-19. Oproti roku 2019 je však loňský výsledek stále nižší o zhruba 2,7 miliardy Kč. Hrubý provozní zisk (EBITDA) mělo letiště loni 2,2 miliardy korun, což je o dvě miliardy více než v předešlém roce. Letiště Praha to dnes uvedlo v tiskové zprávě.

Výsledky hospodaření pozitivně ovlivnil nárůst počtu odbavených cestujících, který meziročně stoupl o více než šest milionů na 10,7 milionu. Stále však počet nedosáhl na čísla před covidem-19. "Letiště Praha meziročně více než zdvojnásobilo počet odbavených pasažérů a provozní zisk zvýšilo o dvě miliardy korun. Navzdory menšímu počtu zaměstnanců, než by byl optimální stav, se tak odrazilo od covidového dna. A očekávám, že letos bude pokračovat v postupném návratu k dřívější vytíženosti a ziskům umožňujícím pokračovat v plánovaných investicích," uvedl k výsledkům hospodaření ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

V návratu k předcovidovým číslům je Letiště Praha podle předsedy svého představenstva Jiřího Pose dál, než jsou letiště v jiných srovnatelných státech. "A to kvůli vyšší míře závislosti na ukrajinském a ruském trhu," uvedl. Také je podle něj citelná ztráta cestujících aerolinií ČSA, které před pandemií covidu-19 zajišťovaly přes 2,5 milionu cestujících a jejichž počet nyní poklesl až na 150.000.

Letiště Praha podle Pose v loňském roce investovalo více než 1,1 miliardy Kč. "Největšími projekty byla celková rekonstrukce Terminálu 3, pojezdových drah a výměna náhradních zdrojů pro hlavní vzletovou a přistávací dráhu," dodal.

Podle Pose byl původní plán mít hrubý provozní zisk ve výši jedné miliardy, takže hospodářský výsledek považuje za příjemné překvapení. "Díky tomuto výsledku začínáme šetřit na budoucí rozvoj," řekl Pos. V původním plánu letiště na tento rok bylo odbavit 12,7 milionu cestujících, podle Pose se vzhledem k dosavadnímu výkonu může posunout hranice na 13,5 milionu. V předcovidovém roce 2019 odbavilo 17,8 milionu pasažérů.

Hospodářský plán na letošní rok je podle Pose zůstat v zisku. Ač byla čísla lepší než v době epidemie covidu-19, letiště se dotklo zdražování energií. Podle Pose bylo navýšení na cenách energií za loňský rok asi půl miliardy korun, osobní náklady pak narostly o 400 milionů.

Letiště Václava Havla Praha bylo v roce 2022 spojeno přímou linkou se 147 destinacemi, nabídku zajišťovalo 58 dopravců.

Řízení letového provozu bylo loni po dvou letech ve ztrátě v zisku 176 mil. Kč

Praha 28. dubna (ČTK) - Státní podnik Řízení letového provozu ČR po dvou ztrátových letech dosáhl loni zisku 176 milionů korun. Stojí za tím zlepšení provozních výsledků v českém vzdušném prostoru a na letištích. V předchozím roce byl hospodářský výsledek minus 821 milionů korun. Celkové výnosy společnosti dosáhly hodnoty 3,6 miliardy korun, což je o 80 procent více než v roce 2021. Ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 však stále jde o čtrnáctiprocentní pokles. Státní podnik to dnes uvedl ve své tiskové zprávě.

"V loňském roce jsme cílili na zisk 50 milionů, takže je výsledek příjemným překvapením," řekl generální ředitel Řízení letového provozu ČR Jan Klas. Minulý rok byl podle něj ve znamení stabilizace, návratu do černých čísel a vytvoření zisku. "Schválení našeho 'Plánu výkonnosti' na evropské úrovni nám pak zajišťuje potřebnou finanční stabilitu do dalšího období," uvedl.

Celkový objem nákladů činil 3,4 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst objemu nákladů o 22 procent, nicméně ve srovnání s rokem 2019 jde o čtrnáctiprocentní pokles.

Hlavním zdrojem příjmů státního podniku bylo poskytování letových navigačních služeb, které tvořily 91 procent. Největší část z příjmů bylo za poplatky za přelety, až 2,8 miliard korun. Další příjem byl z letištních přibližovacích služeb v částce 427 milionů korun, což je 12 procent z celkových výnosů. Pět procent zajistily vzdělávací aktivity, přičemž Klas ocenil, že se ani v době covidu nesnížil zájem o tento segment.

"Důležitou skutečností také je, že hospodářské výsledky podniku umožnily vyrovnat všechny jeho finanční závazky vůči zaměstnancům, které vznikly v důsledku nezbytných opatření v době pandemie," dodal k hospodářským výsledkům Klas. V covidových letech podle něj museli snížit osobní náklady o 40 procent. "Pečlivě jsme rozdělili tu 'bolest' mezi všechny zaměstnance," dodal.

Státní podnik Řízení letového provozu vznikl 1. ledna 1995. V souladu s pověřením ministerstva dopravy poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru ČR a na letištích Praha - Ruzyně, Brno - Tuřany, Ostrava - Mošnov a Karlovy Vary. Na letecký provoz v Česku dohlíží v ŘLP kolem 230 dispečerů.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2.11.2025 ČTK

Reklama

11°C

Dnes je neděle 2. listopadu 2025

Očekáváme v 17:00 10°C

Celá předpověď