Špatný projekt ohrožuje vodní zdroje i rekreační zázemí Pražanů

foto Snímek iniciativy Alternativa středočeské D3.

Míra ohrožení ČR suchem je kritická. Podle slov ministra Brabce to znamená i nutnost omezování výstavby v obcích. Bude stát stejně přistupovat i obřím dopravním projektům, které prokazatelně ohrožení suchem zvyšují a ničí vodní zdroje?

Fotogalerie

Snímek iniciativy Alternativa středočeské D3. Vláda schválila strategii, jak by se Česká republika měla přizpůsobit klimatické změně či koncepci ochrany před následky sucha pro území České republiky. Opačnou strategii však zastává Ministerstvo dopravy, které prosazuje projekty, které důsledky sucha v budoucnu výrazně zhorší.

Snímek iniciativy Alternativa středočeské D3. Skvělým příkladem je plánovaná středočeská dálnice D3, která ohrožuje vlastní vodní zdroje mnoha obcí. Šedesátikilometrový úsek dálnice je naplánován složitým terénem, stavba si proto vyžádá obrovské zásahy do krajiny a náročná stavební řešení, zejména mosty a tunely, a v důsledku pak i vysoké finanční náklady. Trasa dálnice prochází poddolovaným územím Jílovska, revizí projektu přitom bylo zjištěno, že průzkumné vrty byly provedeny mimo trasu dálnice a nedosahovaly ani ke stropu tunelu, pro nějž byly dělány. Kdyby ke stavbě skutečně došlo (zatím není schválena v žádném správním řízení), velké škody by utrpělo celé široké okolí. Jak ale víme ze zkušenosti např. s D8, zodpovědnost za škody způsobené v souvislosti se stavbou Ředitelství silnic a dálnic přiznává nerado.

Snímek iniciativy Alternativa středočeské D3. Trasa dálnice je vedena nevhodně velmi cennou krajinou – např. Posázavím, tradičním rekreačním zázemím Prahy. Ne náhodou se Posázaví stalo historickým centrem českého trampingu. Je druhým domovem pro tisíce chatařů a chalupářů, využívají jej turisté, vodáci, cyklisté. Odborníci se při tom shodují, že jde o oblast národního významu. Mnohaletá výstavba i následný provoz dálnice citelně ovlivní vodní a tepelný režim okolní krajiny. Její obyvatelé to tvrdě pocítí: postihla by je ztráta vody ze studní, vysychání a znečištění krajiny a vodních toků v okolí dálnice a s tím spojený pokles zemědělského i rekreačního potenciálu celého území. Stavba je tak v rozporu s plány Ministerstva životního prostředí, schválených vládou, s vodní legislativou České republiky, aktuálním Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje v několika bodech týkajících se ochrany přírody a vodních zdrojů, a dokonce i se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady o ochraně podzemních vod.

Snímek iniciativy Alternativa středočeské D3. Místním lidem se to nelíbí, neboť právě je by postihla ztráta vody, hluk a prach, jedovaté zplodiny, stres a zátěž obcí při objížďkách v době uzávěr dálnice. Tuto daň by bylo trpké zaplatit i za dálnici smysluplnou a dobře připravenou, zde však stojíme před dálnicí, jejíž kvalita i smysl je diskutabilní. Místní dopravu totiž bohužel neřeší, přeplněným silnicím v posázavských obcích nepomůže. Do regionu, zatím relativně čistého a klidného, by dálnice naopak zavlekla tranzitní kamionovou dopravu ze zahraničí.

Snímek iniciativy Alternativa středočeské D3. Projekt dálnice je protežován ve chvíli, kdy existuje vhodnější alternativa. Jde zejména o zvýšení průjezdnosti a bezpečnosti na silnici I/3 (tzv. Benešovská) včetně vybudování obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína, mimoúrovňových křižovatek a navýšení počtu jízdních pruhů. Dále pak jde o podporu moderní příměstské dopravy. To vše je možné udělat na rozdíl od dálnice relativně brzy a levněji. Souběžně lze modernizovat cestní síť uvnitř regionu a pomoci dalším sídlům, které trpí tranzitní dopravou.

Pavel Šidák

Další relevantní odkazy:

 

 

Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2022 ČTK

25°C

Dnes je úterý 9. srpna 2022

Očekáváme v 9:00 23°C

Celá předpověď