Rallye závody patří mezi jedny z nejnapínavějších a nejatraktivnějších motoristických disciplín. Kromě terénního prostředí je zde specifické i to, že úspěchy týmu nestojí jen na výkonech jezdců a připravenosti auta, ale důležitou roli hraje také navigátor, který čte mapu a v předstihu jezdce informuje o tom, co ho na trati čeká. V tomto článku nahlédneme pod pokličku historie a současnosti rallye.
Důležitá je spolupráce mezi jezdcem a navigátorem
Závody v rallye nejsou jenom o řidičských schopnostech, ale také o týmové spolupráci. Každý tým se skládá z jezdce za volantem a navigátora, který ho hlasem naviguje skrz náročný a terén. Navigátor musí být schopen přesně interpretovat pokyny v itineráři a předávat je jezdci v reálném čase. Tato týmová spolupráce je klíčová pro úspěch celého týmu.
Příprava a logistika v závodech rallye
Závodní týmy stráví i měsíce přípravou na jediný závod. Každý detail může hrát důležitou roli. Ať už jde o volbu pneumatik a nastavení tlumičů až po strategii tankování paliva a výběr vhodných servisních zastávek. Důležité je také zvládnout logistiku, protože závody rallye často probíhají v různých částech světa. Týmy si tak musí zajistit, že se veškeré vybavení, náhradní díly a personál dostane v pořádku a včas na místo dalšího závodu.
Je sice pravda, že na hobby závody rallye se sice obvykle nevztahuje, ale na silnici se bez něho neobejdete. Podívejte se, kde si nejlevněji sjednat pojištění auta.
Historie a současnost rallye
Rallye závody vznikly původně jako jeden ze způsobů testování spolehlivosti a výkonnosti automobilů. První závody podobné dnešnímu rallye se konaly na konci 19. století. Termín rallye se však začal používat až s příchodem série závodů Rallye Monte Carlo v roce 1911.
Během 20. a 30. let 20. století začaly vznikat další rallye závody a mezinárodní soutěže a už v roce 1927 byl založen Mezinárodní automobilový svaz FIA, který převzal dohled nad rallye závody a stanovil určitá pravidla. V období pro 2. světové válce postupně přibývaly další závody včetně slavné Acropolis Rallye v Řecku a Swedish Rallye ve Švédsku. Tyto seriály se staly oblíbenými nejen mezi diváky, ale také mezi automobilovými výrobci, kteří v závodech rallye testovali své vozy.
V roce 1973 byl založen Světový šampionát v rallye (WRC), což přineslo zvýšení prestiže pro tuto automobilovou disciplínu. Závodí se v různých terénech a povětrnostních podmínkách napříč kontinenty. Součástí seriálu bude letos Středoevropská rallye v příhraničním trojúhelníku České republiky, Rakouska a Německa.
Postupem času přibývá také extrémních rallye závodů s náročnými podmínkami. V roce 1979 se poprvé konala slavná Dakar Rallye. Ta se v prvním ročníku jela z Paříže do Dakaru v Senegalu, ale později se z důvodu bezpečnostních rizik závod přesunul do Jižní Ameriky. Poslední 4 ročníky se však jely dokonce v Saudské Arábii. Zajímavostí je i to, že v Rallye Dakar kromě osobních automobilů soutěží také motocykly a nákladní vozy. Kategorii náklaďáků vyhrál celkem 6 × český jezdec Karel Loprais s vozy značky Tatra.
Více než jen motorsport
Rallye jsou více než jenom závody. Často je až o epické příběhy plné technologických inovacích, odhodlání, týmové spolupráce a adrenalinu. Ať už jste věrným fanouškem motoristického sportu nebo jen občasným divákem, nemůžete si nevšimnout vzrušení a vášně, provází tuto krásnou disciplínu.