Na konci října zazvonil zvonec odkladu splácení úvěrů, dluhů a hypoték. Toto speciální vládní opatření bylo určené osobám, podnikatelům a společnostem, na které měla koronavirová krize negativní ekonomický dopad. Moratorium bylo v platnosti od 1. dubna 2020, a tedy období, kdy na nás krize začala postupně dopadat. Nyní jsme ale svědky druhé koronavirové vlny, a proto není na škodu současnou situaci důkladně vyhodnotit.
Podle nejnovějších tuzemských a mezinárodních statistik, které pro tento článek zprostředkovala společnost Credit-10 Global, je chování bankovních klientů velice rozmanité:
- Dvě třetiny až tři čtvrtiny bankovních klientů by mělo být schopno po vypršení moratoria své odložené úvěry splatit
- Dvě třetiny zejména mladých bankovních klientů by uvítalo nové moratorium
- Přes 30 % dotázaných si myslí, že by se dluhy neměly odkládat, nýbrž pravidelně splácet
- Až 30 % bankovních klientů se v následujících měsících může dostat do finanční tísně
Credit-10.com je online analytický portál, který zákazníky a bankovní klienty informuje o výhodných půjčkách. Společnost pravidelně publikuje aktuální informace od významných firem z oblasti financí, díky čemuž zákazník vždy obdrží novinky z první ruky. Tato mezinárodní společnost úspěšně působí ve více než šestnácti zemích z celého světa. Mezi nimi nalezneme například Сredit-10 Finsko, Dánsku, Německu, Holandsku, Polsku, Ukrajině či Mexiku a Vietnamu.
Co nás čeká v roce 2021?
Banky se domnívají, že nová opatření k zastavení šíření pandemie mohou přispět ke zhoršení ekonomické situace některých jejich klientů. Mnoho fyzických osob, živnostníků a malých i velkých firem by se tak mohlo dostat do potíží se splácením svých úvěrů.
Mimořádná vládní opatření a komplikovaná ekonomická situace má především dopad na pohostinství, turistický ruch a sportovní kluby. A protože si lidé dávají větší pozor na své výdaje a tráví více času doma, nepříznivá finanční situace se odráží i v dalších hospodářských odvětví.
Vláda schválila moratorium na splácení úvěrů v dubnu letošního roku a koncem října tento mimořádný odklad vypršel. Splátky si tak odložilo přes 150 tisíc domácností a 17 049 OSVČ a malých i velkých společností. Na podzim bylo rozhodnutí o ukončení mimořádného odkladu splácení úvěrů pečlivě zváženo jak vládou, tak bankovním sektorem. K rozhodnutí o ukončení moratoria přispěla především analýza ČBA (České bankovní asociace), podle které je většina bankovních klientů schopno se ke splácení vrátit.
Ale co na to řekne ta menšina? A jakou strategii by ke splácení měla zvolit? Experti se domnívají, že pokud bankovním klientům jejich osobní situace nedovoluje návrat ke splácení, měli by zvolit osobní bankovní konzultace, přistoupit k individuálním finančním plánům nebo by mohli využít služby firem nabízející půjčky.
Každopádně je to jen otázka času, abychom se dozvěděli, jak se bude jednotlivým dlužníkům dařit v plnění svých povinností. Navíc Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR předpokládá, že ke konci roku 2020 u nás bude růst nezaměstnanost a na jaře roku 2021 by míra nezaměstnanosti mohla vystoupat na 5 %.
Nejvíce zasažené hospodářské odvětví budou opět cestovní ruch, gastronomie, kultura a volnočasové aktivity. Banky jsou se zástupci těchto odvětví v osobním kontaktu a nabízejí klientům individuální platební plány podle jejich potřeb. A protože vláda vsadila na tuto strategii, nové moratorium se vyhlásit nechystá.
K jakékoli finanční strategii klienti bank přistoupí, měli by se vždy ujistit o kvalitě a důvěryhodnosti informací a služeb, které daná společnost nabízí. Každopádně doufejme, že v příštím roce i přes nepříznivé výhledy Ministerstva práce počet obyvatel ČR ve finanční tísni nebude přibývat (zdroj novinek: Blesk.cz).